خبر آرشیوی:تاریخ انتشار :23 دی 93

کرباسیان:
چادرملو و گل گهر حدود ۹۷۵ میلیارد تومان بدهی دارند

 

یزدفردا - جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳معاون وزیر و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) گفت: دریافت حقوق دولتی معادن زمینه افزایش سرمایه گذاری در بخش معدن را فراهم می کند.

 

به گزارش یزدفردا به نقل از معادن و صنایع معدنی ، مهدی کرباسیان افزود: پرداخت حق انتفاع معادنی که پروانه آنها متعلق به ایمیدرو است، بر اساس مواد قانونی است و مبالغ آن صرف اجرای طرح های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه سرمایه گذاری در تکمیل طرح های نیمه تمام می شود.

وی ادامه داد: حق انتفاع معادن از سال 1392 در قانون بودجه پیش بینی شده و طبق ماده 55 قانون بودجه معادل 40 درصد از مبالغ حاصله در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) قرار می گیرد تا صرف تکمیل طرح های فولادی نیمه تمام، طرح اکتشافی، ایجاد زیرساخت های معدنی و حمایت از تولید شود.



کرباسیان افزود: همچنین طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1393 تمام اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره برداری آنها به نام ایمیدرو یا شرکتهای تابعه است، موظف هستند بابت حق انتفاع بهره برداری از معادن فوق، معادل 30 درصد مبلغ فروش محصولات خود اعم از سنگ آهن خام، سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره تحویلی برای گندله سازی درون شرکت و کنسانتره فروشی به خارج از شرکت را به خزانه داری کل کشور واریز کنند.

وی با بیان اینکه پروانه های بهره برداری معادن چادرملو و گل گهر متعلق به ایمیدرو است، اعلام کرد: تاکنون از 1300 میلیارد تومان بدهی این دو معدن، نزدیک به کمتر از یک چهارم آن وصول و به خزانه واریز شده و در حقیقت این دو بند از قانون بودجه به طور کامل محقق نشده است.

کرباسیان گفت: در قانون بودجه سال 93 آمده که اگر این وجود واریز نشود، خزانه داری کل کشور و سازمان مالیاتی طبق ماده 48 قانون مالیاتها به نیابت از دولت می تواند این وجه را از حساب این شرکتها برداشت کند.

وی افزود: سازمان توسعه اکنون برای سرمایه گذاری در طرح های جدید و تکمیل طرح های نیمه تمام خود به منابع مالی نیاز دارد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا