چشمه باستاني غربالبيز جاني دوباره گرفت

  خبرنگار یزد فردا: چشمه باستاني غربالبيز مهريز كه نزديك به هشت ماه خشك بود، امروز با جوشش آب از حفره‌ها و لابلاي سنگ‌ها جاني دوباره گرفت.

كارشناسان منابع طبيعي بارش باران در چند روز اخير بر روي برف‌هاي دامنه شيركوه را علت اصلي جاري شدن آب در چشمه غربالبيز كه يكي از دو چشمه اصلي استان يزد است، مي‌دانند.

شرايط محيطي مناسب براي زندگي انسان و طبيعت زيباي اين ناحيه از جمله مهم‌ترين عوامل شكل‌گيري حوزه‌‌اي فرهنگي در اين بخش از كشور ايران از زمان باستان تاكنون بوده است.

اين چشمه به صورت يك فرورفتگي طبيعي است و هر ساله در اوايل بهار آبي گوارا و زلال از كوه‌هاي منطقه در آن جاري مي‌شود و در اين فرو رفتگي مي‌ريزد و به درياچه‌اي طبيعي تبديل مي‌شود.

روزگاري اين چشمه به قدري پر آب بود كه در رود پايين دستي آن قايق‌ها بر روي آب روان حركت مي‌كردند و اسباب تفرج مسافران و گردشگران به اين منطقه شده بودند.

مجموعه گردشگري غربالبيز با مساحتي قريب به 10 هكتار در مجاورت روستاي «مدوار» و در دامنه كوهي به همين نام با چشم‌اندازي زيبا، طبيعتي منحصر به فرد و با محوريت چشمه‌اي كه آب را از حفره‌هاي داخل كوه در محل جاري مي‌سازد، از نخستين مجتمع‌هاي زيستي انسان در منطقه به شمار مي‌رود.

با جوشش آب از دل كوه‌هاي غربالبيز و طبيعت زيباي اين منطقه، امسال نيز اين منطقه زيبا، ميزبان خيل مسافران و ميهمانان نوروزي و گردشگران داخلي و خارجي خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا