زمان : 04 Mordad 1401 - 07:22
شناسه : 174692
بازدید : 3220
کارگرانِ عملیاتیِ مناطق آلوده بهره‌ای از قانون هوای پاک نمی‌برند کارگرانِ عملیاتیِ مناطق آلوده بهره‌ای از قانون هوای پاک نمی‌برند یزدفردا: جامعه کارگری به جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگرانی که بیشتر از دیگران در معرض مستقیم آلودگی‌های آب و هوایی قرار دارند، خواستار اصلاح و برخورد شایسته با اقدامات سلیقه‌ای است.

به گزارش یزدفردا به نقل از ايلنا: قانون هوای پاک در سال ۹۶ به تصویب مجلس رسید. در ماده ۳ این قانون آمده است: «در مواقع اضطرار، سازمان با همکاری وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران باید ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را برای پیشگیری از اثرات زیانبار و مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا برقرار نماید و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی، به‌اطلاع عموم برساند. با برطرف‌شدن شرایط اضطراری و کاهش آلودگی هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعیت و محدودیت برقرار شده، اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به عموم اطلاع می‌دهد.» 

مطابق با تبصره سه ماده سه این قانون نیز سازمان حفاظت محیط زیست موظف است آیین نامه اضطراری مدیریت شرایط اضطرار و بروزرسانیِ آن را با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و صنعت و معدن و تجارت و نیروی انتظامی تهیه کند. 

این آیین‌نامه در سال ۹۷ توسط هیئت وزیران و به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب رسید. اما آیا این قانون و این آیین نامه در مورد کارگرانی که در معرضِ بیماری‌های ناشی از آلودگیِ هوا قرار دارند، رعایت می‌شود؟ 

ابراهیم پیرایش (دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام خمینی (ره) – ماهشهر) در پاسخ به این سوال به کارگرانِ شاغل در مناطق ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه مدت زیادی است که دستگاه‌های مدیریتی و نظارتی، از جمله کارگروه هماهنگی استانی شرایط اضطراری آلودگی هوا، تبصره ۳ ماده ۳ آئین نامه اجرائی قانون هوای پاک را در نظر نمی‌گیرند. 

وی گفت: تغییرات ناگهانی وضعیت جوی و افزایش میزان غلظت ریزگردها در این گرمای طاقت فرسای استان خوزستان به خصوص مناطق ویژه اقتصادی بندری و پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) - ماهشهر را با شرایط اضطراری مواجه کرده است. با این وجود در اعلامیه‌های تعطیلی و یا کاهش ساعت کار، بدون توجه به فلسفه وجودی این قانون، کارگران نوبت کار و عملیاتی که به لحاظ ارتباط مستقیم با موضوع، اصل و جامعه هدف قانونگذار هستند در نظر گرفته نمی‌شوند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام خمینی گفت: این کارگران بدون هر گونه امتیاز یا پاداشی به صراحت از شمول این قانون خارج و فقط نیروهای ستادی و اداری مشمول آن می‌شوند.

پیرایش بیان کرد: کارگران نه تنها مجبور هستند در این شرایط آب و هواییِ بد و در وضعیتیِ که وجود آلاینده‌ها جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد کار کنند بلکه هیچ امتیاز ویژه‌ای برای آن‌ها قائل نمی‌شوند. آن‌ها در شرایط بد و درحالیکه نیروهای اداری از این قانون بهره‌مند می‌شوند، به روال سابق کار می‌کنند. 

وی تصریح کرد: این موضوع از مصادیق نقض صریح قانون است و جامعه کارگری به جهت جلوگیری از تضییع حقوق کارگرانی که بیشتر از دیگران در معرض مستقیم این آلودگی قرار دارند، خواستار اصلاح و برخورد شایسته با اینگونه اقدامات سلیقه‌ای است.