زمان : 04 Mordad 1401 - 06:46
شناسه : 174689
بازدید : 4376
دانشمندان با کمک داروی سرطان تولید انسولین در سلول‌های بیماران دیابتی را ممکن کردند دانشمندان با کمک داروی سرطان تولید انسولین در سلول‌های بیماران دیابتی را ممکن کردند یزدفردا: پژوهشگران دانشگاهی در استرالیا توانسته‌اند با یک داروی سرطان، سلول‌های لوزالمعده بیماران دیابتی را به تولید مجدد انسولین وادار کنند.

به گزارش یزدفردا: دانشمندان استرالیایی با استفاده از یک داروی سرطان که همین حالا مجوز FDA دارد، در آزمایشگاه نشان داده‌اند که می‌توان سلول‌های لوزالمعده بیماران دیابتی را به تولید مجدد هورمون انسولین تحریک کرد. این دستاورد اگر در فازهای بعدی موفق باشد، می‌تواند درمان مهمی برای این بیماری محسوب شود.

پژوهشگران دانشگاه موناش استرالیا در مطالعه‌ای تازه به روش جدیدی برای تولید مجدد انسولین در لوزالمعده دست یافته‌اند. آن‌ها در تست‌های آزمایشگاهی روی سلول‌های بنیادی لوزالمعده از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 موفق شده‌اند با استفاده از داروی GSK126 تولید دوباره انسولین را ممکن کنند.
نکته جالب این‌جاست که این سلول‌های پروژنیتور در حالت عادی انسولین تولید نمی‌کنند، اما داروی GSK126 به آن‌ها اجازه می‌دهد نقش سلول‌های بتایی را بازی کنند که از کار افتاده‌اند. پس این روش به لحاظ تئوری می‌تواند طی یک درمان چند روزه و بدون نیاز به جراحی، لزوم تزریق منظم انسولین را برطرف کند.

درمان دیابت با یک داروی مجوزدار؟

این درمان بسیار سریع‌تر از سایر روش‌های درمانی موجود است و مهم‌ترین مزیت آن استفاده از دارویی است که همین حالا مجوز دارد. البته ایمنی استفاده از این دارو برای بیماران دیابتی هنوز در حال ارزیابی در کارآزمایی‌های بالینی است، اما می‌توان انتظار داشت که این درمان در آینده با موانع کمتری برای استفاده احتمالی روی بیماران مواجه باشد.

دانشمندان تاکید کرده‌اند که دستاوردهای آن‌ها فعلا روی سلول‌ها و در آزمایشگاه حاصل شده و هنوز حتی روی حیوانات آزمایش نشده است. بنابراین احتمالا همچنان زمان زیادی طول خواهد کشید تا چنین درمانی برای بیماران دیابتی در دسترس قرار بگیرد.

دکتر «کیت الحسنی» از محققان این مطالعه که مقاله‌اش در مجله Signal Transduction and Targeted Therapy منتشر شده، می‌گوید: «قبل از این که به خود بیماران برسید، باید مسائل زیادی را برطرف کنید. کارهای بیشتری باید انجام شود تا خصوصیات این سلول‌ها معین گردد و پروتکل‌هایی برای ایزوله‌سازی و توسعه آن‌ها تدوین شود. فکر می‌کنم هنوز فاصله زیادی با یک درمان عملی داریم. اما یک گام مهم در راه ابداع یک روش درمانی پایدار برداشته شده که می‌تواند برای همه انواع دیابت کاربردی باشد.»