زمان : 21 Ordibehesht 1401 - 16:21
شناسه : 173843
بازدید : 8559
استاندار یزد: حذف ارز ترجیحی در کار نخواهد بود و مردمی سازی و عادلانه سازی توزیع یارانه ها در دستور کار است استاندار یزد: استاندار یزد: حذف ارز ترجیحی در کار نخواهد بود و مردمی سازی و عادلانه سازی توزیع یارانه ها در دستور کار است یزدفردا: استاندار یزد طرح و تصویب نقشه راه اقتصادی کشور در جلسه شورای هماهنگی سران سه قوه اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد بدون تورم و اقتصاد بدون فقر دو رویکرد و محور اصلی این نقشه و سند راه اقتصادی کشور بود که خوشبختانه مورد تائید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

به گزارش یزدفردادکتر مهران فاطمی در گردهمایی ائمه جمعه استان، با بیان اینکه یکی از انتظارات جدی رهبر معظم انقلاب، جامعه و به ویژه جوانان تحول در اقتصاد است، گفت: همانطور که از شعارهای دولت سیزدهم برمی آید یکی از برنامه های اساسی این دولت ایجاد تحول در حوزه های مختلف و به ویژه اقتصاد است.
وی افزود: یکی از برنامه های تحولی حوزه اقتصاد، انجام اصلاحات عمیق در این حوزه است.
استاندار یکی از محورهای اصلاحات عمیق اقتصاد را، اصلاحات در یارانه ها عنوان و تصریح کرد: با وجود پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه، اما رشد اقتصادی کشور ۰/۴ و تورم ما ۳۵_۳۶ درصد است که این آمار و ارقام مؤید ناکارآمدی پرداخت یارانه ها با روال موجود و لزوم مدیریت بهتر این بخش است.
استاندار یزد انجام اصلاحات عمیق در ساختار بودجه دولت، حوزه صادرات و تجارت، حوزه تولید، سرمایه گذاری و اشتغال و فقرزدایی و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه را از دیگر محورهای برنامه های دولت دانست.
دکتر فاطمی در ادامه به طرح و تصویب نقشه راه اقتصادی کشور در جلسه شورای هماهنگی سران سه قوه اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد بدون تورم و اقتصاد بدون فقر دو رویکرد و محور اصلی این نقشه و سند راه اقتصادی کشور بود که خوشبختانه مورد تائید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه حذفی برای ارز ترجیحی در کار نیست، افزود: آن چه در این حوزه دنبال می شود عادلانه سازی و مردمی سازی این نوع ارز صورت خواهد گرفت.
استاندار یزد ادامه داد: در هیچ کجای دنیا پرداخت
یارانه یا ارز ترجیحی به واردکننده، دلال یا مباشر مرسوم نیست بلکه این یارانه یا ارز ترجیحی را به تولید کننده، مصرف کننده یا یکی از حلقه های در طول زنجیره داده می شود.
دکتر فاطمی افزود: براساس برنامه ریزی دولت، یارانه مذکور به جای پرداخت به حلقه ابتدای زنجیره یعنی وارد کننده، به آخر زنجیره که همان مردم هستند، پرداخت می شود.
استاندار یزد با بیان اینکه ارز ترجیحی در واقع نابود کردن تولید داخل است، اظهارداشت: از طرفی فضای ناعادلانه‌ای را ایجاد کرده بود به طوریکه استفاده از برخی کالاها در دهک های پایین را به شدت کاهش و میزان استفاده از کالاها در دهک های بالا را افزایش داده بود.
وی با بیان اینکه دولت به پشتوانه انجام کار کارشناسی و پیگیری صادقانه، شجاعانه و با قدرت برای مدیریت این مسئله به میدان آمده است، افزود: این موضوع یک الزام عقلی و قانونی است چراکه مجلس، دولت ها را به این امر موظف کرده است اما تاکنون دولت ها با تخصیص بودجه، از کنار آن عبور کرده اند.
دکتر فاطمی اصلاح یارانه های بخش انرژی و کالاهای اساسی را نقطه شروع تحولات اقتصادی دانست و بیان کرد: عزم حاکمیت و نظام بر این موضوع قرار گرفته  است لذا همراهی در تحقق برنامه دولت در این حوزه،  یک تکلیف شرعی و عقلایی است و نقایص احتمالی آن حتما در طول مسیر حل خواهد شد.
استاندار یزد تاکید کرد: قیمت نان و دارو به هیچ وجه تغییر نمی کند و مردم آن ها را با همان قیمت قبلی تهیه می کنند.
دکتر فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: عزم دولت بر این است که ما از این مسئله عبور کنیم چراکه با تحقق این برنامه، یک انقلاب اقتصادی و جراحی بزرگ رقم خورده و مراحل بعدی می تواند با موفقیت انجام شود.