زمان : 01 Aban 1400 - 15:34
شناسه : 168788
بازدید : 7584
شهر زیرزمینی در ابرکوه کشف شد/احتمال وجود شهر زیر بافت تاریخی مدیرکل میراث فرهنگی یزد خبر داد؛ شهر زیرزمینی در ابرکوه کشف شد/احتمال وجود شهر زیر بافت تاریخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از کشف یک شهر زیرزمینی زیر پنج خانه در بافت تاریخی ابرکوه خبر داد.

به گزارش یزدفردا: مصطفی فاطمی اظهار داشت: مردم ابرکوه در گذشته خانه‌ها و اماکن مهم شهر خود را روی سنگ‌ها بنا می‌کردند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فاصله بین سنگ‌هایی که بناها در آن احداث می‌شده، به باغ تبدیل می‌شده است.

وی افزود: این اقدام به احتمال زیاد هم بخاطر سهولت دسترسی و هم حفظ امنیت و از همه مهمتر آبرسانی صورت می گرفته است.

فاطمی با اشاره به کشف اتاقک‌هایی زیر بسترهای سنگی بزرگ عنوان کرد: با کشف این اتاقک‌ها، کار بررسی و تحقیقات تیم کاوش میراث فرهنگی آغاز شد و بعد از ۱۸ ماه تلاش بی وقفه، پرده از شهر زیرزمینی برداشته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: در این کشف جدید، مجموعه‌ای زیرزمینی زیر پنج خانه در یکی از محلات بافت تاریخی ابرکوه پیدا شد اما احتمال زیاد وجود دارد که این مجموعه‌ها زیر کل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی ابرکوه وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: ارتفاع این شهر زیرزمینی از یک متر تا سه متر متغیر است و بنا به کاربرد بخش‌های مختلف، ارتفاع این شهر زیرزمینی متفاوت است.

فاطمی بیان کرد: بررسی و تحقیق برای کشف بخش‌های دیگر این شهر زیرزمینی ادامه دارد.