زمان : 27 Farvardin 1395 - 20:39
شناسه : 115095
بازدید : 19693
عواقب بی‌خوابی"تا چه اندازه می‌توان بی‌خوابی را تحمل کرد؟ / نشانه های عجیب افسردگی عواقب بی‌خوابی"تا چه اندازه می‌توان بی‌خوابی را تحمل کرد؟ / نشانه های عجیب افسردگی

پایگاه خبری یزدفردا"نشانه های عجیب افسردگی/ افسردگی بیشتر با کاهش میل جنسی همراه است نه افزایش علاقه به رابطه جنسی اما برخی افراد برای غلبه بر افسردگی یا استرس خود به رابطه جنسی روی می آورند.

زیاده روی در خرید
شاید احساس کرده باشید علاقه تان به خرید از کنترل خارج شده است. برخی افرادی که دچار افسردگی میشوند اجبار وسواسی برای خرید از مغازه یا اینترنت دارند. به نظر میرسد این کار استراتژی است که فرد برای تقویت عزت نفس یا پرت کردن حواس خود به کار میگیرد اما خرید درمانی (retail therapy) سر خوشی کوتاه مدت است چون افسردگی پشت این رفتار را برطرف نمیکند.  
 
مصرف الکل
در کشورهایی که مصرف الکل آزاد است، یک سوم افرادی که افسردگی شدید دارند دچار سوء استعمال الکل میشوند. اگر احساس می کنید برای غلبه بر اضطراب و افسردگی خود نیاز به مصرف الکل دارید احتمالا شما نیز از آن دسته افراد هستید. الکل خود ماده ای افسرده کننده است بنابراین مصرف آن دوره های افسردگی را شدیدتر و دفعات آن را بیشتر می کند.

فراموشکاری
افسردگی می تواند علت شماره یک فراموشکاری یا سردرگمی باشد. مطالعات نشان می دهند که افسردگی یا استرس طولانی مدت میزان کورتیزول بدن را افزایش می دهد و این به نوبه خود بخشی از مغز که به حافظه و یادگیری مرتبط است را کوچک و ضعیف میکند. کاهش حافظه مرتبط با افسردگی به نظر می رسد در افراد مسن تر شدیدتر باشد. نگران نباشید، خبر خوب این است که درمان افسردگی میتواند مشکلات حافظه مربوط به افسردگی را بهبود ببخشد.

اعتیاد به اینترنت
برخی افراد تعاملات اجتماعیِ مجازی را به روابط واقعی ترجیح میدهند و زمان بسیار زیادی را در اینترنت میگذرانند. این رفتارها میتواند از نشانه های افسردگی باشد. مطالعات نشان میدهند بین افسردگی زیاد و استفاده زیاد از اینترنت ارتباط وجود دارد. افرادی که زمان زیادی از اینترنت استفاده میکنند و دائما در آن سرگردان هستند، بیشتر از دیگران برای پورنوگرافی، بازیها و روابط آنلاین زمان صرف میکنند.

زیاده روی در خوردن
مطالعه ای که در سال 2010 در دانشگاه آلاباما انجام شد نشان دادکه جوانانی که دچار افسردگی هستند، بیشتر دچار اضافه وزن دور کمر میشوند که خطر بیماری قلبی را در آنها افزایش میدهد. مطالعات دیگری نیز ارتباط بین افسردگی و زیادی روی در خوردن به ویژه در افراد میانسال را نشان داده اند. درمان افسردگی میتواند به درمان این مشکلات رفتاری کمک کند.

دزدی کالا از فروشگاه
حدود یک سوم از افرادی که کالایی را از فروشگاه میدزدند (شاپ لیفتینگ)، از افسردگی رنج میبرند. دزدی از فروشگاه به برخی افراد که به واسطه افسردگی احساس میکنند ضعیف و بی ارزش هستند، احساس قدرت و اهمیت میدهد. همچنین احساس بی حسی ناشی از افسردگی را خنثی میکند. برای افرادی که به خاطر افسردگی از فروشگاه کالا دزدی میکنند، احساس ناشی از آن مهم است نه کالایی که دزدیده اند.

کمردرد
مطالعات نشان میدهد که افسردگی میتواند عامل زمینه ساز کمردرد مزمن باشد. یک پژوهش در این زمینه نشان داد که 42 درصد از افرادی که کمردرد مزمن دارند، پیش از آغاز کمردردشان، افسردگی داشته اند. با این حال افسردگی اغلب مورد اغماض واقع شده و تشخیص داده نمیشود چون اکثر افراد از ارتباط افسردگی با درد فیزیکی آگاهی ندارند. عکس این امر نیز صادق است به این صورت که دردهای مزمن خطر افسردگی را افزایش میدهند.

رفتارهای جنسی پر خطر
افسردگی بیشتر با کاهش میل جنسی همراه است نه افزایش علاقه به رابطه جنسی اما برخی افراد برای غلبه بر افسردگی یا استرس خود به رابطه جنسی روی می آورند. افزایش بی بند و باری جنسی، بی وفایی به همسر، عقده جنسی و رفتار پر خطر جنسی مانند رابطه جنسی غیر ایمن همگی میتوانند نشانه های افسردگی باشند. این رفتارها تاثیرات منفی جدی بر سلامت و کیفیت زندگی فرد میگذارند.

اغراق هیجانات
اغلب افرادی که گرفتار افسردگی هستند هیجان کمی از خود بروز میدهند اما گاهی نیز هیجان بیش از حد نشان میدهند. این افراد ممکن است ناگهان تحریک پذیر و پرخاشگر شوند. ممکن است این افراد احساس شدید غم، ناامیدی، نگرانی یا ترس بروز دهند. اگر فردی که معمولا هیجان زیادی از خود نشان نمیدهد، هیجان شدیدی بروز دهد ممکن است پای افسردگی در میان باشد.

قمار
قمار احساس هیجان ایجاد میکند بنابراین اگر فردی علاقه زیادی به قمار دارد، ممکن است از افسردگی رنج ببرد. در افرادی که به قمار علاقه زیادی دارند احتمال افسردگی و سوء استعمال الکل خیلی بیشتر از دیگران است. بسیاری از کارشناسان میگویند این افراد پیش از شروع قمار مضطرب و افسرده هستند. نتیجه قمار هر چه که باشد ، از نظر روانی حاصلی برای فرد در بر نداشته و احساس افسردگی را آرام نمیکند.

سیگار
افسردگی احتمال سیگار کشیدن را دو برابر میکند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای امریکا افرادی که به شدت سیگاری هستند (بیش از یک پاکت سیگار در روز مصرف میکنند) و افرادی که هنوز چیزی از بیدار شدنشان نگذشته، عادت دارند سیگارشان را روشن کنند به احتمال زیاد افسرده هستند. اگر چه افراد سیگاری افسرده کمتر سیگار را ترک میکنند اما این کار عملی است. برنامه های ترک سیگار که تکنیکهای مشابه تکنیکهای درمان افسردگی دارند مانند درمان رفتاری شناختی یا داروهای ضد افسردگی، در این زمینه موثر هستند.

بی توجهی به خود
میدانید ارتباط بستن کمربند ایمنی در اتومبیل و افسردگی چیست؟ در صورتی که بر خلاف گذشته دیگر توجهی به اصول مراقبت از خود نمیکنید ممکن است دچار افسردگی و عزت نفس پایین شده باشید. نشانه های آن از مسواک نزدن و نبستن کمربند ایمنی تا بی توجهی به معاینات پزشکی یا وضعیت های مزمنی مانند بیماری قلبی یا دیابت می تواند متفاوت باشد. در صورت درمان افسردگی این معضل نیز برطرف می گردد.

عواقب بی‌خوابی

 

تا چه اندازه می‌توان بی‌خوابی را تحمل کرد؟/رویاهای شیرین همیشه در خاطر ما می‌ماند. ولی کمی به بی‌خوابی فکر کنید. شاید برای شما هم پیش آمده که به دلیل مشغله فراوان خوب نخوابیده باشید. از جمله عواقب بی‌خوابی می‌توان به جنون موقتی - و شاید هم مرگ - اشاره کرد.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی، گذر زندگی ما جالب است. فرض کنید الان 78 سالتان است. با تخمینی ساده و با توجه به میانگین‌ها می‌توان گفت که شما 9 سال از آن 78 سال را مشغول تماشای تلویزیون بوده‌اید. 4 سال رانندگی و 92 روز را نیز در دستشویی سپری کرده‌اید!

اما رتبه اول این دسته‌بندی با اختلاف زیاد به خواب تعلق دارد. شما 25 سال از 78 سال عمرتان را در خواب بوده‌اید. حالا می‌خواهیم مقدار ناچیزی از آن 25 سال را کم کنیم. شما چقدر می‌توانید بیدار بمانید؟ عواقب آن چیست؟

 

 


هرکسی عواقب دردناک آن را می‌داند. میل به خواب از میل به غذا خوردن نیز قوی‌تر است. اریک هانلون، دانشیار مرکز سلامت، متابولیسم و خواب دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «هر اندازه که می‌خواهید برای بیدار ماندن تلاش کنید، ولی مغز به خواب می‌رود.»
 

 

اصلا چرا خواب؟
خواب همچنان از بزرگترین رازهای بشری است. هانلون می‌گوید: «کارکرد دقیق خواب هنوز نامشخص است. اما یک چیز را خوب می‌دانیم. اینکه خواب تمام فعالیت‌های بدن را بازنشانی (reset)  می‌کند.» خواب عملکرد ایمنی و خوددرمانی بدن و همچنین متابولیسم را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل پس از خواب، احساس بسیار خوبی داریم.
 
در آن روی سکه، خواب ناکافی با دیابت، مشکلات قلبی، چاقی، افسردگی و بیماری‌های دیگر ارتباط مستقیم دارد. شب‌ها دود چراغ می‌خورید و به تبع آن در روز انرژی کافی ندارید و سنگینی مژه‌ها بر روی چشمانتان را احساس می‌کنید. همگام با مقابله با بی‌خوابی تمرکزتان نیز کم می‌شود.
 
از این موارد را چشم‌پوشی می‌کنیم و گاه تا چند شب نمی‌خوابیم، در نتیجه به ‌بيماری‌های ‌ذهنى ‌و روحى‌ مبتلا می‌شویم: بدخلقی، پارانویایی و دیدن چیزهایی که مربوط به تخیل ماست. آتول مالهوترا از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «افراد خیالاتی و توهمی می‌شوند.» راننده‌ كاميون‌‌های آمریکایی که مسافت خیلی طولانی را بدون خواب رانندگی می‌کنند برای این پدیده یک اصطلاح دارند: «آن یک سگ سیاه بود.» زمانی که سایه‌ای خیالی را بر روی سطح جاده می‌بینند، ترجیح می‌دهند که کامیون را در کنار جاده نگه دارند.
 
برخی پژوهش‌ها واکنش زیستی بدن به بی‌خوابی را اثبات کرده‌اند. هورمون‌های استرسی مانند آدرنالین و کورتیزول در خون افزایش پیدا کرده و آن‌ها نیز فشار خون را بیشتر می‌کنند. در این بین، تنظیم طبیعی قلب نیز دستخوش تغییر شده و دستگاه ایمنی معیوب می‌شود. افرادی که نمی‌خوابند خیلی سریع‌تر بیمار می‌شوند.

 

 

تا چه اندازه می‌توان بیدار ماند؟

 

آسیب‌های ناشی از بی‌خوابی موقتی نیست. جروم سیگِل، استاد مرکز پژوهش‌های خواب دانشگاه کالیفرنیا، در این ارتباط می‌گوید: «اگر آسیبی از این طریق وارد شود، جبران‌ناپذیر است.»
 
بی‌خوابی خود را دیکته می‌کند
اگر خواب هرگز به سراغ شما نیاید چه؟ نوعی بیماری ژنتیکی به اسم بی‌خوابی خانوادگی مرگ‌آور وجود دارد که از عواقب بی‌خوابی طولانی‌مدت است.
 
در سراسر دنیا، تنها 40 خانواده این بیماری را ژن خود دارند. تالاموس یکی از سازواره‌های دستگاه کناره‌ای در مغز است که در کنترل خواب نقش دارد. این بیماری به تالاموس آسیب جدی وارد می‌کند. کاهش وزن، زوال عقل و در نهایت مرگ از عواقب آن است.

 

سیگِل می‌گوید: «با این حال، نمی‌توان بی‌خوابی را عامل مرگ دانست. درست است که بی‌خوابی خانوادگی مرگ‌آور آسیب فراوانی به مغز وارد می‌کند، اما من فکر نمی‌کنم این بیماری عامل مرگ کسی شده باشد. گواه این قضیه شکنجه‌های بی‌خوابی است که برخی از زندانیان می‌کشند. تاکنون هیچ گزارشی از مرگ بر اثر این نوع شکنجه منتشر نشده است. اما برای آن افراد شکنجه‌ی واقعا سختی است.»

 

پژوهش‌های انجام‌شده بر روی بی‌خوابیِ حیوانات نتایج جالبی را به همراه داشته است. الن رختشافِن در دهه 80 میلادی آزمایشی را در دانشگاه شیکاگو انجام داد. او چندین موش را بر روی صفحه‌هایی بر روی آب گذاشت. هرگاه که موش با توجه به امواج مغزی به خواب می‌رفت، صفحه می‌چرخید و دیواره‌ای موش را به سمت آب هل می‌داد تا موش بیدار بماند.
 
به دلایلی نامشخص، همه موش‌ها پس از یک ماه جان دادند. به احتمال فراوان، استرس ناشی از خواب دلیل آن بود. سیگل می‌گوید: «هزار بار در روز بیدار می‌ماندند.» از بین رفتن دستگاه‌های کارکردی بدن، به هم خوردن دمای بدن، کاهش وزن و افزایش اشتها از علائم بی‌خوابی موش‌ها بود.

 

تا چه اندازه می‌توان بیدار ماند؟

 

سیگل ادامه می‌دهد: «مشکل این دست از مطالعات در انسان و حیوان همین است. نمی‌توان آن‌ها را به سادگی بیدار نگه داشت. آن‌ها باید همکاری کنند تا استرس به وجود نیاید. اما اگر مرگی رخ دهد، نمی‌توان گفت دلیل آن خواب بوده یا استرس. مرز بین این دو در این دسته از مطالعات کاملا گنگ است.»
 
بیدار شو!
بدن انسان محدودیت‌های فراوانی دارد. ولی اگر کسی پرسید چند ساعت می‌توان بیدار ماند، پاسخ شما چیست؟ بیشترین رکوردی داوطلبانه‌ای که تاکنون ثبت شده مربوط به یک دانش‌آموز 17 ساله دبیرستانی در سال 1964 در سن دیگوِ کالیفرنیا است. رَندی گاردنِر برای یک پژوهش علمی 264 ساعت پشت سر هم بیدار ماند، یعنی 11 روز. پژوهشگران آن تحقیق نیز این رکورد را تایید کردند. رکوردهای غیر موثق دیگری نیز گاها شنیده می‌شود، از جمله زن انگلیسی که در سال 1977 برای 18 روز بر روی صندلى‌ گهواره‌اى‌ِ خود بیدار ماند. 

 


منبع: سیمرغ