«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی می‌داند که کشورش امروز در موقعیتی است که غرب به آن نیاز دارد و می‌تواند بایدن را نجات دهد.

 فرارو نوشت" اسپکتیتر، آیا عربستان سعودی از واشنگتن دوری می‌کند؟ بنا بر گزارش‌ها «محمد بن سلمان» از تماس تلفنی با «جو بایدن» خودداری ورزیده است، زیرا او می‌خواهد پادشاهی سعودی نفت بیش‌تری تولید کند چرا که غرب به شدت به دنبال جایگزین‌هایی برای انرژی روسیه است.

بزرگترین صادرکننده نفت جهان تاکنون درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت را نپذیرفته است. پیش از تهاجم روسیه به اوکراین در اواسط فوریه، ایالات متحده از کارتل اوپک که عربستان سعودی مهم‌ترین عضو آن است خواست تا نفت بیشتری تولید کند تا روند افزایش قیمت را کُندتر سازد. با این وجود، اوپک محکم ایستادگی کرد و اعلام نمود که تولید خود را در آوریل ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد افزایشی که پیش از تهدید حمله روسیه به اوکراین میان اعضای آن مورد توافق قرار گرفته بود. امارات اعلام کرده که امیدوار است تولید خود را افزایش دهد، اما سعودی‌ها کماکان چراغ سبزی نشان نداده اند.

خودداری ورزیده و او را به عنوان رهبر واقعی عربستان سعودی به رسمیت نمی‌شناسد (یعنی تا زمانی که به نفت عربستان سعودی نیاز پیدا کند). دولت بایدن بر این باور است که «محمد بن سلمان» در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار «واشنگتن پست» در سال ۲۰۱۸ میلادی دست داشته است بنابراین، به جای ولیعهد عربستان سعودی ترجیح داده طرف مقابل‌اش پادشاه سالخورده عربستان باشد.

در سال ۲۰۱۹ میلادی، بایدن به عنوان نامزد وقت ریاست جمهوری گفته بود که می‌خواهد با عربستان سعودی به عنوان یک «دولت سرکش» رفتار کند. «جارد کوشنر» داماد ترامپ رابطه نزدیکی با محمد بن سلمان داشت و دولت ترامپ به طور عمده در مورد جنگ عربستان سعودی در یمن به سمت دیگری نگاه می‌کرد و به اقدامات ریاض علیه یمن توجهی نداشت.

نتیجه این رویکرد، همکاری پایدار امریکا با بزرگترین صادرکننده نفت جهان بود. در همین حال، بایدن با وعده پایان دادن به «همه حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ یمن» روی کار آمد. در عمل، این به معنای قطع ۷۵ درصد از واردات تسلیحات عربستان سعودی بود. امارات و عربستان سعودی در چند هفته گذشته مورد حمله موشکی شورشیان حوثی یمن تحت حمایت ایران قرار گرفته‌اند و هیچ حمایتی از سوی ایالات متحده دریافت نکرده اند.

در همین حال، دیپلمات‌های آمریکایی همچنان مشتاق احیای توافق هسته‌ای با ایران هستند. لازم به یادآوری است که بایدن زمانی که معاون اوباما بود مسئول سیاست خارجی بود. در خاورمیانه، او همان سیاست اوباما را ادامه می‌دهد: ایجاد دوستی بهتر با ایران و طرد عربستان سعودی. دیپلمات‌های آمریکایی ماه هاست که در وین حضور دارند و درباره توافق هسته‌ای جدید با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنند.

اگر توافق به امضا برسد ایران می‌تواند نفت بسیار بیش‌تری به آمریکا بفروشد که ضربه‌ای به صادرات عربستان سعودی است.  چرا محمد بن سلمان به درخواست‌های بایدن برای نفت بیشتر پاسخ دهد اگر ایالات متحده می‌خواهد به یک صادرکننده نفت رقیب جان تازه‌ای بخشد؟

عربستان سعودی علاوه بر رویارویی فزاینده با ایالات متحده، دلایل اقتصادی خود را برای‌ عدم تبعیت از خواست بایدن به منظور افزایش تولید نفت دارد. اگر ایالات متحده و اروپا خود را از نفت روسیه بدون پشتوانه جدا کنند ریاض می‌تواند نفت خود را با قیمت فوق‌العاده بالایی بفروشد.

چرا محمد بن سلمان بخواهد قیمت نفت کاهش یابد؟! افزایش قیمت نفت به برنامه‌های اصلاحی بزرگ او یعنی چشم‌انداز ۲۰۳۰ میلادی را رونق مالی خواهد داد. جواهر تاج نقشه‌های او نئوم است شهر جدید اتوپیایی در کنار دریای سرخ که دارای یک هایپرلوپ ۱۶۸ کیلومتری به نام The Line است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد عربستان سعودی به مسکو کمک می‌کند نه واشنگتن. این پادشاهی با تولید نکردن نفت بیش‌تر توجیه توقف سریع صادرات از روسیه را برای کشور‌های غربی دشوارتر می‌کند. البته دوستی کرملین و ریاض دوستی‌ای شکننده است: چرا عربستان سعودی باید با مهربانی به رئیس جمهور روسیه کشوری نگاه کند که بزرگترین رهبر سیاسی مورد حمایت ایران یعنی بشار اسد را در طول جنگ داخلی سوریه نجات داد؟

اگر غرب واردات نفت از روسیه را بدون پشتوانه ممنوع سازد عربستان سعودی می‌تواند این شکاف را پر کند. اگر جو بایدن به طرد عربستان سعودی ادامه دهد آمریکایی‌ها درد آن را در پمپ بنزین‌ها احساس خواهند کرد. پس از چندین سال سردرگمی از سوی غرب، محمد بن سلمان ممکن است در آستانه برسمیت شناختن بیش‌تر از سوی امریکا و کشور‌های غربی باشد. او اکنون می‌داند قدرت‌های غربی در جایی قرار دارند که وی می‌خواهد و به عربستان سعودی نیاز دارند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا