گروهی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی با انتشار نامه‌ای خواستار اجرای قانون ارفاق بازنشستگی خود شدند.

به گزارش یزدفردا: این معلمان می‌گویند که بیمه آنان در بدو خدمت و استخدام رسمی یعنی در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷، بدون اطلاع و آگاهی آنان و بدون بررسی عواقب احتمالی این موضوع از صندوی بازنشستگی کشوری به بیمه تامین اجتماعی تغییر یافته و مشکلات متعددی برای بازنشستگی آنان به وجود آمده است.

بر اساس تبصره پنج ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مقرر شده که معلمان آموزش و پرورش استثنایی به ازای هر پنج سال خدمت، ۶ سال سابقه برای آنان محسوب شده و بر این اساس با ۲۵ سال واقعی و ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

اما تغییر بیمه آنان سبب شد تا سنوات تحصیلی تربیت معلم از سوی بیمه تامین اجتماعی پذیرفته نشده و اگر بخواهند این سال‌ها برای آنان مدنظر قرار بگیرد، باید مبلغی بیش از ۴۰ میلیون تومان بپردازند. دولت نیز با توجه به بار مالی این مساله از پرداخت این مبلغ خودداری می‌کند.

عدم احتساب سنوات ارفاقی مصوب شده یعنی ۷۲ روز ارفاقی به ازای هر سال سابقه کاری باعث شده تعداد زیادی از معلمان مدارس استثنایی با وجود سابقه بیش از ۳۰ سال همچنان مجبور به فعالیت باشند.

شایان ذکر است سازمان تامین اجتماعی اعتقادی به مشاغل سخت بودن معلمان استثنایی نداشت، تا اینکه این مساله در سال ۱۳۹۶ پذیرفته شد، اما از آن سال تاکنون هیچ کدام از آن معلمان که تعداد آنان در کشور هفت هزار نفر است، بازنشسته نشده و سختی کار برای آنان لحاظ نمی‌شود.

این معلمان می‌گویند که اگر بیمه آنان خدمات درمانی بود، با ۲۳ سال واقعی و دو سال دانشگاه یا چهار سال دانشسرا و سختی کار می‌توانستند بازنشسته شوند، اما دولت که بیمه آنان را تغییر داده حاضر به جبران این خسارت نیست و آنان با وجود سابقه بیش از ۳۰ سال کار همچنان مجبور به تدریس هستند.

آنان تأکید می‌کنند که این مشکل فقط مرتبط با برهه خاص یعنی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ است و دولت پس از این سال بار دیگر معلمان استثنایی را در صندوق خدمات کشوری بیمه کرده است.

معلمان استثنایی با انتقاد از وعده‌های تکراری مسئولان اظهار می‌دارند که مسئولان بار‌ها وعده پیگیری داده و هم اکنون می‌گویند که درصدد حل مشکل معلمان با سابقه بیش از ۳۰ سال هستند، اما همچنان اقدامی برای حل مشکل آن‌ها انجام نشده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا