استاندار یزد با تاکید برحل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی استان از طریق حرکت در مسیر علم و فناوری، گفت: دولت باید در این مسیر تسهیل گر بوده و موانع موجود بر سر راه شرکت های فناور و دانش بنیان و فعالین این حوزه را برطرف کند.

دکتر مهران فاطمی، استاندار یزد روز چهارشنبه دهم آذر ۱۴۰۰ در نشست هم اندیشی مدیران شرکت های فناور و دانش بنیان استان از تشکیل شورای ویژه علم و فناوری در استان خبر داد.به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، دکتر فاطمی با اشاره به استقبال فعالین حوزه علم و فناوری برای تشکیل این شورا، گفت: باید ظرف هفته‌های آینده ساختار و ارکان شورا به عنوان یک شورای بالادستی و سیاست گذار تدوین و مسائل و دغدغه های فعالین آن بررسی و تعیین تکلیف شود.

وی در این نشست، علم و فناوری را اولویت‌ مهم استان یزد دانست و گفت: امیدواریم این نشست نقطه شروعی برای ورود به فصل جدید توجه ویژه به مقوله علم و فناوری در استان باشد.

استاندار یزد با تاکید برحل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی استان از طریق حرکت در مسیر علم و فناوری، گفت: دولت باید در این مسیر تسهیل گر بوده و موانع موجود بر سر راه شرکت های فناور و دانش بنیان و فعالین این حوزه را برطرف کند.

دکتر فاطمی با تاکید بر لزوم ورود شخص استاندار به مسائل مربوط به حوزه های آب، گردشگری، مسکن، علم و فناوری، محیط زیست، صنایع “های‌تک” و بازنگری در صنعت استان، گفت: باید در این حوزه ها از مدیران، منابع انسانی و ظرفیت های استان بیشترین استفاده را داشته باشیم.

وی شکل‌گیری شورای ویژه توسعه گردشگری را یکی از موضوعات مورد توجه استانداری دانست و گفت: ساختار و اعضای این شورا باید توسط فعالین حوزه گردشگری تعیین شود که خوشبختانه تاکنون ارکان شورا تشکیل شده است.

دکتر فاطمی حل بسیاری از مشکلات استان را با استفاده از راهکارهای علمی و فناورانه ممکن دانست و گفت: نگاه ویژه‌ای به نخبگان و فعالین حوزه علم و فناوری داشته و شرایط را برای رشد و بالندگی آنها فراهم خواهیم کرد.

لطفی، رئیس پارک علم و فناوری یزد در آغاز این نشست، تقارن آن را با هفته پژوهش و فناوری به فال نیک گرفته و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های پارک، گفت: در حال حاضر ۳۳۵ شرکت در چهار پردیس اصلی و تعدادی از نهاد های همکار پارک علم و فناوری یزد مستقر هستند.

وی افزود: این تعداد با احتساب حدود ۵۰ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک به ۴۰۰ شرکت فعال در حوزه های فناوری،دانش بنیان و صنایع خلاق می رسد.

لطفی وضعیت شرکت های پارک علم و فناوری یزد را در سرانه نیروی انسانی و میزان فروش مناسب دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم شرکت‌های پارک در سال جاری حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشند.

وی کمبود سرانه فضا را یکی از چالش‌های اصلی پارک علم و فناوری یزد دانست و گفت: در این زمینه نسبت به میانگین کشوری وضعیت خوبی نداریم که البته اقداماتی از جمله فعال سازی طرح جامع را برای حل آن انجام دادیم.

لطفی با اشاره به فعالیت نهادهای پارک علم و فناوری یزد در ۲۰ نقطه مختلف، گفت: این نقاط شامل مرکز اقبال و طرح جامع نیز می شود.

وی از فعال سازی بخش خصوصی برای انجام فعالیت های پارک علم و فناوری در سالهای اخیر خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری یزد در طول بیست سال فعالیت خود از بخش خصوصی و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تاسیس شرکت‌های فناور حمایت کرده است.

لطفی افزود: در ده سال گذشته از بخش خصوصی در ارائه خدمات به شرکت ها و کمک به رشد و توسعه آنها در قالب کارگزاران استفاده کرده ایم .

لطفی از استقبال بخش خصوصی در سه سال اخیر برای کمک به انجام رسالت اصلی پارک( ایجاد شرکت‌های فناور )خبر داد و گفت: بخش خصوصی در قالب شتابدهنده ها، مراکز توسعه فناوری و مراکز نوآوری این مهم را انجام دادند.

وی کمبود بودجه و عدم تامین مالی را یکی دیگر از مشکلات پارک علم و فناوری یزد دانست و گفت: اگر حتی یک هزارم منابع مالی موجود در استان و صنایع در حوزه دانش بنیان هزینه شود، اتفاق های بسیار خوبی در استان خواهد افتاد.

لطفی افزود: اگر سالی هزار میلیارد به صورت هوشمند (در زمان و شکل مناسب) به اکوسیستم استان تزریق شود، در ۵ سال آینده شاهد رشد قابل توجه این حوزه خواهیم بود.

رئیس پارک علم و فناوری یزد با بیان اینکه کمبود منابع انسانی یکی از معضلات دیگر استان است، گفت: البته ما این مشکل را با برون سپاری فعالیت های خود به بخش خصوصی به فرصت تبدیل کرده ایم.

وی با انتقاد از عدم توجه به تجاری سازی پایان نامه های دانشجویی دارای قابلیت در استان، گفت: علت این مسئله ارتباط ضعیف میان زنجیره پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش و دانشگاه است.

لطفی با اشاره به ورود پارک علم و فناوری یزد در حوزه‌های علوم پزشکی، کشاورزی، گردشگری، صنایع خلاق و محیط زیست، گفت: این حوزه‌ها مسائل اولویت‌دار در استان هستند که در صورت همکاری دستگاه‌های مرتبط، پارک علم و فناوری می تواند مسائل موجود در این حوزه‌ها را حل کند.

وی با انتقاد از عدم پیشرفت در حوزه‌های مختلف استان با وجود قابلیت های فراوان، گفت: متاسفانه یک سقفی برای پیشرفت در استان برای خود در نظر گرفتیم که باعث می شود در حوزه های مختلف نتوانیم پیشرفت کنیم.

لطفی افزود: برای مثال مرکز نوآوری یا انجمن نخبگان جزو ایده های مطرح شده در استان بودند که متاسفانه شاهد رشد و توسعه آن در استان‌های دیگر بودیم.

وی تصریح کرد: باید این موضوع را جدی گرفته و از تمام افراد صاحب نظر در این حوزه کمک گرفته شود.

لطفی ابراز امیدواری کرد: با پنج سال کار هوشمندانه و همراه با همت و تلاش مضاعف و از خودگذشتگی، چالش های حوزه علم و فناوری به دور از مسائل و دغدغه های سیاسی رفع شده و اتفاقات خوبی در استان رقم بخورد.

در این جلسه مدیران عامل یازده شرکت فناور، مسائل و دغدغه های خود را با استاندار یزد مطرح کردند.

در این نشست تنی چند از مدیران شرکت ها به نمایندگی از حاضران، به ایراد سخن پرداختند و استاندار به دقت به سخنان آنان گوش فرا داد.

مهمترین محورهای سخنان مدیران شرکتها متعاقباً در خبر جداگانه به استحضار خواهد رسید

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا