مدیر واحد اجتماعی سازمان با بیان اینکه شهر یزد به عنوان شهر دوستدار کودک انتخاب شده است گفت: باتوجه به نیاز احساس شده در مورد آموزش کودکان و نوجوانان در حوزه مفاهیم شهری و شهروندی، مدرسه تابستانه آموزش شهروندی نوجوانان با عنوان "شهرآموز" در راستای ایجاد فرصت بهره گیری از ایده ها و خلاقیت کودکان و نوجوانان در فعالیت های شهری به صورت مجازی،  ایجاد شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد؛ محمد فکر در ادامه افزود: در شهرآموز، مفاهیم شهروندی در ۵ محور اصلی از جمله شهر و فرهنگ  شامل میراث فرهنگی شهر و هنر های شهری، شهر و طبیعت شامل محیط زیست و پسماند، شهر و فراغت شامل فرصت های فراغتی شهری، شهر و فناوری شامل تکنولوژی و فناوری های نوین و همچنین شهر و شهروندی شامل اینکه یک شهروند چه مسئولیت، حقوق و مطالباتی می‌تواند داشته باشد، برگزار شد.

وی با بیان اهمیت آشنایی کودکان با حقوق شهروندی خود گفت: در این دوره تلاش شد تا کودکان بتوانند با شهر خود ارتباط برقرار کرده و احساس صمیمیت و تعلق بیشتری پیدا کنند. همچنین کودکان با نقش اقتصادی، میراث فرهنگی، میراث ناملموس، تکنولوژی، مشاغل و صنایع فعال، محیط زیست و ابعاد مختلف شهرشان آشنا شده و این موضوع می‌تواند در کشف استعداد و انتخاب شغل آینده کودکان و نوجوانان سودمند باشند.

وی در ادامه گفت: تیم فکری و اجرایی شهرآموز متشکل از ۳۰ عضو شامل مشاور مدیریت اجرایی، مشاور حقوق کودک، مشاور برنامه ریزی آموزشی، روان شناس، تیم تولید محتوا و تیم اجرایی است که با برگزاری۱۰ جلسه مجازی، ۴ جلسه حضوری، ۳ جلسه تمرین و پشتیبانی و ۶ جلسه بازدید از مناطق مختلف شهر از جمله بافت تاریخی، پارک علم و فناوری، موزه دفاع مقدس، باغ فخار و مسیل و تولید بیش از ۵۰ کلیپ در حوزه شهروندی فعالیت کردند.

فکر افزود: شهرآموز به این دوره محدود نمی شود و این کودکان با اتباط خود در محله و مدارس به عنوان سفیران شهرآموز به کودکان دیگر آموزش داده و نیاز ها و مطالبات محله خود را با هدف رفع آن منعکس کنند.

ریس اداره شهر دوستدار کودک و رئیس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری یزد هم با اشاره به رعایت حقوق کودکان به عنوان اصل اساسی در شهر آموز گفت: در این دوره  از برگزاری مدرسه شهرآموز، ۵۵ نفر نوجوان دختر و پسر، کودکان با شرایط خاص و دارای معلولیت از نقاط مختلف شهر حضور یافتند تا کودکان عدم تبعیض و رفتار با کودکان شرایط خاص به عنوان فردی از جامعه با حقوق طبیعی افراد را بصورت عملی یاد بگیرند. همچنین باتوجه به رعایت اصل حقوق کودکان در برگزاری دوره سعی شد از نظرات و کمک های کودکان استفاده شود.


حسین ابوطالبی در ادامه افزود: شهرآموز علاوه بر دو بازوی اصلی که شامل یادگیری مهارت و یادگیری مفاهیم است، دارای دو بازوی فرعی ابزار و فضا هاست. در مدرسه تابستانه شهروندی سعی شد کار تیمی، مهارت آموزی، تفکر انتقادی و ارتقای سواد رسانه ای با استفاده از ابزار موسیقی، تئاتر، بازی و گردشگری و استفاده از فضاها و مکان های شهری در قالب بازی و نه آموزش کلامی یاد داده شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا