گزارش وبینار طنز و کارکرد آن در آموزش و پرورش‌ که روز پنج شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ خورشیدی؛ ۲۵۸۰ ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امام شهر یزد برگزار شد:

به گزارش یزدفردا: استاد «حسین معلم» در ویژه برنامه روز ملی ادبیات کودک و یادمان زنده یاد

«مهدی آذر یزدی» گفت: «طنز آموزش را تسهیل می کند، تعمیق می بخشد و پایدار می کند.»

در این گردهمایی مجازی استاد «حسین معلم» در خصوص کارکرد طنز در ادبیات کودک و نوجوان به تعاریف گوناگون طنز اشاره و تصریح کرد:‌ طنز را به صورت مختصر می توان با جمله ی "جدی ترین مطلبی که به شوخی بیان می شود" تعریف کرد.

وی ادامه داد:‌ طنز باید سه ویژگی مشخص داشته باشد؛ خنده بر لب بیاورد، اندیشه در ذهن ایجاد کند، و درد در دل بنشاند (درد و غصه ی کاستی ها و نابسامانی ها)

استاد «معلم» وجوه اشتراک طنز، هزل و هجو را؛ خنداندن عنوان کرد و در خصوص تفاوت این سه عنصر خنده دار افزود: هزل یک بار مصرف است که می توان آن را به عنوان کبریت بی خطر دانست و امروزه در شبکه های اجتماعی به وفور با آن روبرو هستیم.

اما هجو بر خلاف طنز که - «به آموزی» و تربیت را در خود نهفته دارد - بدآموزی، زشت گویی و ناسزاگویی دانست.

نویسنده کتاب «حکایت نامه» - که در برگیرنده ی حکایت های طنز برای کودکان و نوجوانان است - ضمن معرفی نویسندگان و کتب آن ها از تاریخ معاصر تا گذشته که نمونه های فاخر طنز را در خود دارند و برای کودکان و نوجوانان نیز مناسب هستند، اشاره کرد و از کتاب های امثال حکم علامه دهخدا، کشکول شیخ بهایی، لطایف الطوایف فخرالدین علی صفی، مثنوی معنوی مولوی، جامع التمثیل محمد حبله رودی نام برد و چند نمونه حکایت طنز از هر کدام را بیان کرد.

معلم نمونه کشوری (حسین معلم) خاطر نشان کرد:‌ همه ی این نمونه ها طنزی هستند که همراه با آموزش و تربیت هستند.
به سخن ساده تر؛ در واقع می توان گفت؛ طنز آموزش را تسهیل می کند، تعمیق می بخشد و پایدار می کند.

این نویسنده یزدی تبار به مربیان حاضر این نشست مجازی توصیه کرد تا آموزش هایی که به کودکان و نوجوان می دهند را با چاشنی طنز همراه کنند تا مفهوم آن ها آسان دریافت شود.

استاد «حسین معلم» با انجام یک فعالیت کارگاهی بر موضوع؛ خوب شنیدن و خوب نگاه کردن تاکید نمود و تصریح کرد: ما به عنوان معلم و مربی باید به مخاطبان یاد بدهیم تا خوب گوش بدهند و از آن ها بخواهیم که خوب نگاه کنند، چون بعضی وقت ها ما یک چیزی می گویم و مخاطب چیز دیگری برداشت می کند! و سوء تفاهم ایجاد می شود...

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا