رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

آیت‌ا… سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد که در حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج برگزار شد در مورد برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری نکاتی را مطرح کرد که فرازهایی از آن سخنان عیناً به شرح زیر نقل می‌گردد: «…نکته دیگری که از بصیرت شما مردم ناشی می‌شود و باید بابت آن از شما تشکر کرد، رای 62درصدی و حتی در بعضی نقاط بالای 75درصدی شما مردم به رئیس‌جمهور منتخب است… در برخی مناطق حدود 80درصد به آقای رئیسی رای داده‌اند… آقای رئیسی یک طلبه است و سر سفره امام زمان بزرگ شده است و باانگیزه خدمت به ساحت مقدس ولی‌عصر آمده است و انگیزه خدایی او بر همه انگیزه‌هایش غلبه دارد…»(1)

هر فرد از جمله سید احمد علم‌الهدی می‌تواند اعلام آرای 60 تا 80 درصدی ابراهیم رئیسی را به عنوان نظر و برداشت شخصی بازگو کند اما کسی که در جایگاه نمازجمعه خطبه ایراد می‌نماید، براساس آیه شریفه70 سوره مبارکه احزاب که پروردگار متعال می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق و استوار گویید» و با عنایت به این‌که خطیب نماز عبادی، سیاسی جمعه باید خود و دیگران را به تقوای الهی دعوت نماید لازم است «قول سدید» یعنی سخنی که مطابق با حقیقت و واقعیت باشد بگوید و مطلبی را برای مخاطبان بازگو نماید که جلو شک و شبهه را بگیرد و از همه مهمتر به یقین بداند که تقوای زبان سخت‌ترین نوع تقوا است و در زمینه انتخابات برای مخاطبان آن‌گونه سخن گوید که هیچ‌یک از هفت نفر کاندیدایی که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند از نظر مقام و شخصیت بر یکدیگر ارجحیت ندارند، آن‌که رأی بیشتری آورد قانوناً به عنوان رئیس‌جمهور شناخته می‌شود. براساس معتقدات اسلامی انسانی کرامت بیشتری دارد که پرهیزگاری و تقوای وی بیش از دیگری باشد و برابر با تعالیم ارزنده اسلام و بیان فقیه بزرگوار و مفسر عالی‌مقام مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی «…از نظر جریان قانون دینی و از بین رفتن فاصله‌های طبقاتی در شوون اجتماعی، حاکم و محکوم، امیر و مأمور، رئیس و مرئوس، آزاد و بنده، زن و مرد، غنی و فقیر، کوچک و بزرگ در اسلام دارای یک موقعیت می‌باشند که قانون در حق همگان یکسان اجرا می‌شود و در اسلام قوه مجریه یک طایفه ممتاز در اجتماع نیست بلکه همه افراد اجتماع مشمول این عنوان هستند… در اسلام هیچ‌گونه برتری‌جویی و فخرفروشی و بزرگ‌منشی در بین نیست و تنها تفاوتی که مقتضای قریحه انسانی است و فطرت بشر هم از آن ساکت نیست «تقوی» است. مسئله تقوی هم راجع به خداست ربطی به مردم ندارد…»(2)

بنابراین امام‌جمعه مشهد مقدس می‌تواند همانند دیگر ائمه‌جمعه از شهروندان به مناسبت شرکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌ها از ساعت 7صبح روز جمعه تا ساعت 2بامداد روز شنبه 29خرداد سپاسگزاری نماید و از معرفی یکی از نامزدها آن‌هم بدین صورت که رئیسی سر سفره امام زمان بزرگ شده و این‌گونه القا نماید که از بین کاندیداها تنها همین یک نفر نان‌خور امام زمان(عج) بوده است خودداری کند و بداند بخشی از آن‌چه در این زمینه نگفته است و عموم مردم این سرزمین در جریان امر قرار گرفته‌اند و سید احمد علم‌الهدی از بازگو نمودن آن خودداری کرده است به شرح زیر می‌باشد.

«…به عنوان نمونه در شهر تهران،‌ بر اساس اعلام رییس ستاد انتخابات استان، 74درصد واجدان شرایط پای صندوق رأی نرفته و در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند. در استان تهران میزان آرای باطله حدود 12درصد بوده است. از سوی دیگر در شیراز، ‌مرکز استان فارس، ‌میزان مشارکت شهروندان از حدود 32درصد، معادل کمتر از یک سوم واجدان شرایط، فراتر نرفته است. استان بوشهر هم 14درصد آرای باطله داشته که پس از آرای ابراهیم رئیسی در مقام دوم قرار گرفته است… میزان مشارکت در شهر کرج در انتخابات ریاست جمهوری نیز 42درصد عنوان شده است… میزان بالای آرای باطله در حدود 13درصد که در تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بی‌سابقه است، باعث توجه کارشناسان شده است و ابراهیم رئیسی گرچه از نظر قانون رئیس‌جمهور منتخب می‌باشد اما افرادی که حائز شرایط شرکت در انتخابات بوده‌اند به ایشان رأی نداده‌اند…»

از همه مهم‌تر این‌که آیت‌ا… علم‌الهدی می‌گوید: «آقای رئیسی یک طلبه است و سر سفره امام زمان بزرگ شده است…» در قانون اساسی و قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران، مسئولان و مقامات، طلبه، روحانی، کارگر، کشاورز، دانشگاهی و کاسب به خاطر شغل و سمت و کار خود مزیتی بر دیگری ندارند. برابر با اعتقاد ما شیعیان پس از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص)، دوازدهمین پیشوای معصوم حضرت حجه‌بن‌الحسن امام زمان قائم منتظر(عج) آن امیدبخشی است که به بقایش دنیا باقیست و از برکتش بندگان روزی یافته‌اند و به وجودش زمین و آسمان استوار گشته است و خدا به وسیله آن حضرت زمین را از عدل و داد پر می‌کند پس از آن که از ستم و بیداد پر شده باشد.

معرفی کردن کاندیدای روحانی به عنوان تربیت شده سر سفره امام زمان نباید به طریقی اعلام گردد که از دیگر کاندیداها برتر است. باعنایت به این‌که در سال‌های اولیه انقلاب امام خمینی(ره) موافق با کاندیدا شدن روحانیون نیز نبوده‌اند که با درج خاطرات 18شهریورماه 1360 مرحوم آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی نظر خوانندگان را به این نکته جلب می‌نماید چگونه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران پذیرفتند روحانیون هم کاندیدای ریاست جمهوری شوند. «…سومین انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد. برای اولین‌بار بود که روحانیون نیز کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شدند. هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات 18شهریور درباره نحوه جلب نظر امام خمینی(ره) به کاندیداتوری روحانیون در انتخابات ریاست جمهوری می‌نویسد: قرار شد با امام مذاکره کنیم که بپذیرند رئیس‌جمهور روحانی بتواند باشد. اکثر دوستان با نظر امام موافق نیستند و می‌گویند رئیس‌جمهور روحانی باشد بهتر است. با احمد آقا صحبت کردم که با امام صحبت کنند… هاشمی در خاطرات روز بعد نیز می‌نویسد: برای ساعت 11 با آقای (آیت‌ا…) خامنه‌ای و احمدآقا در دفتر امام به خاطر بحث در موضوع ریاست‌جمهوری آینده قرار گذاشته بودیم. احمد آقا اطلاع داد که امام به طور اصولی با روحانی بودن موافقت کرده‌اند. همراه آقایان (آیت‌ا…) خامنه‌ای، خزعلی، شاه‌آبادی و احمدآقا به حضور امام رفتیم. قبل از ما هم آقای (موسوی) اردبیلی رفته بودند و همین مطلب را مطرح کرده بودند. امام صریحاً موافقت کردند ولی گفتند چون اضطرار است و افراد دیگر که مطرحند رای طبیعی ندارند می‌پذیرند.»(3)

هنگام روی کار آمدن دولت نهم عده‌ای از ائمه جمعه و عالمان و گویندگان برای احمدی‌نژاد تقدس قائل شدند، نامه احمدی‌نژاد به بوش را از الهامات الهی دانستند و آن را آبروی مملکت و اسلام قلمداد کردند، داستان هاله نور و ادعاهای احمدی‌نژاد و ماجرای خواب‌هایی که برای وی دیده بودند و می‌گفتند در بعضی از نشست‌هایشان صندلی به اصطلاح خالی می‌گذاشتند، مکرر نقل می‌کردند و بعد دیدیم و دیدند که خود و یارانش چه بر سر این کشور آوردند که این نکته می‌تواند درس عبرتی باشد تا برای سیدابراهیم رئیسی قداست خاصی قائل نباشیم و به این موضوع توجه داشته باشیم که آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی در این زمینه به رفتار بعضی از روحانیون نقد داشت که طی سال‌هایی از احمدی‌نژاد حمایت کردند و زمینه رشد او را به وجود آوردند و اشاره می‌کند که روحانیت انصافاً مقصرند در معرفی احمدی‌نژاد و حمایت از او که هنوز هم خیلی‌هایشان دست برنداشته‌اند. بخشی از خاطره آیت‌ا… ری‌شهری در این باره درج می‌گردد.

«…روز دهم ذیحجّه اطّلاع داده شد که آقای احمدی‏‌نژاد قصد دارد شب به چادر بعثه در منا بیاید و در آنجا سخنرانی نیز داشته باشد… خلاصه صحبت ایشان آن بود که در حال حاضر، امام زمان(عج) جهان را اداره می‏‌کند و هدایت شخص ایشان هم با خود امام زمان(عج) است. ضمناً با اشاره به سخنرانی چندی پیش خود در دانشگاه کلمبیای امریکا، آن سخنرانی را نیز با هدایت امام زمان(عج) دانست و همچنین بر این نکته تأکید ورزید که قضایای هسته‏‌ای را هم آن حضرت هدایت می‌‏کند. آقای احمدی‌‏نژاد در ادامه سخنرانی خود مدّعی شد سایر مسلمانان ایمان واقعی ندارند و حج‌‏ّشان هم حج نیست که باتوجّه به حضور برخی علمای اهل‏ تسنّن در بعثه، این مطلب بازتاب خوبی نداشت. مطالب ایشان به‌گونه‏‌ای بود که توصیه کردم نوار آن به ایران منتقل نشود، چراکه به نظرم رسید نه برای نظام جمهوری اسلامی ایران خوب است و نه برای شخص ایشان، ولی بعداً دیدم که مسئولان دفتر رئیس‌جمهور، قسمت اوّل صحبت‏‌های ایشان را به ایران منتقل کرده‌‏اند و این سخنان در رسانه‌‏ها نیز تحت عنوان «مدیریت جهان با امام زمان است»، انعکاس یافته است.»(4) بدیهی است که همین بزرگ‌نمایی‌ها در خودشیفتگی احمدی‌نژاد مؤثر بود.

درخواست نویسنده این سطور این است که همه علاقه‌مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر «قدیس‌سازی‌ و مقدس‌بازی» سکوت نکنند و مضرات این روش و اثرات سویی که از خود باقی می‌گذارد را بازگو نمایند تا افرادی چون حسن شجاعی نماینده مجلس از بازگو نمودن و نقل خوابی که دیده‌اند خودداری کنند و دست از عوام فریبی و شیوه‌های پوپولیستی بردارند و مستمسکی به دست دیگران ندهند و خطیبانی چون آیت‌ا… علم‌الهدی نیز ضمن احترامی که برای ایشان قائل می‌باشیم نیز بدانند. مناسب‌ترین روش در همراهی و همگامی با رئیس‌جمهور منتخب این است که عموم شهروندان موفقیت دولت سیزدهم را از هر جهت خواستار و امیدوار باشند که بتواند بیکاری و تورم کمرشکن و سرسام‌آور و آثار مخرب تحریم‌های ظالمانه را کاهش دهد، با عوامل ایجاد آسیب‌های فزاینده اجتماعی مبارزه نماید، به وضع دردناک معتادان و خانواده‌های زندانیان سروسامان دهد، معضلات زنان بدسرپرست را حل کند، با راهکارهای اصولی و تأمین خواسته‌های به حق افراد جلوی مهاجرت‌ها را بگیرد، در به نتیجه رساندن و احیای برجام کوشش نماید، با روش‌های علمی و اصولی راه‌هایی برای جبران کسری بودجه پیدا کند و به اصطلاح به تغییرات اتوبوسی مدیران روی نیاورد، دست آن عده از افرادی را که هنوز در سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌های دولتی به دنبال دریافت حقوق‌های نجومی هستند کوتاه کند، دریافتی بسیاری از حقوق‌بگیران اعم از کارگر و کارمند را تعدیل نماید، رانت‌خواران و زراندوزان و حیف و میل‌کنندگان بیت‌المال را به دست قانون بسپارد، در به کارگیری مدیران توانمند و کارآمد اقدام و از روش‌های تبلیغاتی که جز صرف وقت و بودجه چیزی عاید مردم نمی‌گردد خودداری کند، به موضوع کمبود داروهای مورد نیاز بسیاری از بیماران که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می‌کنند و وضعیت اسف‌بار واکسینه کردن مردم سر و سامان بخشد، زمینه‌های لازم را برای تصویب FATF فراهم نماید، آتش‌زنندگان پرچم سفارت بعضی از کشورها و آنان که در مراسم ملی و میهنی علیه مقامات اجرایی شعار می‌دهند را سرجای خود بنشاند، اختلافات و تبعیضات موجود را کم کند، حاکمان و کارگزاران و مسئولان بویژه اعضای دولت به ساده‌زیستی روی بیاورند، قدرشناس کارها و اقدامات مثبت دولت یازدهم و دوازدهم باشند و در یک کلام اعتماد از دست رفته مردم را برگردانند که اینها و نظایر آن به مراتب از این‌که بخواهند با اظهاراتی از سید ابراهیم رئیسی قدیس بسازند به صلاح و صواب نزدیکتر است ان‌شاء‌الله.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشتها:
1- عصرایران، 4/4/1400
2- «روابط اجتماعی در اسلام»، نوشته علامه طباطبایی، ترجمه جواد حجتی کرمانی، صفحه84، چاپ1348
3- مشرق نیوز، 12/7/1396
4- همان، 15/2/1394

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/97AbS
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا