مدیر دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، از تهیه دستورالعمل اتصال نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک به شبکه و ابلاغ آن به شرکت‌های برق منطقه‌‌ای کشور خبر داد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌‌ای یزد، اکبر مهرابی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، تقاضای احداث نیروگاه‌های خورشیدی فتوولتائیک در مقیاس بالای ۲۵ مگاوات افزایش یافته است، افزود: این نیروگاه‌ها با توجه به میزان تولید، باید به شبکه انتقال یا فوق‌توزیع متصل شده و لازم است در کنترل فرکانس و ولتاژ شبکه مشارکت داشته باشند. لذا انجام مطالعات فنی در خصوص نحوه اتصال این نیروگاه‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه مطالعات اجرایی، ملاحظات فنی لازم برای اتصال این نیروگاه‌ها را استخراج می‌کند، تصریح کرد: تکنولوژی‌های استفاده شده در این نیروگاه‌ها نوپا بوده و پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی در آن‌ها اتفاق افتاده که بر همین اساس، نحوه و سطح مطالعه برای اتصال به این نیروگاه‌ها، دغدغه همیشگی برنامه‌ریزان توسعه شبکه کشور بوده است.

مهرابی ادامه داد: شرکت برق منطقه‌‌ای یزد به عنوان متولی شبکه انتقال و فوق‌توزیع در سطح استان، با تقاضا‌های متعددی برای احداث نیروگاه‌های فتوولتائیک مواجه بوده و در همین رابطه، دستورالعمل نحوه مطالعه اتصال نیروگاه‌های فتوولتائیک به شبکه، توسط این شرکت و با استفاده از خدمات مشاور تهیه و تدوین شد.

وی ذکر چگونگی انجام انواع مطالعه و قیود تایید شرایط اتصال را از موارد بیان‌شده در دستورالعمل مذکور دانست که با استفاده از مطالعه استاندارد‌ها، ضوابط و شرایط سایر کشور‌ها و الگوگیری از تکنولوژی‌های رایج گردآوری شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی فنی و برآورد بار شرکت برق منطقه‌‌ای یزد خاطرنشان کرد: پس از ارسال دستورالعمل اولیه توسط شرکت توانیر، نظرات پیشنهادی و اصلاحی سایر شرکت‌های برق منطقه‌‌ای کشور نیز دریافت و لحاظ شد و نظرات کارشناسی شرکت توانیر، طی چند مرحله در دستورالعمل و چک لیست نهایی آورده شده است.

گفتنی است، دستورالعمل نحوه مطالعه اتصال نیروگاه‌های فتوولتائیک به شبکه، توسط مدیرعامل شرکت توانیر به عنوان دستورالعمل جامع اتصال نیروگاه‌های فتوولتائیک مقیاس بزرگ، به شرکت‌های برق منطقه‌‌ای کشور ابلاغ شده است.

  • نویسنده : روابط عمومی شرکت برق منطقه ای یزد
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا