بقعه شیخ صفی الدین یکی از بناهای ارزشمند تاریخی ایران است . اجداد شاه عباس صفوی در آنجا مدفون و یک بنای زیبا که از هر لحاظ قابل تامل بوده و افتخاری برای ایران.

حسین جلالی-سردبیر یزدفردا: برای انجام کاری گذرمان به آنجا افتاد و یکی از همراهان استاد مسلم کاشیکاری معرق حاج علی حسینی بود که کاشیکاری حرم های امام موسی بن جعفر(ع) وامام محمد تقی (ع)درعراق و کارشیکاری سردر امامزاده داود ، قبور شهدای گمنام مقابل مسجد ارگ تهران و امیرچقماق یزد.مسجدجامع یزد ،سید فتح الدین رضا و دهها امامزاده ،مسجد در سر تا سر ایران اسلامی از کردستان گرفته تا کرمان و تهران را انجام داده است،بود.ایشان آنقدر از بقعه شیخ صفی تعریف و تمجید کرده بود که برای بازدید و گزارش به آنجا رفتیم.

وایشان گفتند: که چند سال قبل برای ترمیم کاشیکاری معرق این بقعه که ریخته بود از ایشان دعوت کرده و متاسفانه به علت اینکه کار ارزشمند بوده و تمام این کاشیکاری و تراش کاشی در ارتفاع باید صورت می گرفت با هزینه ای که در نظر گرفته بودند همخوانی نداشت و منجر به عقد قرار داد نشدند.

آنها هم کاشی های ریخته شده با کچ پوشانده بودند که البته ای کاش اینکار را نمی کردند و سردر بقعه با مقداری از اشعار کاشیکاری شده که ناقص بود وبقیه کچکاری شده ترمیم کرده بودند.

القصه وارد بقعه شدیم و با یک بنای تاریخی واقعا ارزشمند روبرو شدیم گنبد الله الله که منحصر بفرد بود و چینی هایی که از آنزمان مانده بود وخرقه مندرس شیخ، آرامگاه شیخ وخانذانش بازدید کردیم.

برای اینکه حداقل اطلاعاتی بیشتر از نوشته های زیر اشیا و ساختمان داشته باشیم منتظر ماندیم تا تلفن بانوی راهنمای گردشگران که از ابتدا تا انتها بر روی صندلی نشسته بود، تمام شود.
که متاسفانه حدود نیم ساعت تلفن تمام نشد.

در حین مکالمه به او نزدیک و درخواست کردیم سوالات ما را پاسخ دهند که ایشان بدون قطع تلفن به ما پرخاش فرمودند اطلاعات همانی که کنار اشیا نوشته است و به مکالمه ادامه دادند.

یک شیر زن اردبیلی به همراه ۶نفر دیگر در حال بازدید بود ،اعتراض کرد که این مهمان نوازی اردبیلی نیست! که با پرخاش خانم کارمند روبرو شد چون ترکی بلد نبودیم تنها مشاجره را رویت و البته عذر خواهی به دلیل رفتار بد راهنما بسنده کردیم. ولی مکالمه همچنان ادامه داشت!!!

این گزارش را برای مدیران این استان نوشتیم تا حداقل با دیگران اینگونه برخوردهای زننده صورت نگیرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا