مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد به مناسبت هفدهم دی ماه روز تصویب قانون کشف حجاب، پیامی صادر کرد.‌

یزدفردامتن کامل پیام "اعظم کاظمی" مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به شرح زیر است:
‌بسمه تعالی
هفدهم دی ماه در تاریخ رسمی ایران به عنوان روز تصویب قانون کشف حجاب شناخته می شود.
قانونی که به موجب آن زنان و دختران ايراني از استفاده چادر، روبند و روسري منع شدند.
در واقع تصمیم رضا خان برای تصویب و اجرای قانون کشف حجاب، به نوعی سوغاتی بود که او از سفر ترکیه به ایران آورده بود.
قانون کشف حجاب که یک امر سفارشی و نسخه پیچیده شده از بیرون برای کشور بود به علت عدم همخوانی با باورها، اعتقادات و فرهنگ مردم، از همان روزهای اول مورد مخالفت شدید اقشار مختلف قرار گرفت و هر فردی، با توجه به توانایی و جایگاه اجتماعی که از آن برخوردار بود تلاش کرد با این قانون مخالفت کند.
از جمله این مخالفت ها می توان به خانه نشینی داوطلبانه زنان محجبه اشاره کرد که ترجیح دادند روزهای متمادی، خود را در خانه محبوس کنند ولی بدون حجاب در جامعه حضور نیابند.
همچنین تاریخ از اعتراض های شدید علما و مراجع به تصویب و اجرای این قانون سخن می گوید و اسنادی وجود دارد که نشانگر واکنش های مدنی زنان نخبه و فعالان اجتماعی، به تصویب و اجرای قانون کشف حجاب است.
استان یزد که همواره در طول تاریخ با تکیه بر فرهنگ غنی و اصیلِ ایرانی و اسلامی خود در گذرگاه‌های تاریخی نقش تاثیرگذاری را ایفا کرده است در موضوع مخالفت با قانون کشف حجاب نیز اثرات قابل توجهی از خود برجای گذاشته که از جمله می توان به واکنش زنان فعال اجتماعی اشاره کرد که در نامه ای به مجلس شورای ملی، خواستار لغو قانون کشف حجاب شدند و از نمایندگان خواستند تا به زنان، آزادی داده شود تا بتوانند حجاب را انتخاب کنند.
این نامه امروز یکی از اسناد افتخار آمیز از حرکت هوشمندانه و روشنفکرانه زنان فعال یزدی است که در تاریخ این استان و ایران عزیز اسلامی ثبت شده است.
امروز نیز زنان و دختران فهیم و نجیب استان یزد همواره خود را حافظ فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی می دانند و معتقدند حجاب يكي از سنگرهاي مهم در حفظ آرمان ها و ارزش هاي ديني است و به تاسی از آموزه‌های دین و فرمایش صریح پیشوایان خود، حجاب را از مسلمات و ضروريات دانسته و درعین حال، آن را مانع از حضور در مجامع علمی و فعالیت های اجتماعی خود نمی دانند و از این روست که امروز شاهد تاثیرگذاری بالای زنان در جامعه و موفقیت‌های ارزشمند آنها در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و... هستیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا