استاد دانشگاه و صاحب‌نظر در حوزه گردشگری با اشاره به اینکه کرونا صنعت گردشگری را به زانو درآورده است، گفت: باید با اتخاذ شیوه‌های جدید، پویایی را به گردشگری بازگردانیم.

یزدفردا: جعفر جعفری، عصر امروز در اختتامیه آنلاین رویداد ملی شتاب گردشگری یزد، شهر میراث جهانی که به همت و میزبانی مرکز رشد و نوآوری گردشگری مرکز علمی کاربردی جوادالائمه برگزار شد، با بیان اینکه کرونا گردشگری را به زانو درآورده است، اظهار داشت: به طور کلی صنعت توریسم متوقف شده و پویا نیست و اگر پویا نباشد، معنای خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه از ایده‌های مطرح شده در این رویداد لذت بردم، افزود: پشت این ایده‌ها مطالعه و فکر بوده و به طور قطع می‌تواند به پویایی صنعت گردشگری کمک کند.

عضو هیأت علمی مدیریت هتلداری دانشگاه ویسکانسن آمریکا با اشاره به اینکه اکنون کرونا گردشگری را فلج کرده است، عنوان کرد: برخی از این ایده‌ها به سلامت ربط داشت و ابتکارات تکنولوژیکی بود که می‌توانست سفر را در شرایط کرونا تسهیل کند.

نگاه علمی به گردشگری امیدوار کننده است

وی افزود: امروز نگاه علمی به گردشگری نیز بسیار امیدوار کننده است و در تمام دانشگاه‌هایی که در آن تدریس می‌کنم، ۷۵ درصد دانشجویان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و موج بزرگی از گرایش و تمایل بانوان به تحصیلات در حوزه گردشگری به راه افتاده و با توجه به اینکه این مقوله با روحیات آنها نزدیک است، در آینده اتفاقات خوبی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دو نگاه در حوزه گردشگری باید تغییر کند، گفت: اول اینکه تعریف گردشگر و توریسم از تعریف صرف برای گردشگران خارجی باید خارج شود دوم اینکه نگاه از مقاصد بزرگ و تشکیلات بزرگ گردشگری باید به سمت مقاصد کوچک و خرد هدایت شود.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا نشان داد که می‌تواند رفت و آمدهای بین المللی را به صفر برساند، تصریح کرد: بنابراین باید گردشگری داخلی را به شدت مورد توجه قرار دهیم و دولت‌ها برای این بخش نیز برنامه‌ریزی کرده و آن را تقویت کنند.

تلاش برای استقرار شرکت‌های نوپا در مرکز رشد و نوآوری گردشگری علمی وکاربردی جوادالائمه یزد

مدیر کل دفتر نوآوری و تجاری سازی دانشگاه جامع علمی و کاربردی نیز در این مراسم از تلاش برای استقرار تلاش برای استقرار شرکت‌های نوپا در مرکز رشد و نوآوری گردشگری علمی وکاربردی جوادالائمه یزد خبر داد و گفت: امیدواریم با رویداد برگزار شده، این اتفاق در یزد به زودی رخ دهد.

محمدحسین موسی‌زاده با اشاره به ۱۴ ایده ارائه شده در این رویداد اظهار داشت: رویداد ملی شتاب گردشگری یزد شهر میراث جهانی، یکی از بهترین رویدادهای برگزار شده بود که تمام مراحل اجرای آن مطابق با یک استارتاپ استاندارد انجام شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه دانشگاه علمی کاربردی توانسته ایده‌ها را به هدف نزدیک کند، افزود: گرچه این مراسم عنوان اختتامیه رویداد را دارد اما اکنون فصل جدید این رویداد آغاز شده و باید تلاش کنیم تا تمام افرادی که ایده‌های آنها منتخب شد و آن را ارائه کردند، به سرانجام برسانیم.

موسی زاده تاکید کرد: این رویداد زمانی موفق خواهد بود که بتواند شرکت‌های جدید خلق کند و ایده‌ها در آنجا عملیاتی شوند.

وی عنوان کرد: امیدواریم شاهد استقرار شرکت‌های نوپا در مرکز آموزشی علمی و کاربردی جوادالائمه باشیم و دانشگاه علمی و کاربردی به واسطه ارتباطی که با بخش خصوصی دارد، بتواند نقش مهم خود را در شکل‌گیری ایده‌ها و راه‌اندازی شرکت‌ها ایفا کند.

فعالیت در حوزه گردشگری هوشمند باید آغاز شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در مراسم از ایده‌های ارائه شده در این رویداد قدردانی کرد و آنها را ایده‌هایی پخته و کارآمد خواند و گفت: برخی از این ایده‌ها اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند، کارآمدتر خواهند بود.

مصطفی فاطمی عنوان کرد: نگاه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف گردشگری در این ایده‌ها قابل تحسین و تأمل بود و خوشحالیم که نگاه‌ها در حوزه گردشگری تخصصی شده است.

وی با استقبال از ایده‌هایی که اکنون در شرایط کرونا می‌تواند کارآمد و راهگشا باشد، افزود: در هر حال کرونا در کشور وجود دارد و باید شرایطی ایجاد کنیم که در همین شرایط هم گردشگری ایمن متوقف نشود.

فاطمی تاکید کرد: باید فعالیت در حوزه گردشگری هوشمند را آغاز کنیم و ایده‌های ارائه شده گام مهمی در تحقق این شیوه از گردشگری است.

وی ضمن تقدیر از ایده پردازان و سرمایه گذاران در این رویداد، اظهار امیدواری کرد: با انتخاب ایده‌های خوب و به ظهور رساندن آنها همچنین با قرار گرفتن ایده پردازان و سرمایه گذاران در کنار یکدیگر، شاهد اتفاقات خوب در حوزه گردشگری باشیم.

۷۸ ایده به دبیرخانه رویداد ملی شتاب گردشگری شهر میراث جهانی رسید

مدیر مرکز رشد و نوآوری گردشگری علمی و کاربردی جوادالائمه یزد نیز در این مراسم به تشریح شکل گیری فرآیند رویداد ملی شتاب گردشگری در شهر میراث جهانی پرداخت.

مریم صداقت بیان کرد: برنامه ریزی‌ها برای اجرای این رویداد از ۲۹ بهمن سال ۹۸ آغاز شد و محورها و عناوین رویدادها با همکاری شورای سیاستگذاری، کمیته علمی و اجرایی به دبیرخانه رویداد شتاب گردشگری در یزد اعلام و کار به شکل رسمی از ۱۵ شهریور آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه این رویداد با شش محور فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: چهار پیش‌رویداد نیز برگزار شد که حاصل آن، ۷۸ ایده‌ای بود که توسط کمیته علمی پالایش و ۲۳ ایده انتخاب شد و از میان ایده‌های انتخاب شده، ۱۴ ایده امروز در حضور سرمایه گذاران ارائه می‌شود.

مرتضی بذرافشان، دبیر علمی رویداد شتاب گردشگری در یزد شهر میراث فرهنگی نیز به معرفی ایده‌های برتر این رویداد پرداخت و اظهار داشت: ایده سرزمین کهن با سرگروهی هدایت بازافکن، ایده چرخ کودکی با سرگروهی ندا مقتدری و فست پارک با سرگروهی معصومه سهرابی به ترتیب اول تا سوم شدند.

وی با اشاره به ایده‌هایی که مورد حمایت سرمایه گذاران قرار گرفتند، افزود: مرکز علمی و کاربردی جوادالائمه یزد از ایده همراه در چالش، اداره دوستدار کودک شهرداری یزد از ایده‌های چرخ کودکی و کودک سفر، صندوق کارآفرینی امید ایده ملی تکاپو، معاونت اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از ایده گردشگری شب و پستوی هنر، هتل لاله یزد از ایده پستوی هنر و آژانس سرزمین ستارگان از ایده‌های سریع پارک، راهنمای هوشمند برای تکمیل طرح‌های کسب و کار حمایت کردند.

بذرافشان اعلام کرد: جوایز سه ایده برتر کمک هزینه سفر، فضای اشتراکی و تسهیلات قرض الحسنه در مرکز رشد و نوآوری گردشگری علمی و کاربردی جوادالائمه یزد و راهنمایی و هدایت مربیان و کارآفرینان حوزه گردشگری است.

وی افزود: همچنین سایر ایده‌هایی که مورد حمایت سرمایه گذار واقع نشده‌اند می‌تواند با فعالیت دوباره بر روی طرح‌های کسب و کار خود در مرکز رشد ونوآوری گردشگری علمی وکاربردی جوادالائمه یزد با بهره گیری راهنمایی از مربیان دوباره در جلسات معرفی به سرمایه گذار شرکت کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا