عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه فقر غذایی، مسئله ای مهم در ایران است، گفت: باید به سمت جیره بندی غذایی برویم.

یزدفردا: کاظم یاوری عصر امروز در نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد، مبحث توزیع درآمد را پیچیده دانست و اظهار داشت: حتی در کشورهای دیگر نیز بحث توزیع درآمد را که یک متغیر اقتصادی است، نمی‌توان به راحتی در کوتاه مدت تغییر داد زیرا آن متأثر از توزیع ثروت است که نمی‌توان نادیده گرفت.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل به سطح کشور و نه استان مربوط است، افزود: بخش مهمی از شرایط به وجود آمده مربوط به مسائل کشوری است و در عین حال نمی‌توان موردهای خاص استان را نادیده گرفت.

یاوری با تاکید بر شوک‌های بی سابقه به اقتصاد ایران بیان کرد: شوک نفتی برای درآمد کشور و بحث کرونا برای مردم که در مواجهه با آن شغل خود را از دست داده‌اند و دیگری شوک ارزی و تورمی حاصل از آن به اقتصاد کشور وارد شده اما این شوک‌ها، متقارن نیستند و همه جامعه را به یک شکل تحت تأثیر خود قرار نمی‌دهند.

وی با هشدار به اینکه باید به سمت جیره بندی غذایی برویم، اظهار داشت: مسیر کشور به سمتی است که نباید به فکر سیاست‌های Market Friendly برای اقتصاد باشیم و برای اصلاح آن نباید از این سیاستهای بازارمحور استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: شیوه مکانیزم قیمت که واقعاً کنترل آن از دست ما خارج است، راه حل عبور از این شرایط و بحران موادغذایی است.

وی با اشاره به تجارب اصلاح اقتصاد توسط محمد یونس در بنگلادش گفت: باید برای اقشار بسیار کم درآمد جامعه با دادن وام‌های کوچک بدون بهره، کسب و کار کوچکی راه اندازی کرد.

یاوری با بررسی موردی و خاص استان که چه طبقاتی از این اوضاع متأثر شده و چه راه‌هایی برای بهبود زندگی آنها وجود دارد، گفت: اگر بخواهیم برای اصلاح وضع، به سراغ سیاست‌های کلان برویم دست ما بسته است و در سطح کلان نمی‌توان کاری انجام داد و باید در سطح استان بتوانیم درآمد طبقاتی که ضربه خورده‌اند را بهبود ببخشیم.

یاوری، خواستار تهیه بسته‌های کالایی با توجه به ارزش پول و با احتساب تورم برای قشر آسیب پذیر جامعه شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا