خبرنگاران استان یزد در سفر یک روزه خود از پروژه های شهرستان های میبد و اردکان بازدید کردند.

یزدفردا: سفری یک روزه به شهرستان های میبد و اردکان به عنوان یکی از برنامه های روابط عمومی استانداری یزد برای خبرنگاران استان بود که در این سفر بازدید از پروژه های عمرانی و فرهنگی مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت.

 در ابتدای این سفر با فرماندار شهرستان میبد دیدار شد که حسین فلاح در خصوص پروژه های شهرستان میبد گفت: شهرستان میبد به عنوان شهر صنعتی است که با رویکرد توجه به بحث میراث فرهنگی، گردشگری و آموزش عالی و صنعت گام فعالیت های خود را دنبال می کند.

فرماندار میبد خاطرنشان کرد: حدود ۳۵ درصد کاشی کشور را تولید می کنیم و آثار گردشگری این شهرستان نیز در استان زبانزد است که این ها نشان دهنده نقش میبد در گسترش استان است.

وی ادامه داد: با توجه به این که شهر صنعتی هستیم و بیکاری ما حدود ۷ درصد است که اکثر آنها تحصیلکرده هستند اما چالش اصلی ما بحث زیست محیطی است که همه درگیر آن هستند و در این راستا ۳ کارخانه تبدیل غبار به بخار آب را دنبال کرده اند.

بازدید از سالن ورزشی مصلی شهرستان میبد

در ادامه این سفر بازدید پروژه های عمرانی و فرهنگی شهرستان انجام شد که در ابتدا سالن ورزشی مصلی میبد مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.

این سالن ورزشی از سال 92 آغاز به کار کرده که 3 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده که امیدواریم تا سال 99 به پایان برسد.

سالن ورزشی خیری مصلی آیت الله اعرافی چند منظوره فوتسال، والیبال، بسکتبال و هندبال است که با همکاری آیت الله اعرافی و اداره کل ورزش و جوانان شهرستان میبد در حال انجام است.

بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد، بیمارستانی با 40 درصد حمایت خیری

پروژه بیمارستان امام جعفر صادق (ع) میبد نیز به عنوان پروژه دیگر این شهرستان بود که فاز یک توسعه آن با 10 سال سابقه ساخت در حال انجام است که 15 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

در این پروژه 96 تختخوانی بخش های عفونی، انکولوژی، داخلی و کلاس آموزشی در دست اقدام است که 6 هزار متر مساحت دارد.

در این پروژه میزان 40 درصد حمایت خیری و 60 درصد دولتی بوده است.

پروژه دیگر این بیمارستان نیز ساختمان پزشکان است که 8 واحد تولیدی 2 اتاقه جهت اسکان پزشکان غیربومی شهرستان به کمک وزارتخانه و فرمانداری میبد در حال انجام است.

مرکز خیریه محبت با حمایت صددرصد خیران شهرستان میبد

مرکز خیریه محبت نیز از پروژه های دیگر این شهرستان بود که به منظورنگهداری بیماران روانی و ذهنی در حال احداث است.

این پروژه3700 متر زیربنا با 180 نفر ظرفیت دارد که بالای 8 میلیارد تومان هزینه شده که تمامی هزینه های ان خیری است ولی مسئله اصلی آن در خصوص زمین آن است که تاکنون انجام نشده است.

اداری، درمانی و ایزوله به عنوان بخش های اصلی این مرکز است که تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

این مرکز به عنوان مرکزی برای بیماران کل کشور است.

مشکل اصلی ما بودجه است که هرچند خیرین کمک کرده اند اما همچنان نیازمند کمک آنها هستیم.

در ادامه نیز از خبرنگاران از شهرستان اردکان بازدید کردند و در ابتدا نیز با فرماندار شهرستان اردکان دیدار شد که گفت:‌ر شهرستان 18 هزار نیروی کار وارد شده و پس از گذشت زمان الان کلی متخصص با صنایع فولاد تربیت کرده ایم و امیدواریم به زودی تامین کننده نیروهای مشاغل مختلف در سطح استان باشیم.

وی افزود: الان با وجود سیاست های جدید شهرستان، اولویت خود را استفاده از نیروهای بومی و نزدیک به شهرستان قرار داده ایم.

فرماندار شهرستان اردکان خاطرنشان کرد: ما با صنعت و توسعه کشور مخالف نیستیم اما با جا نمایی آن مقداری مشکل داریم زیرا محور اردکان یزد پر شده ولی شاهدیم که در استان نیز این جانمایی تغییر پیدا کرده است و معتقدیم توسعه صنعت باید در مکان هایی انجام شود که تولید در کنار توجه به مردم و سلامت مردم مورد توجه قرار گیرد.

شهابی زاده گفت: ما از تعهدات اجتماعی صنایع راضی نیستیم و بایستی بیشتر کار انجام می شده و امیدواریم این کار دنبال شود.

وی افزود: مهمترین مشکل و چالش ما آب است زیرا از نظر کیفی و کمی با مشکل مواجه هستیم و منبع مناسب آب در شهرستان نیست.

فرماندار شهرستان اردکان بیان کرد: تقریبا مصرف آب ما در تابستان 400 لیتر است ولی تخصیص 200 لیتر است که به همین دلیل باید از آب چاه ها استفاده کنیم که همین می تواند در کیفیت آب مشکل ایجاد کند.

در ادامه این بازدید نیز خبرنگاران از قنات شهرستان اردکان بازدید کردند، قناتی که به دلیل دستکاری مردم در سطح استان این قنات خشک شده است.

قنات بهاء الدین به عنوان یکی از قنات های مهم شهرستان اردکان است که قسمتی از آن وقف شده است.

قانعی، به عنوان مقنی بود که خبرنگاران را در این بازدید همراهی کرد و به ارائه تجربیات خود پرداخت و در این خصوص گفت: مادرچاه اصلی این قنات در شهر یزد است و تنها قنات 7 و نیم کیلومتری بافت تاریخی اردکان است.

اما آنچه که در این بازدید مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت، ساخت و سازهای این قنات بود به نحوی که از این آب علاوه بر استفاده عمومی در خانه ها نیز مورد توجه قرار گرفته بود و استفاده می شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا