معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از تخصیص ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونا به شرکت‌های حمل و نقل مسافری ریلی که در دوران کرونا دچار رکود شدند خبر داد.

یزد فردا: سعید رسولی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان یزد افزود: دولت این وام را برای جبران خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا و رکود بخش مسافری ریلی به این شرکت‌ها اعطا کرده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های واجد شرایط برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند و این وام ضمن یک دوره ۶ ماهه تنفس، باز پرداخت آن ۲ ساله است.

رسولی از خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی شبکه ریلی در حوزه استرداد بلیت در دوره کرونا خبر داد و گفت: همچنین عدم خرید بلیت و نبود تقاضای مسافر، یکهزار میلیارد تومان به شبکه ریلی خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه کرونا شبکه ریلی را با بحران مواجه کرده و کماکان این روند ادامه دارد گفت: اکنون تمام قطارهای حومه ای و بین شهری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در حال سیر هستند.

معاون وزیر خاطرنشان کرد: قطارها با ظرفیت ۵۰ درصد در حال جابجایی مسافر هستند یعنی برای کوپه های ۶ نفره ظرفیت سه مسافر و چهار نفره ۲ مسافر برای پیشگیری از ویروس کرونا در نظر گرفته شده است.

وی از غربالگری مسافران در ایستگاه‌های راه آهن و ضد عفونی مستمر در راستای پیشگیری از کرونا خبر داد و  یادآور شد: راه آهن جمهوری اسلامی به خاطر رعایت دستور العمل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت مورد قدردانی  قرار گرفت. 

رسولی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید  از سوی مقام معظم رهبری گفت: اقدامات خوبی  در زمینه تولید قطعات ریلی در کشور انجام شده و ادامه دارد.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران  اضافه کرد: در سال ۹۷،حدود ۷۸۸ دستگاه انواع واگن های باری و مسافری به شبکه ریلی کشور اضافه شد همچنین  در فرودین و مرداد ماه امسال هم ۳۲۹ دستگاه انواع  واگن در کشور ساخته شد که‌ بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ایجاد سامانه یکپارچه رونق تولید خبر داد و یادآور شد: در راستای تحقق شعار سال سامانه یکپارچه رونق تولید  در سایت راه‌آهن در دسترس است؛ سامانه در ۲ بخش طراحی شده که در یک بخش آن مجموعه قطعات ساخته شده شبکه ریلی  با شماره فنی قطعات و کارخانجات تولیدکننده آنها معرفی شده است.

به گفته رسولی اکنون چهار هزار قطعه  در داخل کشور تولید و اطلاعات این قطعات و شرکت‌ها در این سامانه ثبت شده است و شرکت‌های ریلی می‌توانند برای تامین قطعات لوکوموتیو از تولید داخل استفاده کنند.
وی گفت: بخشی دیگر  از این  سامانه مربوط به قطعاتی است که در داخل کشور تولید نشده که هنوز مجبور به تامین آن از خارج از کشور هستیم؛اطلاعات این قطعات در سامانه درج شده و ما امیدواریم شرکت‌های داخلی برای ساخت این قطعات برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی از آماده سازی نمایشگاه دائمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی در کشور خبر داد و گفت : این نمایشگاه در محل کارخانجات بازسازی، نوسازی و ناوگان جمهوری اسلامی در تهران ظرف چند روز آینده افتتاح می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این نمایشگاه قطعات ساخته تولید داخل با مشخصات فنی و نام تولید کننده و همچنین قطعات وارداتی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی گفت: در گذشته در حوزه ریلی برای تامین قطعات لوکوموتیو از جمله واگن، چرخ قطار و غیره به خارج از کشور وابسته بودیم که اکنون بسیاری از قطعات در داخل کشور تولید می شود. 

رسولی  همچنین به طرح راه آهن یزد _ اقلید اشاره کرد و اضافه کرد: این طرح ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا پایان سال‌جاری به بهره برداری می رسد. 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا