رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: بر اساس آمار گمرک در نیمه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۳۵۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار از استان یزد صادر شد که نسبت به ۶ ماهه سال قبل کاهش داشته است.

یزد فردا: محمدرضا علمدار یزدی گفت یکی از مهمترین دلایل کاهش صادرات در استان را شیوع کرونا اعلام کرد و افزود: این اطمینان را داریم در نیمه دوم سال شاهد رشد در این حوزه خواهیم بود

وی ادامه داد: عراق، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی و سوریه عمده کشورهای مقصد صادراتی استان یزد هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادرات انجام شده است که شامل هیدرو کربن ها، کابل، محصولات ساختمانی، شیشه ، محصولات نساجی و شمش فولاد بوده است.

علمدار یزدی گفت: همچنین بر اساس آمار گمرک در نیمه اول امسال ۲۲ هزار و ۵۳۲ تن کالا به ارزش ۶۷ هزار و ۲۰۱ دلار واردات داشتیم که نسبت به مشابه پارسال ۴۲ درصد از نظر وزنی و ۲۹ درصد از نظر ارزش دلاری کاهش داشته است.

وی عمده واردات را مواد اولیه و ماشین آلات بیان کرد که تولید داخل نداریم و یادآور شد: عمده واردات استان از کشورهای ترکیه، چین، ایتالیا، امارات متحده عربی، اسپانیا و هلند انجام شده است.

رییس سازمان صمت استان یزد  با اشاره به تفویض اختیار  ثبت سفارش به استان‌ها که از دی ماه ۹۷ آغاز و تاکنون ادامه دارد افزود: در مدت یاد شده ۹ هزار و ۳۵۰ پرونده در استان ثبت سفارش آن تایید شده که بیش از  ۹۰ درصد آنها  مربوط به مواد اولیه و ماشین آلات تولیدی است.

وی با بیان اینکه ۲ درصد هم مربوط  به بخش معدن  و ۸ هشت درصد توسط تجار ثبت سفارش شده است تصریح کرد: عمده ثبت سفارش ها صنعتی و معدنی است. 

علمدار یزدی اضافه کرد : بر اساس آخرین برگشت ارز توسط صادرکنندگان ، استان یزد جزو استان‌های برتر در خصوص برگشت ارز حاصل از صادرات است.
 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا