مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد،گفت: با پایان فصل برداشت انگور، در سال ۱۳۹۹، ۲۳ هزار تن محصول از یکهزار و ۸۷۵ هکتار تاکستان های استان برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.

یزد فردا: اکبر شیخ علیشاهی میانگین تولید در هر هکتار را ۱۹ تن و بیشترین ارقام تولیدی را مثقالی ، ریش بابا، عسکری،خلیلی، شاهانی و یاقوتی ذکر کرد. 

وی افزود: به دلیل کاهش دما در اوایل فصل بهار و سرما زدگی باغ‌های انگور،در برخی مناطق استان تولید ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

برداشت محصول انگور با توجه به شرایط آب و هوایی استان در مرداد ماه آغاز و نیمه دوم شهریور ماه پایان می یابد.

تولید هزار و ۵۰۰ تن کشمش 

وی با اشاره به اینکه شهرستان خاتم تولید کننده عمده محصول انگور استان است ، خاطرنشان کرد: یزد از نظر سطح زیرکشت تاکستان در میان ۳۱ استان رتبه ۲۴ و از جهت تولید در جایگاه ۱۹ کشور قرار دارد.

به گفته وی ، سالانه به طور میانگین هزار و ۵۰۰ تن کشمش استحصال می‌شود و شهرستان خاتم در صدر ۱۰ شهرستان استان قرار دارد.

مدیر باغبانی یزد تعداد کارگاه های کشمش دارای مجوز استان را ۲۹ مورد ذکر کرد و گفت: یک مورد به صورت صنعتی و سایر کارگاه ها به صورت سنتی محصول انگور را  فرآوری می کند.

فرآوری انگور در ۲۹ کارگاه صنعتی

به گفته وی ، همچنین انگور فرآوری شده به صورت آفتابی، تیزآبی و کشمش به بازار داخلی و چند کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی بیان کرد: البته در شهر هرات مرکز شهرستان خاتم امسال به علت نوسان دمای هوا در اوایل فصل بهار و بارندگی‌ پی درپی در فصل گلدهی، محصول انگور نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه انگور از محصولات کم آبخواه است، تصریح کرد: افزون بر ۹۰ درصد باغ های میوه اعم از انگور ، زردآلو و هلو  به آبیاری نوین قطره ای تجهیز شده است.

مجموع اراضی قابل کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد  از این مقدار  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به بخش باغبانی است که ۷۱ درصد اراضی قابل کشت به محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات باغی ، اختصاص دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا