رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

اکنون این پرسش مطرح است که آیا هیچ‌یک از مدیران کل و روسای ادارات آموزش و پرورش خواستند یا توانستند یا جرأت این کار را داشتند که بگویند دستورالعمل‌های مقام عالی وزارت و مدیرکل دفتر وزارتی در شهر و دیاری که مسئولیت آموزش و پرورش آن را به عهده گرفته‌اند اجرایی نیست؟ آیا مسئولان آموزش و پرورش آمادگی دارند وضعیت حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان را در کلاس‌های درس و بلاتکلیفی‌هایی که گریبانگیر خانواده‌ها شده است طی این چند روز به مسئولان وزارت آموزش و پرورش گزارش دهند؟

در هر نهاد و سازمانی ممکن است گاه بی‌تدبیری‌هایی صورت گیرد و به اصطلاح دسته گل‌هایی به آب داده شود که سبب تفسیر و توجیه و واکنش‌های متفاوتی ‌گردد. در یکی از سفرهای محمود احمدی‌نژاد به یزد بخشنامه‌ای بدون امضاء از سوی بعضی از مدیران آموزش و پرورش دارالعباده صادر شد مبنی بر این که دانش‌آموزان دبستان تا پیش‌دانشگاهی مدارسی که در مسیر حرکت رئیس‌جمهور و همراهان قرار دارد پرچم به دست به صف بایستند تا هنگام عبور موکب هیات دولت به هورا کشیدن و هلهله کردن بپردازند یا در سفر حاجی بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش به یزد طی بخشنامه‌ای به مدارس ابلاغ شد در هر مدرسه به جز یک نفر بقیه مسئولان آموزشگاه‌ها برای استفاده و استفاضه از سخنان مقام عالی وزارت یا بنابه قول عده‌ای به منظور پر کردن صندلی‌های خالی برگزاری نشست در سالن سخنرانی آماده شوند و کارمندی که در مدرسه ماندگار شده از صبح تا ظهر ده‌ها یا صدها دانش‌آموز را اداره کند!

یا یکی دو هفته پیش مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش سفر یک روزه‌ای به یزد داشت. گرچه معترضان عملکرد آموزش و پرورش در استان نتوانستند نظرات و پیشنهادهای خود را به سمع و نظر مدیرکل وزارتی برسانند اما بعد از نشست‌های از پیش تعیین شده با معاونان اداره کل یا چند نفر دیگر و پخش مصاحبه‌ای از صدا و سیما که حکایت از گل و بلبل بودن وضعیت آموزش و پرورش داشت یزد را ترک نمود. گرچه عده‌ای که قبلاً نامبرده را می‌شناختند تذکراتی به وی دادند نگارنده این سطور به دو نفر از پیام‌دهندگان و معترضان به نحوه سفر و اظهارات غیرواقعی علی باقرزاده گفت: نگران نباشید در آینده نزدیک مشخص خواهد شد اعتبار گفتار و مصاحبه میهمان به یزد آمده در چه حد است.

چند روز از این سفر بیشتر نگذشته بود که مشارالیه به عنوان رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش شگفتی آفرید و در برنامه خبری شبکه دو سیما درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس در روز 15 شهریور گفت: «از 15 شهریور تمام مدارس کشور باز است و کلاس‌ها دایر است قاعدتاً‌ این‌گونه است که دانش‌آموزان قبل از حضور در مدارس از طریق کانال‌های ارتباطی که خودشان یا والدین با مدارس دارند و از طریق تماس تلفنی با مدیر مدارس می‌توانند مطلع باشند، بُعد مسافت بین خانه و مدرسه هم به گونه مناسبی است و موارد بهداشتی دیگر مثل تهویه هوا و همه قواعد مثل کم کردن ساعت کلاس و… رعایت شده است تا نگرانی خانواده‌ها کم شود… سال گذشته سرانه بهداشتی قابل ملاحظه‌ای به مدارس داده شده و سرانه جدید هم ابلاغ شده و با اطلاعی که از مدارس داریم نشان می‌دهد این آمادگی در تمام مدارس وجود دارد که پروتکل‌ها را رعایت کنند…!!»

بسیاری از اولیای دانش‌آموزان به یقین می‌دانند بعضی از مطالبی که باقرزاده مدیرکل دفتر وزارتی در این زمینه اظهار نموده به هیچ‌وجه تحقق پیدا نکرده و یا امکان‌پذیر نبوده است و در بسیاری از مدرسه‌ها نیز به علت نداشتن امکانات و بودجه کافی، آموزشگاه شرایط لازم برای بازگشایی را نداشته است. ‌مدت‌ها قبل وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه پیشنهادی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 400-99 را طی حدود سی صفحه منتشر کرد که نحوه حضور یا عدم‌حضور دانش‌آموزان از دوره پیش‌دبستانی تا پیش‌دانشگاهی را در شرایط سفید، زرد، قرمز و هشدار مشخص نموده بود و بعد از مدتی دستورالعمل اصلی ابلاغ گردید و مدیران آموزش و پرورش برای منطقه و شهر و روستایی که تحت مدیریتشان بود در حال برنامه‌ریزی بودند.

اما ناگهان روز چهارشنبه 13 شهریور ماه جاری محسن حاجی میرزایی در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی 1400-1399 مطالبی جدید اظهار نمود که واکنش‌های متفاوتی در پی داشت و سرگردانی و بلاتکلیفی در خانواده‌ها ایجاد گردید و عده‌ای از فعالان سیاسی، نویسندگان، انجمن‌ها و گروه‌های مختلف از جمله سازمان نظام پزشکی، بعضی از اعضای ستاد مبارزه با کرونا، انجمن اسلامی معلمان ایران و… طی بیانیه‌هایی حضور دانش‌آموزان در آموزشگاه‌ها را خطرناک دانسته و نسبت به عواقب ناگوار آن هشدار داده‌اند. وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: «وضعیت مناطق مختلف به گونه‌ای است که تغییر حالت از وضعیت‌های متفاوت مانند قرمز به زرد یا برعکس بسیار به هم نزدیک است، از این رو به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان کلاس‌های درس با رعایت سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌های بهداشتی دایر می‌شود.

وی افزود: در هر مکانی براساس تشخیص مدیر مدرسه و دستورالعمل ابلاغ شده با رعایت فاصله اجتماعی امکان حضور همه دانش‌آموزان فراهم می‌شود. دانش‌آموزان در گروه‌های زوج و فرد در مدارس حاضر می‌شوند… پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای با هماهنگی وزارت بهداشت برای حفظ سلامت دانش‌آموزان اعمال می‌شود و همه در مدارس موظف به رعایت این پروتکل‌ها هستند. آموزش از راه دور برای روزهایی است که دانش‌آموزان در مدارس حضور ندارند… مدارس در صورتی تعطیل می‌شوند که ستاد مبارزه با کرونا حضور دانش‌آموزان را ممنوع کند… با شروع آغاز سال تحصیلی آموزش باید به صورت حضوری دنبال شود. اگر برخی مناطق کشور با شیوع گسترده ویروس کرونا روبه‌رو شود، مدارس در صورتی تعطیل می‌شوند که ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور دانش‌آموزان را ممنوع اعلام کند… این که در حال حاضر مردم در مناطق قرمز به فعالیت‌های خود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه می‌دهند، همانطورکه عزاداری حسینی با رعایت مقررات بهداشتی انجام شد، آموزش نیز دنبال می‌شود!!…»(1)

شگفت‌انگیز این که وزیر آموزش و پرورش برگزاری مراسم عزاداری و روضه‌خوانی در فضای باز در بعضی از کوچه‌ها، حسینیه‌ها، پارک‌ها، خیابان‌ها، حیاط خانه‌ها، پارکینگ‌ها، آرامستان‌ها را آن هم با فاصله با حضور دانش‌آموزان در کلاس مسقف و با عدم امکانات حداقلی مقایسه می‌کرد و با یادآوری این که تعطیلی مدارس آثار مخربی برای دانش‌آموزان به دنبال دارد و جامعه متضرر می‌گردد از این که خانواده‌ها و دانش‌آموزان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در مدرسه و کلاس حاضر شوند توضیحاتی ارائه نمود.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا هیچ‌یک از مدیران کل و روسای ادارات آموزش و پرورش خواستند یا توانستند یا جرأت این کار را داشتند که بگویند دستورالعمل‌های مقام عالی وزارت و مدیرکل دفتر وزارتی در شهر و دیاری که مسئولیت آموزش و پرورش آن را به عهده گرفته‌اند اجرایی نیست؟ آیا مسئولان آموزش و پرورش آمادگی دارند وضعیت حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان را در کلاس‌های درس و بلاتکلیفی‌هایی که گریبانگیر خانواده‌ها شده است طی این چند روز به مسئولان وزارت آموزش و پرورش گزارش دهند؟ گرچه آموزش غیرحضوری مشکلات خاص خود را دارد و اکثر مدارس نیز وسایل و لوازم مورد نیاز و امکانات فنی ندارند یا حداقل بودجه‌ای در اختیارشان نیست که بتوانند زمینه‌هایی را فراهم کنند تا به دانش‌آموزان آموزش بدهند یا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، محیط مدرسه را ضدعفونی نمایند اما این امیدواری هست که با الطاف خداوند کریم و همگامی مقامات اجرایی استان و شهر و منطقه و با برنامه‌ریزی صحیح و با مساعدت و کمک خیرین اقداماتی صورت گیرد که دانش‌آموزان چه به صورت حضوری چه در فضای مجازی با تلاش و کوشش معلمان و مدیران و مربیان بهره کافی و وافی ببرند.

در چند روز اخیر درباره اظهارات مقامات وزارت آموزش و پرورش در مورد بازگشایی مدارس واکنش‌های زیادی نشان داده شده و شدیداً نسبت به این مورد اعتراض گردیده است که نظر خوانندگان آیینه یزد را به اظهارنظر دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره جلب می‌نماید چون نحوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با وضعیت وجود و شیوع بیماری کرونا هم‌خوانی نداشته است. ورود مجلس به این موضوع را باید مناسب دانست تا مقامات وزارت آموزش و پرورش در این باره پاسخگو باشند. «نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب‌زدگی در بازگشایی مدارس بدون تأمین زیرساخت‌ها مخصوصاً در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش‌آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست ندارند! منتظر سوال و استیضاح باشید»(2)

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: «موضع‌گیری‌های سردرگم‌کننده مسئولان آموزش و پرورش باعث ایجاد نگرانی بین والدین و دانش‌آموزان شده است، ضمن اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس منوط بر تماس والدین با مدرسه شده بود و حال سوال این است که مدرسه‌ای که دارای 600 دانش‌آموز باشد، چطور می‌تواند تنها با یک یا نهایت دو خط تلفن و نیروهای محدودی که دارد تا قبل از ساعت 8 صبح پاسخگوی این تعداد از افراد باشد؟ وظیفه دولت و اساس روش مدرن این است که در حوزه آموزش و پرورش تصمیمات صحیح و منطقی اتخاذ شده و با قاطعیت دنبال شود، بنابراین این نحوه تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس نشان می‌دهد که احتمالا ما در وضعیت فقدان حضور دولت به سر می‌بریم. نکته مهمتر دیگر این است که چرا ستاد ملی مقابله با کرونا در این مورد موضعی نداشته و ندارد و از رییس‌جمهور تعجب می‌کنم که مجوز تشکیل کلاس‌های مدارس به صورت حضوری را صادر کرده است که اگر دستور وی بوده باشد، باید دلایل خود را در این زمینه ارائه دهد… بی‌تردید هیچ کدام از کنش‌گری‌های دولت و آموزش و پرورش در مورد زمان آغاز سال تحصیلی جدید مورد تایید نمایندگان مجلس نیست و ما نسبت به آن نقد جدی داریم، به همین دلیل قطعا وزیر آموزش و پرورش را به مجلس احضار می‌کنیم و اگر توضیحاتش قانع‌کننده نبود بدون هیچ تعارفی با وی برخورد خواهیم کرد.»(3)

و کلام آخر این که توقع آحاد مردم و اولیای دانش‌آموزان این است که آقای رئیس‌جمهور هر مخالفی را در ردیف دشمن نام نبرد و هر فریاد اعتراضی را از حلقوم امریکا نداند. پس چه تفاوتی است بین آنانکه می‌گویند: «هرکه با ما نیست علیه ماست» با رئیس‌جمهوری کشوری که مدعی مردم‌سالاری دینی است. مگر همین آقای رئیس‌جمهور نبود که در مناظره‌های تلویزیونی می‌گفت: من حقوقدانم، سرهنگ نیستم. حداقل درخواست رای‌دهندگان سه سال پیش این است که حقوقدان به آنچه از حقوق مدنی و شهروندی می‌داند معتقد باشد و به آن عمل کند و مسئولان تحت امر خود را به انجام این حقوق مکلف نماید. مردم ما حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را به درستی هدایت و مدیریت می‌کنند و آن اشارات و بشارات را فراموش نکرده‌اند و فریادشان این است که «أَینَ تَذْهَبُونَ».

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- آموزش و پرورش ناحیه یک یزد
2- خبرگزاری ایمنا، 15/6/99
3- خبرگزاری خانه ملت، 15/6/99

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/rCRZa
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا