مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در نخستین جلسه شورای اداری این اداره کل در سال جاری، بر لزوم توجه بیشتر همه همکاران ستادی و کتابدار خود به ترویج کتابخوانی و برنامه‌های کتاب‌محور در فضای مجازی، با توجه شرایط خاص کشور در ایام شیوع کرونا تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، نخستین جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری، روز دوشنبه نهم تیرماه به ریاست رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های استان و با حضور معاونان و کارشناسان این اداره کل و رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌ها در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه کشور و جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت خاصی قرار دارد، گفت: شیوع این بیماری که مرتباً موارد غیرقابل پیش‌بینی برای کشور و مردم ایجاد می‌کند، سبب شده رویکرد فعالیت‌ها تغییر کند و توجه به فضای مجازی برای ترویج و معرفی برنامه‌های فرهنگی ضرورت جدی پیدا کند.

دوست فاطمی‌ها به لزوم فعالیت در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: شرایط کرونایی و محدودیت‌های حاکم بر کشور سبب شده است فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی ادامه پیدا کند که این امر، تعامل مثبت و سازنده همکاران در همه سطوح ستادی و کتابخانه‌ای با اعضا و مخاطبان را می‌طلبد تا بتوان در این فضا به معرفی و ترویج کتابخوانی و برنامه‌های کتاب‌محور پرداخت.

وی درخصوص رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی در همه کتابخانه و مکان‌های اداری، تصریح کرد: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به رعایت بهداشت و همراهی همه مردم با دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی تأکید جدی دارند، همه ما نیز باید این بیماری عالم‌گیر را جدی بگیریم و در این راستا، رعایت دستورات بهداشتی را موردتوجه جدی قرار دهیم تا بتوانیم سلامت همکاران و مراجعان خود را تضمین کنیم.

حامد عطارها، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی اداره کل نیز با اشاره به برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت مجازی و آنلاین، بیان داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرآیند برگزاری این دوره از جشنواره از ابتدا در فضای مجازی طراحی و اجرا شد و تا پایان مهلت شرکت در جشنواره که تا 31 تیرماه تمدید شده است، ادامه دارد.

وی همچنین خواستار تلاش بیشتر همه همکاران کتابدار برای معرفی جشنواره و فراهم کردن زمینه شرکت گسترده‌تر مردم استان در فرصت باقیمانده شد.

عطارها، در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای عملیات رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان در اواخر خردادماه خبر داد و گفت: این فریند با تلاش کتابداران استان در بیشتر کتابخانه‌ها خاتمه یافته و است و امیدواریم با پیگیری رؤسای شهرستان‌ها، تعداد معدود کتابخانه‌هایی که همچنان در حال رف‌خوانی هستند، بتوانند هرچه زودتر این مرحله را به پایان رسانده و با تمام ظرفیت خود در خدمت اعضا و مراجعان کتابخانه‌ها باشند.

وی اجرای رف‌خوانی دوره‌ای در کتابخانه‌ها را برای ساماندهی منابع کتابخانه‌ها ضروری دانست و گفت: عملیات رف‌خوانی، به منظور کنترل منابع کتابخانه اعم از مجموعه‌سازی، بروزرسانی، هماهنگ‌سازی و مرتب‌سازی کتاب‌ها صورت می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن بررسی کتاب‌های مفقود یا جابجا شده در قفسه‌ها است.

در ادامه این جلسه معاون اداری مالی اداره کل و کارشناسان حراست، روابط عمومی، فرهنگی، امور کتابخانه‌ها، اداری، مالی، فنائوری اطلاعات امور انجمن‌ها و امین اموال اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به تشریح مباحث تخصصی حوزه کاری خود پرداختند و این موارد به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.

ارسال برنامه‌های فرهنگی پیشنهادی کتابخانه‌ها به منظور اطلاع‌رسانی در فضای مجازی در بازه زمانی ولادت امام رضا(ع) تا عید سعید غدیرخم، تهیه دستگاه کارتخوان برای تمامی کتابخانه‌های استان توسط رؤسای ادارات شهرستان به منظور اخذ مطمئن و بهداشتی حق عضویت کتابخانه‌ها، تشکیل جلسه با مسئولان کتابخانه‌ها توسط رؤسای ادارات شهرستان در خصوص اموال اداری و ضرورت محافظت از اموال و دارایی‌های کتابخانه‌ها، الزام حضور شخص رئیس اداره شهرستان در جلسات شورای اداری و یا معرفی نماینده تام‌الاختیار در جلسات درصورت عدم امکان حضور در جلسات برای پیگیری مؤثر مصوبات جلسات و الزام نصب اطلاعیه تردد، بخشنامه نکات حفاظتی و بخشنامه ستاد خبری اداره کل حراست نهاد در تمامی کتابخانه‌ها در ابعاد و مکان مناسب، از جمله مصوبات مهم این جلسه بود.

گفتنی است، در حاشیه این نشست، کارگروه «ارتقای سلامت» و «شورای امر به معروف و نهی از منکر» اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز تشکیل جلسه داد.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا