بر اساس بخشنامه‌ای که در جلسه دبیرکل و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی مصوب شد، کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بعد از حدود ۳ ماه تعطیل اضطراری، با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز به کار می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد، بر اساس این بخشنامه در مرحله نخست به ادارات کل استانی تکلیف شده است به تناسب تعداد کتابداران و کارکنان کتابخانه‌ها، اقلام بهداشتی شامل شیلد محافظ صورت، ماسک صورت، دستکش یک‌بارمصرف و مایع ضدعفونی کننده دست، تهیه کنند و تمهیدات لازم را برای جداسازی فضاهای کاری کتابداران با مراجعه‌کنندگان و اعضا با استفاده از حائل‌های پلاستیکی و شفاف پیش‌بینی کنند.

در این مرحله که از ۲۹ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، کتابخانه‌ها در یک نوبت کاری از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر بدون حضور اعضا و با هدف انجام امور کتابخانه‌ای و ارائه خدمات، بازگشایی می‌شوند و کتابداران به صورت یک روز در میان در کتابخانه حضور خواهند یافت.

بر اساس بخشنامه ابلاغی، کتابداران خانم که در ماه آخر بارداری هستند، کتابداران دارای معلولیت خاص، نابینا، کم‌بینا و معلول جسمی و حرکتی از حضور در کتابخانه معاف هستند.

همچنین با توجه به دستورالعمل الزامات کلی در امور اداری و خدمات عمومی وزارت بهداشت، افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری های تنفسی زمینه ای و بیماران با نقص ایمنی، شیمی درمانی و پیوند اعضاء با ارائه مستندات معتبر پزشکی از حضور در محل کار در فاز نخست معاف خواهند بود.

در فاز نخست بازگشایی کتابخانه‌ها با توجه به حضور نداشتن اعضا و مراجعان و به منظور بهره‌گیری مناسب از زمان، کتابداران اقدام به اصلاح ثبت و ساماندهی و ورود اطلاعات منابع در سامانه مدیریت کتابخانه‌ها،  تکمیل پروفایل کتابخانه در سامانه مدیریت کتابخانه‌‌ها، شاداب‌سازی و سامان‌دهی فضای داخلی کتابخانه، تعویض بارکدها و برچسب های مخدوش‌، منظم کردن رده‌های کتب موجود در قفسه‌ها، اصلاح داده‌ها و همچنین آماده‌سازی فضا و محیط کتابخانه برای حضور و خدمات‌رسانی به اعضا مطابق با دستورالعمل ارسالی خواهند کرد.

معرفی کتابخانه و خدمات آن و ایجاد صفحات کتابخانه در فضای مجازی، اجرای طرح رف‌خوانی در کتابخانه‌های عمومی مطابق با زمان‌بندی ابلاغی، معرفی کتاب‌های جشنواره رضوی در فضای مجازی به منظور ترویج و تشویق کاربران و اعضا به شرکت در این جشنواره و ادامه فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی در فضای مجازی با بهره‌گیری از تجهیزات، فضا و منابع کتابخانه‌ای از جمله اقدامات پیش‌بینی شده برای حضور کتابداران در فاز نخست بازگشایی کتابخانه‌ها خواهد بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا