قائم مقام وزیر صنعت، معدن، تجارت درامور بازرگانی بر لزوم تمرکز تولیدکنندگان بر صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا تاکید کرد

حسین مدرس خیابانی، پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان یزد با اشاره به اینکه به رغم اینکه گفته می‌شود، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی باز نمی‌گردد، امروز ۷۰ درصد ارز صادرات غیرنفتی ما به کشور برگشته و اکنون بخش عمده درآمدهای ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: صادرات نه تنها مسیر رونق تولید است بلکه مسیر به حرکت درآوردن چرخ تولید است و بسیاری از تولیدکنندگان اعلام می‌کنند اگر صادرات نبود، قادر به ادامه حیات خود نبودند.

مدرس خیابانی بیان کرد: امروز توان خرید داخلی کاهش یافته و آنچه می‌تواند واحدهای تولیدی را از این شرایط نجات دهد، صادرات است ضمن اینکه صادرات، مشکلات اشتغال را نیز به عنوان یک دغدغه جدی برای دولت و مردم برطرف می‌کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن، تجارت در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عقد تفاهمنامه با اتحادیه اوراسیا بیان کرد: تمرکز ما اکنون در حوزه صادرات باید روی ۱۵ کشور همسایه و کشورهای اتحادیه اوراسیا باشد.

وی افزود: در ۹ ماهه نخست سال جاری، سهم صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه از ۵۵ درصد به ۵۹ درصد افزایش یافته است.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی صادرات، حجم پذیرش واردات در ۱۵ کشور همسایه هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار است، عنوان کرد: سهم ایران سال گذشته از این میزان ۲۴ میلیارد دلار بوده است و امسال طی ۹ ماه، ۱۹ میلیارد دلار صادرات به این کشورها انجام شده است.

وی با اشاره به تفاهمنامه اوراسیا که با کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان منعقد شده است، اظهار داشت: در ۹ ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات ما به این کشورها از نظر ارزش ۷۵ درصد و از نظر وزن ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن، تجارت در امور بازرگانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویداد مهم نمایشگاه اکسپو عنوان کرد: امسال این نمایشگاه در امارات برگزار می‌شود که از استان یزد می‌خواهیم به عنوان قطب صادرات مواد معدنی، نقش قابل توجهی در این نمایشگاه داشته باشد.

وی یادآور شد: یزد امروز خاک را به طلا تبدیل می‌کند و به عمده کشورهای منطقه صادرات کاشی و سرامیک دارد بر این اساس امیدواریم یزد با قدرت در این نمایشگاه حضور پیدا کند و بتوانیم کالای ایرانی و کالای تولید شده یزد را به همه دنیا معرفی کنیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا