رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در این شماره اظهارات چند نفر از اعضای شورای شهر یزد پیرامون مغایرت حساب‌های شهرداری و پرداخت 12.5 میلیارد تومان پاداش به کارمندان و کارکنان شهرداری یزد جهت اطلاع خوانندگان آیینه درج می‌گردد تا تناقض‌گویی‌ها و سردرگمی‌های تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد و احیاناً تخلفات اداری و قانونی مسئولان ارشد وقت پیرامون پرداخت پاداش به گروهی از مدیران و کارکنان شهرداری یزد مشخص گردد و شگفت آن‌که بعضی می‌گویند پرداخت پاداش باید به صورت محرمانه باشد. ضمناً وظیفه می‌داند از تلاش و کوشش آن عده از کارمندان مومن و صبور مناطق مختلف شهرداری یزد سپاسگزاری نماید و به یقین مردم دارالعباده و عموم شهروندان قدردان زحماتشان هستند. آمار و ارقام نشان‌دهنده این است که صدها عضو شوراهای شهر و شهرداران و کارمندان شهرداری یا تحت تعقیب قرار گرفته یا بازداشت و زندانی شده‌اند و درخواست عموم مردم از مقامات قضایی و نظارتی این است دزدان و اختلاس‌کنندگان از هر قشر و طبقه و در هر نهاد و سازمان که رخنه کرده و ریشه دوانده‌اند بدست قانون بسپارند و عدالت را درباره حیف و میل‌کنندگان بیت‌المال و تضییع‌کنندگان حقوق ملت اجرا نمایند.

سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید: «…تا امروز فقط در سال جاری، حدود 20 شهردار، 50 عضو شورای شهر، حدود 100 کارمند شهرداری در تعدادی از استان‌ها و شهرستان‌ها تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند و برخی از آنها محکوم شدند. در پاکدشت 25 نفر، اراک 17 نفر، گچساران 20 نفر، چهارباغ 15 نفر و بوشهر هشت نفر از شهرداران و اعضای شوراهای شهر تحت تعقیب قرار گرفتند. مثلا در پاکدشت حدود 400 نفر از پیمانکاران آمدند و گفتند که شورا و شهرداری برای انجام وظایف خود از ما حقِ حساب خواستند…»(1)

غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد با اشاره به واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی مبنی بر پرداخت 5/12 میلیارد تومان پاداش به مدیران شهرداری یزد می‌گوید: «اگرچه دریافتی مسئولان شهرداری کمتر از سایر دستگاه‌ها است ولی افراد در پرداخت پاداش‌ها از اختیارات خود تجاوز نموده‌اند. اگر شهرداری از همان اول با شورای اسلامی شهر هماهنگی می‌کرد و اسناد را به حسابرس ارائه می‌داد، الان این مشکل پیش نیامده و این چنین در جامعه، منعکس نشده بود. از مجموع مبلغ یاد شده فقط 2.5 میلیارد تومان آن پاداش بوده است. وی بررسی اخیر را باعث خانه تکانی در شهرداری یزد و شروع استقرار نظم و انضباط مالی این مجموعه دانست و یادآور شد: امید است مغایرت‌ها در حساب‌های شهرداری، سازمان‌های مربوطه آن و بین حساب‌های شهرداری و بانک‌ها رفع گردد. رییس شورای شهر یزد با بیان اینکه کارها باید با مجوز قانونی انجام شود افزود: همچنین افرادی که پرداخت‌ها را امضاء می‌کنند باید اختیارات آنها مصوب شود. شهرداری باید سقف پاداش‌ها را در شورای شهر مطرح و آن را اصلاح و قانونمند می‌کرد و قطعا این شورا هم با شهرداری همراهی می‌کرد اما آنچه اتفاق افتاد از سقف مجاز بیشتر بود ولی همین مبلغ هم از دستگاه‌های دیگر پایین‌تر است. اینطور نبوده که عده‌ای بخورند و ببرند بلکه از حد اختیارات خود تجاوز کرده‌اند. وی با بیان اینکه پاداش به همه کارکنان شهرداری پرداخت شده افزود: تفاوت مبلغ‌های پرداختی ظاهرا زیاد بوده است. بخشی از جلسه غیرعلنی چند روز قبل شورای شهر یزد در مورد مسئله یاد شده بود.»(2)

الهه جورابی یکی از اعضای شورای شهر چنین موضوع مهم و تخلف آشکاری را به شرح زیر توجیه می‌کند و با اشاره به اینکه به دستور شهردار سابق پاداش‌ها پرداخت گردیده می‌خواهد مسأله را قانونی جلوه دهد و پرداخت وجوهی به عنوان پاداش آن هم محرمانه را به صورت یک امر عادی و معمولی تلقی نماید و می‌گوید: خواسته‌اند از کارمندان وظیفه‌شناس تقدیر گردد تا به فساد کشانده نشوند و پرداخت میلیاردها تومان از بودجه شهرداری را که متعلق به مردم زحمتکش شهر می‌باشد قابل ملاحظه و چشمگیر نمی‌داند! این عضو شواری شهر پیرامون حرف و حدیث‌های مطرح شده در زمینه پرداخت‌های خارج از لیست به مدیران ارشد شهرداری یزد اظهار می‌دارد: «عمده پاداش‌ها به دستور جمالی‌نژاد شهردار سابق یزد دفعتا و به همراه حقوق کارکنان و مدیران به آنان پرداخت شده و علت پرداخت هم تلاش‌های شبانه‌روزی برای زیباسازی شهر و خدمت‌رسانی به شهروندان در آن زمان بوده که نتیجه این اقدامات رضایت مردم در نوروز 97 بود. اگر سیستم تشویق مالی در شهرداری وجود نداشته باشد زمینه بروز فساد فراهم شده و اصولا باید تفاوتی بین افرادی که کار خود را به درستی انجام می‌دهند با کسانی که انجام نمی‌دهند باشد. میزان پاداش‌ها در برابر زحمات کارکنان شهرداری چشمگیر نیست… به نظر بنده میزان این پاداش‌ها در برابر زحمات مدیران و کارکنان شهرداری چشمگیر نبوده و برخلاف دستگاه‌های دیگر که حجم کار در آن‌ها نسبت به شهرداری پایین‌تر و حقوق و پاداش‌ها بالاتر است قابل توجه نیست ضمن اینکه عملکرد آنان نیز مورد رضایت مردم بوده البته بخشی از این پرداخت‌ها شامل بن کارگران خدماتی شهرداری مربوط به سال‌های گذشته است که پرداخت نشده بود. میزان پرداختی برای هر فردی متفاوت بوده و بسته به میزان کارایی افراد مبالغ با نظر جمالی‌نژاد تعیین و پرداخت شده است. عضو شورای شهر یزد در پایان تاکید کرد: پرداخت‌ها با صلاحدید و دستور شهردار سابق بوده و اقدام غیرمتعارفی انجام نشده است.»(3)

نکته قابل توجهی که پیش از افشای پرداخت پاداش‌ها مطرح و اظهارنظرهایی پیرامون آن در رسانه‌ها منتشر گردید موضوع مغایرت حساب‌های شهرداری بود: ونوس عامری در جلسه شورای اسلامی شهر یزد که با حضور تمام اعضا برگزار شد، با بیان این‌که در بررسی گزارش‌های حسابرسی سال‌های 94، 95 و 96 شهرداری توسط کمیته حسابرسی شورا متوجه مغایرت‌های زیادی در اسناد دریافتی شدیم، اظهار کرد:‌ «…در سال 94 مغایرت اسناد دریافتی نزدیک به 95 میلیارد تومان بوده که به 30 درصد بودجه همان سال می‌رسد. در گزارش حسابرسی سال 96 مبلغ مغایرت اسناد دریافتی 127 میلیارد تومان درج شده که با وجود مبالغ هنگفت مغایرت متاسفانه حتی یک صورت مغایرت طی این سال‌ها جهت شفاف‌سازی سیستم مالی تهیه نشده است…»(4)

بعضی از سایت‌ها به نقل از رئیس بازرسی کل استان در مورد مغایرت میلیاردی حساب‌های شهرداری یزد نوشته‌اند: «…در حال بررسی موضوع هستیم و این چنین نیست که بی‌تفاوت از کنار آن رد شده باشیم و با حساسیت لازم بررسی و پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد…»(5)

نایب‌رئیس شورای شهر یزد پیرامون فرصت یک‌ماهه به شهرداریزد برای تعیین تکلیف مغایرت‌های حسابرسی شهرداری می‌گوید: «…این موضوع که متأسفانه در شبکه‌های معاند و خارجی نیز روی آن مانور داده‌شده در شأن کارکنان خدوم شهرداری که سال‌ها با خوش‌نامی خدمت کردند نیست. هرچند مبالغ اعلام‌ شده صحت ندارد اما این موضوع به اعتماد مردم نسبت به شهرداری و اعتبار کارکنان خدشه وارد کرده و از همین‌رو از شهردار محترم خواستم در یک فرصت یک‌ماهه نسبت به تعیین تکلیف این مغایرت‌ها و اعلام آن به افکار عمومی اقدام کند. وی عدم ثبت چک‌های وصول‌شده و عدم وصول چک‌های واگذارشده به شهرداری و مسائلی از این قبل را از مهم‌ترین علل این مغایرت‌ها دانست و ابراز داشت: هرچند دوستان فرصت 6 ماهه را برای تعیین تکلیف مغایرت‌ها درخواست کردند اما امیدوارم با تلاش شهردار محترم و کارکنان خدوم شهرداری این موضوع تا یک‌ماهه آینده تعیین تکلیف شود…»(6)

بعد از گذشت چندین ماه از فرصت داده شده یک ماهه تکلیف مغایرت‌ها روشن شده است یا خیر؟ اگر پاسخی دریافت گردد آیینه یزد خود را موظف به چاپ و نشر اظهارنظر مقامات رسمی پیرامون مغایرت حساب‌های شهرداری و پرداخت پاداش‌هایی که محرمانه به تعدادی از مدیران شهرداری پرداخت گردیده می‌داند. آرزوی همه شهروندان این بوده و هست که کلیه اعضای شورا وابسته به هر گروه و دسته و خط سیاسی برای پیشرفت و آبادانی شهر یزد خدمت کنند و اظهارات یکی از اعضای شورا تحقق یافته باشد. محسن ابوترابی در حاشیه یکی از جلسات شورا اظهار داشته است: «…در ابتدای شورای پنجم مصمم بودیم که اتحاد داشته باشیم و ان‌شاءالله بتوانیم برای شهر کار انجام دهیم و با اجرای کارهای بر زمین مانده، اجرای پروژه‌های جدید را پیش‌بینی و با اختصاص اعتبار در صدد اجرای آن باشیم… جناب آقای سفید مگر اعضای شورا ایرانی نیستند مگر ایران برای همه ایرانیان نیست پس چگونه در شورای شهر این اتفاق نمی‌افتد و نمایندگان مردم شهر را به رسمیت نمی‌شناسید!! جناب آقای سفید چرا حرفتان با عملتان یکی نیست چرا همه چیز را قاطی می‌کنید چرا به گونه‌ای عمل می‌کنید تا مردم را به سوی جریانات خاص سوق ‌دهید. اینگونه نیست!! مردم با هیچ جریانی عهد اخوت نبسته‌اند مردم با نظامشون، کشورشون و شهدا و امام(ره) و رهبر عالیقدر و با این خاک و وطنشون عقد اخوت دارند باید صادقانه در این کشور کار کرد و مردم هم متوجه هستند و نمی‌گوییم کار نکرده‌اند کارهایی انجام شده ولی مردم توقع بیشتری دارند…»(7)

نگارنده این سطور را عقیده بر این است که سوء‌استفاده و تخلف در مسایل مالی هر اسم و عنوانی داشته باشد و به هر میزان و مقداری که باشد باید در مقابلش ایستاد و حق مردم و شهروندان را به اموال عمومی برگرداند و متخلفان را مجازات کرد. پاداش اگر برخلاف قانون باشد و حق‌ِ‌حساب و رشوه و هدیه و امثال اینها همه سوء‌استفاده است و این عناوین از روزی که در نظام اسلامی پیدا شد و شکل گرفت از همان روز طوفان اختلاس و ارتشا وزیدن گرفت و همچنان فضای مملکت آلوده است و گرد و غبار طاقت فرسایش مردم صبور و مقاوم و با گذشت و تنگدست و شهید داده را به ستوه آورده. مدیران و مسئولان نظام در هر مرتبت و موقعیتی وظیفه دارند کار خود را به نحو شایسته و احسن انجام دهند و در قبال انجام وظیفه حقوق قانونی و شرعی خود را دریافت دارند و لاغیر در صورتی که کسانی قادر به انجام کار شایسته نیستند میدان را برای دیگران بویژه جوانان غیرتمند و مخلص و دوستدار خدمت خالی کنند تا چون دهه اول انقلاب این ملت و مملکت شاهد پیشرفت و توسعه و تعالی باشد. والسلام

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1-خبرگزاری تسنیم، 10/10/98
2- ایرنا- یزد، 9/10/98
3- یزد امروز، 11/10/98
4- ایسنا، 14/5/98
5- یزدرسا، 27/5/98
6- همان، 17/5/98
7- یزدفردا، 11/8/98

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/QtmDO
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا