یزدفردا:شنیده های یزدفردا حکایت ازمفقودی و سرقت حداقل 8 کتاب نفیس خطی از گنجینه منحصر به فرد کتابخانه معظم وزیری یزد وابسته به آستان مقدس رضوی دارد و در این رابطه نمایندگان حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی به یزد سفر کرده وبا دستور تولیت گنجینه نسخ خطی کتابخانه وزیری یزد پلمپ شده و بررسی های لازم در حال انجام است

یزدفردا:شنیده های یزدفردا حکایت ازمفقودی و سرقت  حداقل 8 کتاب نفیس خطی از گنجینه منحصر به فرد کتابخانه معظم وزیری یزد وابسته به آستان مقدس رضوی دارد و در این رابطه نمایندگان حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی  به یزد سفر کرده وبا دستور تولیت   گنجینه نسخ خطی کتابخانه وزیری یزد پلمپ شده و بررسی های لازم در حال انجام است .

در حاشیه رونمایی از کتاب "متن کامل وقف نامه امیر چقماق "توسط بنیاد ریحانه الرسول یزد  خبرنگاریزدفردا در گفتگو با  دکتر میرزا محمد کاظمینی موسس ریحانه الرسول وواقف نمونه کشوری در سال 87 در همین رابطه گفتگو کرد .

 دکتر میرزا محمد کاظمینی عضو شورای فرهنگ عمومی استان خبر مفقودی چندین کتاب خطی از کنجینه کتب خطی کتابخانه مرحوم وزیری وابسته به استان قدس رضوی  را تاسف برانگیز دانست وخواستاربررسی کامل موضوع شد .

کاظمینی صاحب نشان طلای موزه داری ایران  با اشاره به اینکه قطعا روح مرحوم وزیری موسس کتابخانه وزیری از وضعیت پیش آمده خرسند نیست، اظهار داشت :اینکه کتابهای خطی نایابی که بعضا تنها یک نسخه از آن در جهان وجود داشته  مفقود شود ،پسندیده نیست وبا تلاش بسیاری که در کتابخانه وزیری برای محافظت از آنها شده است، قطعا دور از انتظار است . .

این شخصیت فرهنگی عضو شورای فرهنگ عمومی استان  در رابطه با عناوین کتابهای مفقود شده  گفت:تا آنجایی که شنیده ایم کتابهایی خطی و منحصر به فردی همانند کتاب شرایع الاسلام محقق ثانی ،اربعین شیخ بهایی ،کلمات مکنونه فیض کاشانی،الشجره و الثمره ،جواهر العاقلین ،قیافه شناسی،الفیه ابن مالک ،دیوان حافظ هر کدام در نوع خود بی نظیر و با ارزش  مادی و معنوی بوده و در بین این کتابها جواهر العاقلین ،قیافه شناسی تنها یک نسخه از آن در دنیا وجود داشته قطعا ارزش معنوی  و مادی آن بسیار زیاد است.

وی در  ادامه افزود:شنیده ها از بررسی موضوع توسط مدیرمحترم کتابخانه که به حق یکی از افراد دلسوز و با سواد استان هستند و  مراجع آستان قدس رضوی در این رابطه دارد که امید واریم با وسواس هر چه بیشتر این مورد  رسیدگی و نتیجه اطلاع رسانی شود و این سرقت هم همانند سرقت ازموزه میرزا محمد کاظمینی وکتیبه گرانبهای مسجد جامع کبیر  در چند سال قبل به فراموشی سپرده نشود .

دکتر کاظمینی در ادامه افزود :برخود لازم می دانم از تلاشهای دلسوزانه جناب انتظاری مدیر سابق این مجموعه که سالها تمام تلاش خود را برای حفظ این میراث گرانبها به کار بستند تشکر کرده و قطعا با حضور دکتر ملک ثابت مدیر جدید این مجموعه که به حق یکی از دلسوزان فرهنگی استان هستند شاهد معرفی هرچه بیشتر این مجموعه ارزشمند به ایران و جهانیان باشیم . 

گفتنی موسسه ریحانه الرسول تا کنون سه جلد کتاب در معرفی مرحوم وزیری منتشر نموده  و یادمان مرحوم وزیری موسس کتابخانه نیز توسط این  موسسه برگزار شده است و جالب تر اینکه مرحوم وزیری برادر همسر  حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی  عالم و تندیس پارسایی بوده است .

یزدفردا ضمن آمادگی خود  جهت  انتشار مطالبی که در جهت شفاف سازی موضوع باشد اعلام و خواستار حضوردستکاه  قضایی در این پرونده است و امید واریم  با جدیدت کامل تمام دست اندرکاران برای به نتیجه رسیدن این موضوع وبازگرداندن این گنجینه بی نظیر به کتابخانه مرحوم وزیری باشیم.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا