مدیر کل دامپزشکی استان یزد با رد تولید مرغ هورمونی در این استان، از اجرای طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در یزد از ابتدای آبان ماه امسال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح شاهد عرضه مرغ سایز بندی و حذف برندهایی نظیر مرغ سبز و فاقد آنتی بیوتیک از بازار خواهیم بود.

«علی اکبر حدادزاده» به مناسبت هفته دامپزشکی(13 تا 19 مهرماه) که امسال با شعار «دامپزشکی، امنیت غذایی و رونق تولید» نامگذاری شده است، در جمع خبرنگاران به نمونه‌گیری‌های تصادفی مردادماه امسال از کشتارگاه‌های طیور استان از سوی دامپزشکی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حتی یک مورد آنتی بیوتیک و دارو در مرغ‌های کشتار شده در کشتارگاه‌های استان مشاهده نشد.

وی با رد موضوع تولید مرغ‌های هورمونی، تاکید کرد: پرورش مرغ از طریق هورمون نه به لحاظ عملی و نه اقتصادی مقرون به صرفه نیست و کاملاً تکذیب می‌شود و این که گاهاً شاهد مرغ‌های با وزن بیشتر از معمول هستیم، ناشی از نگهداری و پرورش بیش از معمول مرغ توسط مرغداری‌هاست.

حداردزاده در همین رابطه نیز از آغاز اجرای طرح سراسری ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ همزمان با هفته دامپزشکی خبر داد و گفت: این طرح که از ابتدای آبانماه امسال در یزد رسما شروع بکار خواهد کرد موجب ارتقای کیفیت مرغ کشتارگاه به ویژه از نظر سایز بندی، ارتقای ساختار و مکانیزاسیون شدن کشتارگاه‌های طیور و نیز با ارتقای گوشت مرغ استحصالی در حد بسیار مطلوب، حذف برندهایی نظیر مرغ سبز و فاقد آنتی بیوتیک از بازار، خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امنیت غذایی شامل سه مولفه‌ی موجود بودن، در دسترس بودن و پایدار بودن غذاست و هر چند دستگاه‌های متعددی در این زمینه فعالیت دارند ولی دامپزشکی می‌تواند در حفظ و توسعه منابع غذایی نقش بسزایی ایفا کند.

این مسئول با بیان این که وظایف دامپزشکی در شرایط کنونی کشور به دلیل تحریم‌های ظالمانه به مراتب سنگین‌تر از گذشته است، در این باره تصریح کرد: بنا بر بررسی‌ها تا سال 2050 میلیادی جمعیت زمین به 9 میلیارد نفر می‌رسد که نیازمند تامین دو برابر منابع غذایی فعلی هستند و این در حالیست که هر سال با محدودیت‌های خاک،  آب و تغییرات اقلیمی، بیماری‌ها که 40 درصد آنها مشترک با انسانهاست، مواجه‌ایم.

وی به نقش و تاثیر تحریم‌ها بر امنیت غذایی مردم کشورمان اشاره و اظهار کرد: این که دولتمردان آمریکایی خود را دوستدار مردم ایران معرفی می‌کنند، یک دورغ بزرگ است و همان مشت آهنی در دستکش مخملی هستند.

حدادزاده با تاکید بر این که خوشبختانه کشور در حوزه دامپزشکی نیز توانایی مقابله با تحریم‌ها را دارد، گفت: این که صنعت دام و طیور بعد از صنعت نفت از بالاترین میزان نقدینگی در کشور برخوردار است، نقش دامپزشکی در حفاظت از این سرمایه عظیم را نمایان می‌کند.

به گفته وی، در سال گذشته تنها در استان یزد 39 هزار تن تولیدات دامی تهیه و روانه بازار مصرف شده که تلاش دامپزشکی برای حفظ سلامت جامعه در این بخش بسیار حائز اهمیت و موثر بوده است.

وی موضوع امنیت غذایی را یک مسئله مهم و تاثیرگذار بر مسائل سیاسی، امنیتی، اجتماعی و حتی فرهنگی ذکر کرد و گفت: خوشبختانه دامپزشکی در حالی که حجم فعالیت‌هایش هیچ تناسبی با امکانات و نیروی انسانی در اختیارش ندارد، به خوبی و با ایثارگری نیروی‌های فعال در این حوزه اقدامات مثمری داشته است.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه به نظارت‌های شبکه دامپزشکی بر حفظ سلامت و بهداشت غذا از مزرعه تا سفره، گفت: سالانه حدود 250 هزار راس دام سبک و سنگین و بالغ بر شش میلیون قطعه طیور تحت نظارت دامپزشکی استان کشتار می‌شود که در همین راستا طی یکسال اخیر هفت تن فراورده‌های دامی و بیش از 89 هزار قطعه طیور، غیرقابل مصرف تشخیص و از چرخه مصرف شهروندان خارج شده است.

وی در همین رابطه به 56 هزار مورد بازرسی صورت گرفته از مراکز عرضه فراورده‌های خام دامی طی یکسال گذشته در استان اشاره کرد و در همین رابطه طی سال گذشته 59 تن فرآورده ضبط و معدوم شده است که با احتساب فراورده‌های غیرقابل مصرف کشتارگاه‌های دام و طیور استان بالغ بر 141 تن می‌شود.

وی نظارت بر 33 واحد بسته‌بندی با ظرفیت بسته بندی سالانه 44 هزار تن، 28 ایستگاه جمع‌اوری شیر با ظرفیت سالانه 105 هزار تن و همچنین نظارت بر هفت باب کارخانه صنعتی و مکاینزه تولید خوراک دام با ظرفیت 115 هزار تن را از دیگر برنامه‌های دامپزشکی استان برشمرد.

حدادزاده در مورد وضعیت بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز گفت: خوشبختانه در یک سال گذشته موردی از تلفات ناشی از بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش نشده است.

وی در مورد بیماری هاری نیز اظهار کرد: اواخر سال گذشته و اوایل امسال با شناسایی 38 کانون بیماری در استان وضعیت برای دامپزشکی نگران کننده شده بود و هرچند گونه‌های زیادی مانند سگ، روباه، گاو، گوسفند، گربه، الاغ و اسب و بز را نیز آلوده کرده بود ولی خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته هیچ تلفات انسانی در استان نداشتیم.

وی بیشترین کانون بیماری هاری را مربوط به شهرستان خاتم با 20 کانون و کمترین را مربوط به اردکان با هیچ کانون ذکر کرد و گفت: در مرکز استان نیز چهار کانون شناسایی شد.

وی جمع‌واری سگ‌های ولگرد را از جمله وظایف شهرداری‌‌ها خواند و گفت: البته پناهگاه‌هایی در استان در زمینه سگ‌های ولگرد فعالیت دارند که دامپزشکی نیز در زمینه واکسیناسیون با آنها همکاری دارد.

مدیر کل دامپزشی استان از شهروندان خواست هر گونه گزش که منجر به زخم می‌شود از هر نوع حیوانی را جدی بگیرند و برای جلوگیری از هاری سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند یا در صورت زمانبر بودن مراجعه به پزشک، جای زخم را به مدت 20 دقیقه با آب سرد وصابون بشویند.

حدازاده خونگیری سالانه 15 هزار راس دام جهت مقابله با تب مالت، پوشش 18 هزار راس دام در برابر بیماری سل و تست بیش از 1800 راس اسب در برابر بیماری مشمشه را از اقدامات دامپزشکی استان برشمرد.

دکتر «کاظم نجفی» رییس شورای نظام دامپزشکی استان نیز در پایان این نشست ضمن معرفی این نظام، در خصوص اقدامات و فعالیت‌های نظام دامپزشکی در استان یزد توضیحاتی ارائه کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا