جلسه هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان دوم مرداد ماه با حضور مهندس عزیزی شهردار و مهندس فرهمند معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، در ابتدای این دیدار دکتر سالاری رئیس سازمان ضمن خیر مقدم به مهمانان به موضوع تعداد زیاد ساخت و سازهای بدون پروانه اشاره کرد و گفت: اگر مالکین نخواهند فرایند قانونی ساختمان سازی را طی کنند، سازمان نظام مهندسی نمی تواند به این موضوع ورود کند، در حالی که شهرداری اهرم های قانونی در این زمینه را در دست دارد. وی افزود: حوادث اخیر در کشور نشان داد که ساختمان های ما به شدت آسیب پذیرند و از این رو اهمیت ارتقاء کیفیت ساخت و سازها احساس می‌شود.

 دکتر سالاری یکی از چالش‌ها را عدم صدور پروانه شهرسازی بر اساس شرایط فیزیکی ملک دانست و گفت: تا زمانی که ساخت و ساز به صورت دو نقشه ای انجام شود عملاً ناظر ما نمی‌تواند کاری انجام دهد و به لحاظ قانونی متوقف می شود.

 وی بر ضرورت توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی مهندسین ناظر اشاره کرد و افزود: در صورتی که به این گزارش‌ها اهمیت داده نشود به مرور ناظرین انگیزه های شان را از دست می دهند. دکتر سالاری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما مربوط به رانت اطلاعاتی موجود در زمان صدور دستور تهیه نقشه ها در شهرداری است که دفاتر ما به شدت از این موضوع گله مندند و باید در این خصوص تدبیری اندیشید تا مردم بتوانند آگاهانه دفتر خود را انتخاب کنند.

 وی در پایان بر ضرورت اصلاح فرآیندهای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها تأکید کرد و جهت هرگونه همکاری با شهرداری برای افزایش کیفیت ساخت و سازها اعلام آمادگی نمود. در ادامه جلسه، چند نفر از اعضای هیئت مدیره و بازرسین مباحث خود در خصوص موارد مرتبط با شهرداری را بیان نمودند.

سپس مهندس فرهمند معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد گزارشی از اقدامات صورت گرفته در شهرداری در زمان شورای شهر دوره پنجم ارائه نمود و مهمترین این فعالیت ها را اقدام برای مکانیزه نمودن صدور پروانه‌های ساختمانی، راه اندازی گشت ساختمان، ارائه تسهیلات صدور پروانه، صدور پروانه برای زمینهای مشاعی، اصلاح ارزش معاملاتی در کمیسیون ماده ۱۰۰، صدور پایان کار کلیه ساختمان ها با اخذ شناسنامه فنی و ملکی و ... دانست.

 مهندس عزیزی شهردار یزد هم در این جلسه با اشاره به پیشینه تاریخی شهر یزد گفت: پیشینیان ما به گونه‌ای در ساخت و سازهایشان عمل کردند که اکنون و پس از گذشت سالیان زیاد یونسکو شهر یزد را به عنوان میراث جهانی معرفی کرد. وی وظیفه ما در برابر نسل آینده را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: از آنجا که شرایط و ابزارها عوض شده ما نیز باید در کارها و فرایندهایمان تغییر اساسی دهیم تا بتوانیم میراثی گرانقدر برای آیندگان به یادگار بگذاریم. مهندس عزیزی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مردم فرآیندهای صدور پروانه را نمی‌دانند که وظیفه داریم این موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم تا به تدریج این فرهنگ غلط که "بساز و بعداً جریمه می دهی" را از بین ببریم.

 شهردار یزد بر ضرورت ارائه آموزش‌های نگرشی علاوه بر آموزش‌های فنی به افراد مرتبط تأکید کرد و گفت: کیفیت گزارش های ارائه شده از سوی مهندسین ناظر هم دارای اهمیت است که باید برای این امر نیز تدابیری بیندیشیم. مهندس عزیزی ادامه داد. برخلاف تصور موجود معتقدم وقتی به سمت قانونمند کردن ساخت و سازها برویم و هرچه مراجعه به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ها کمتر شود هزینه‌های ما تصاعدی کاهش پیدا می‌کند وی در پایان اعلام آمادگی کرد از توان تخصصی مهندسان در کلیه امور شهرداری استفاده کند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا