در نشست خبری طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار استان با اهالی رسانه مطرح شد: دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان برای ترویج خانواده سالم و بالنده با ازدواج آگاهانه، با اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه عزم جدی ‌در این حوزه را به کار گرفته‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، روز شنبه ٢٠ مرداد ماه نشست خبری طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار در استان با هدف تبیین برنامه‌های هفتۀ ازدواج و با حضور «فخرالسادات خامسی‌هامانه» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی ‌استانداری، «مسعود شریعتی» مدیرکل ورزش و جوانان استان، «عباس ملازینلی» رئیس سازمان فرهنگی، ‌اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، «محمدعلی صادقی‌پور» معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی و اهالی رسانه استان در سالن شهید موحدین استانداری برگزار شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ضمن تبریک ١٧ مرداد، روز خبرنگار، با بیان اینکه مباحث مرتبط با حوزۀ اجتماعی بسیار گسترده و میان‌بخشی است و در یک نشست خبری نمی‌گنجد، گفت: در سه سال اخیر بحث آسیب‌های اجتماعی به‌گونه‌ای مهم تلقی شده‌ است که شخص مقام معظم رهبری به این حوزه ورود کرده اند و پنج آسیب را به عنوان اولویت آسیب‌های اجتماعی به ترتیب اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد و فحشا و کودکان کار را مطرح کرده‌اند.
"فخرالسادات خامسی‌هامانه" ادامه داد: مقام معظم رهبری از نهادهای دولتی خواسته‌اند با رویکرد استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردمی کارهای فوق‌العاده و بسیار ویژه‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی طراحی و برنامه‌ریزی کنند.
وی با بیان اینکه دفتر امور اجتماعی ‌و فرهنگی استانداری به عنوان دفتر متناظر سازمان اجتماعی کشور متولی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، گفت: شورای اجتماعی کشور به دبیری سازمان امور اجتماعی تشکیل شده و ریاست آن نیز برعهده شخص رئیس جمهور است؛ در این شورا مسائل اجتماعی کشور و استان‌ها رصد و در جلساتی به رهبر فرزانه انقلاب اطلاع‌رسانی می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به بیان اهداف طرح ازدواج پایدار پرداخت و افزود: هم‌افزایی میان بخش دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد نخستین رویکرد این طرح است و دومین رویکرد، با توجه به مناسبت روز ٢٢ مرداد، روز تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، استفاده از پتانسیل‌های تشکل‌های اجتماعی در این طرح است.
خامسی سومین هدف اجرای طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار را گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی عنوان کرد.
به گفتۀ وی، برای تحقق این اهداف همۀ گروه‌های فرهنگی و سیاسی اعم از احزاب سیاسی، کانون‌های حقوقی، سازمان‌های مردم‌نهاد، مؤسسات خیریه و مواردی از این دست درگیر هستند.
خامسی افزود: این طرح در چند حوزۀ آموزشی، مشاوره‌ای، اقتصادی، فرهنگی، جشنواره، رسانه و پژوهشی تعریف شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بیان کرد: رئیس ستاد این طرح معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، دبیر ستاد دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری است و کمیته‌های آن کمیته آموزش، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، علمی، اجرایی، پشتیبانی و فرهنگی هستند.
به گفتۀ خامسی، ١٠٠ برنامه در حوزه‌های مختلف در این طرح دیده شده است که عبارتند از: نشست‌های آموزشی، تریبون‌های آزاد، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، برنامه‌های جشن و جشنواره، دیدار و بازدید، مسابقات، تولید محتوا، طرح‌های هماهنگی و اطلاع‌رسانی، هدایت و نظارت و مستندسازی و کلیه برنامه‌های صدا و سیما نیز قرار است در هفته ازدواج به بحث ازدواج معطوف شود.


پایگاه سلامت، جشن روز ازدواج و پاتوق ازدواج، شاخص‌ترین برنامه‌های پویش


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران، گفت: طبق آمار رسمی سال ٩٥ متوسط سن ازدواج در استان یزد برای دختران نزدیک به ٢٣ سال و برای پسران نزدیک به ٢٨ سال و میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق ٩ سال است.
خامسی دربارۀ جامعۀ هدف پویش اجتماعی بیان کرد: دختران و پسران در آستانه ازدواج و والدین آنها در سه محور ترویج و تشکیل و تسهیل هستند و شاخص‌ترین برنامه‌های آن، پایگاه‌های سلامت، جشن روز ازدواج و پاتوق ازدواج است.
وی در مورد تعداد سمن‌های مجوزدار استان، خاطرنشان کرد: ١٠٦ سمن با مجوز استانداری، ١٤١ سمن با مجوز فرمانداری، ٢٦٧ سمن با مجوز بهزیستی و ٤٠ سمن با مجوز ورزش و جوانان در سطح استان وجود دارد و از ابتدای سال ٩٧ تاکنون نیز چهار نمایندگی وزارت کشور و شش پروانه فعالیت داشته است.
خامسی ادامه داد: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نقش ستادی، هدایت و نظارت برنامه‌ها و نه نقش اجرایی دارد و برنامه‌های طرح پویش نیز به طور شاخص با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، بهزیستی، سازمان فرهنگی، ‌اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و نیز با همکاری بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در حال اجراست.


برنامه‌های طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار


مدیرکل ورزش و جوانان استان در این نشست گفت: ما با مشارکت و همراهی دیگر دستگاه‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و نظارت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برنامه‌هایی اعم از جشن ازدواج با حضور خانواده‌ها و جوانان برگزار می کنیم و در دست اقدام داریم.
«مسعود شریعتی» دربارۀ جشن بزرگ ازدواج بیان کرد: این جشن با موضوعیت تجلیل از خیران و خادمان ازدواج، تجلیل از زوج‌های موفق جوان در سال گذشته، اهدای جهیزیه به زوج‌های نیازمند، نمایشگاه ملزومات ازدواج و همراه با غرفه‌های فرهنگی و مشاوره‌های ازدواج در یزد برگزار می شود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ‌یزد نیز در این نشست خبری گفت: تاکنون بعضأ ناهماهنگی‌هایی در اجرای برنامه‌های مرتبط با ازدواج ایجاد می‌شده و چه بسا حرکت‌هایی موازی انجام می‌گرفت که شهرداری یزد در بسیاری از فعالیت‌ها مشارکت داشته و خواهد داشت.
به گفتۀ «عباس ملازینلی»، راه‌اندازی دفتر شورای اجتماعی محلات، راه‌اندازی پایگاه اطلاعاتی زیرساخت اطلاعات مکانی و اجتماعی استان، راه‌اندازی پایگاه سلامت خانواده و آموزش جنسی و راه‌اندازی مرکز مشاوره تلفنی از جمله برنامه‌های در دست کار این سازمان است.
«محمدعلی صادقی‌پور»، معاون امور فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در ادامه این نشست گفت: شاید مهمترین کاری که پویش اجتماعی انجام می‌دهد، نگاه پیشگیرانه و ارتقایی به ازدواج است که در همین راستا پاتوق ازدواج در محل گذر فرهنگ و هنر با ایستگاه‌های خواستگاری، عشق و نیمۀ گمشدۀ من برگزار می‌شود.
گفتنی است در پایان این نشست خبری، از لوگوی طرح پویش اجتماعی ازدواج پایدار در استان با حضور اهالی رسانه و مدیران دستگاه‌های همکار رونمایی شد و از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار با اهدای لوح تقدیر، ‌تجلیل گردید.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا