دکتر نجیب ا... محمدی اظهار داشت: شیر در همه جوامع به عنوان یک ماده مغذی و محبوب شناخته می شود و اهمیت میزان مصرف آن به حدی است که در برخی از طبقه بندی های جهانی به عنوان معیاری برای توسعه یافتگی جوامع در نظر گرفته شده است.

    دکتر نجیب ا... محمدی اظهار داشت: شیر در همه جوامع به عنوان یک ماده مغذی و محبوب شناخته می شود و اهمیت میزان مصرف آن به حدی است که در برخی از طبقه بندی های جهانی به عنوان معیاری برای توسعه یافتگی جوامع در نظر گرفته شده است. سرانه مصرف شير در ايران 91 كيلوگرم در سال است كه اين سرانه در اروپا 300 كيلوگرم برآورد مي‌شود. همچنين براساس آخرين آمار در مورد سبد غذايي ايرانيان، مصرف لبنيات به ازاي هر نفر روزانه 139 گرم است كه فقط 28 گرم از اين ميزان را شير تشكيل مي‌دهد. در حالي كه مصرف مطلوب لبنيات هر فرد بايد روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

   کارشناس شیر و فراورده های اداره کل دامپزشکی در ادامه خاطر نشان کرد: در این میان نکته مهم رعایت دقیق توصیه های بهداشتی در مراحل استحصال، حمل، توزیع و مصرف این فراورده دامی است. در همین راستا مراکز تولید، حمل و جمع‌آوری شیر خام تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی قرار دارد و از سوی دیگر به شهروندان همواره توصیه می شود که در هنگام مصرف شیر توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند.

محمدی افزود: شیر خام باید دارای رنگ، طعم، بو و مزه طبیعی باشد. رنگ شیر خام طبیعی سفید صدفی یا خامه ای و در برخی موارد متمایل به زرد است. همچنین شیر باید عاری از رنگ های غیر طبیعی باشد مثلا رنگ صورتی ناشی از آلوده شدن شیر با خون، رنگ کرم مایل به زردی ناشی از وجود آغوز و یا دوشش دیر هنگام و رنگ آبی کم رنگ ناشی از تقلب افزودن آب به شیر است. همچنین طعم، بو و مزه شیر سالم مخصوص به خود بوده و باید عاری از هرگونه طعم، بو و مزه نامطبوع باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر جوشاندن شیر قبل از مصرف در صورت فله بودن آن، در مورد نوع نظارت های کارشناسان دامپزشکی بر مراکز تولید و جمع‌آوری شیر عنوان کرد: دامپزشکی کلیه موارد تأثیرگذار در کیفیت بهداشتی شیر را تحت نظارت کارشناسان خود دارد اعم از دام شیری که باید عاری از بیماری هایی از قبیل سل، تب مالت، ورم و یا زخم پستان بوده و تحت مایه کوبی وسایر عوامل کنترلی باشد به علاوه فاقد هر گونه علائم بیماری عفونی بوده و در وضعیت مناسبی ازنظر سلامت عمومی باشد. در صورت بروز بیماری در دام شیری، درمان دام الزاما باید تحت نظارت دکتر دامپزشک و توسط داروهای مجاز صورت گرفته باشد و دوره پرهیز از مصرف شیر طبق نظر دامپزشک و دستورالعمل دارو رعایت شود. همچنین اصول بهداشتی و استانداردهای مشخصی در مورد بهداشت لوازم شیردوشی و سلامت افراد دست اندرکار دوشش شیر وجود دارد که رعایت آنها مورد بررسی و سنجش کارشناسان ذیربط دامپزشکی قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا