"جواد ذاکر" مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد نشست خبری که به مناسبت چهل و پنجمین سالروز تاسیس سازمان نوسازی مدارس کشور برگزار شد اظهار کرد: در سال ۹۸ تعداد ۳۱ فضای آموزشی با ۲۰۰ کلاس درس به بهره‌برداری رسید که این تعداد امسال به 308 کلاس می رسد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد ادامه داد: امسال ۳۸ فضای آموزشی با ۳۰۸ کلاس درس و فضایی بالغ بر ۷۱۱۷۹ مترمربع به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید و همچنین در سال جاری ۴۷ پروژه خیرساز در دست اقدام است که ۴۷۵ میلیارد ریال آن را خیران متعهد شده اند.

جواد ذاکر با اشاره به اینکه استان یزد در بحث خیران از استان‌های پیشتاز کشور است افزود: هم‌اکنون ۱۳۰۰ خیّر فعال داریم که از این تعداد ۱۸۸ نفر خانواده شهدا، ۲۵۴ نفر از بانوان، ۶۹ نفر از نخبگان، ۱۴۵ نفر از اقلیت زرتشتی، ۱۶ نفر نیز سابقه بیش از یک قرن خیّری دارند.

وی تکمیل پروژه‌های خیرساز سال گذشته را در دستور کار دانست و گفت: برای تکمیل پروژه‌ها تعهد دولت در سال ۹۸ هزار میلیارد تومان بود که امسال به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است

مدیرکل نوسازی مدارس استان یزد گفت: ۳۷ پروژه در سال ۹۹ با تعهد خیّری در حال تکمیل است و ۴۷ پروژه جدید نیز کلنگ‌زنی خواهد شد و در مجموع ۸۴ پروژه خیرساز در استان در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان ۱۵۸ پروژه در حال اجرا داریم که ۳۷۵ میلیارد تومان برای تکمیل این تعداد پروژه نیاز است گفت: امیدواریم با اعتباراتی که تخصیص می‌یابد پروژه‌ها را در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تکمیل کنیم.

ذاکر با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۰۰ مدرسه در سطح استان وجود دارد بیان کرد: از این تعداد یک هزار و ۲۰۰ مدرسه فعال وجود دارد که حدود ۴۰۰ مدرسه استان، متروکه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس تخریبی است که برای تکمیل این تعداد مدرسه به سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


ساخت مجتمع های بزرگ آموزشی به جای مدارس فرسوده کوچک

سیدمجتبی رضوی‌خواه، معاون فنی اداره کل نوسازی مدارس استان یزد نیز در این نشست اظهار کرد: مدارس فرسوده استان اغلب در بافت فرسوده و تاریخی قرار دارد لذا رویکرد اصلی بر احداث مجتمع آموزشی به جای این مدارس در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: مجتمع آموزشی سید گلسرخ با عنوان شهید سردار سلیمانی با حذف سه مدرسه فرسوده در دست اجراست و با امکانات ویژه و زیربنای ده هزار مترمربع و ۳۶ کلاس درس احداث می‌شود.

رضوی‌خواه افزود: هدف احداث مجتمع‌های آموزشی این است که فضای آموزشی مورد استفاده محله قرار گیرد زیرا که مدرسه محله محور است و با امکانات آموزشی که در نظر گرفته شده، اهالی محل می‌توانند از امکانات این مجتمع‌ها بهره مند شوند.

وی ادامه داد: ساخت مجتمع آموزشی حضرت خدیجه در محله کسنویه با حذف دو مدرسه فرسوده، مجتمع آموزشی حیات طیبه با ۲۴ کلاس درس و زیربنای ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع در دست احداث است.


احیای هنرستان‌ها در دستور کار نوسازی مدارس

علی رضائیان، معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل نوسازی مدارس استان در این نشست خبری گفت: تجهیزات مدارس از اعتبارات ملی و استانی تامین می‌شود و اعتبارات ملی در قالب چهار طرح تخصیص می‌یابد .

وی این طرح‌ها را شامل تخریب و بازسازی، تکمیل و تجهیز، سرمایشی و گرمایشی و مدارس نیمه تمام خیّری دانست و بیان کرد: در اعتیارات ملی برای این چهار طرح ۱۰ و نیم میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت نوسازی مدارس استان یزد با اشاره به اینکه رویکرد امسال به سمت احیای هنرستان‌ها رفته است عنوان کرد: امسال دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت تجهیز هنرستان‌های فعال استان اعتبار جذب شد تا تجهیرات مورد نیاز خریداری شود.


بیش از ۵۰ درصد مدارس یزد خیّرساز است

حامد رخسارپور، معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان در این نشست اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد مدارس استان یزد خیّرساز و مشارکتی است و بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های در حال احداث خیّری یا مشارکتی است.

محمود باغی، معاون اجرایی اداره کل نوسازی مدارس یزد نیز گفت: در حال حاضر ۱۵۸ پروژه فعال در سطح استان در حال اجراست که از پنج تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. که از این تعداد پروژه با ۷۲۰ کلاس ، ۳۶۰ کلاس درس در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سال جاری ۳۸ پروژه در استان اجرا خواهد شد به نحوی که هر ماه به طور میانگین سه مدرسه احداث می‌شود، البته در شش ماهه اول امسال ۲۷ پروژه و در شش ماهه دوم نیز ۱۱ پروژه به بهره برداری می‌رسد.

عکس از: مجید دهقانی زاده










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا