مدیر کل گمرک استان یزد با اشاره به اینکه واردات استان بر مبنای کالاهای مصرفی و غیرضرور نیست گفت: واردات استان بر محور تولید ملی و ایجاد اشتغال و در واقع واردات در خدمت صادرات است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، " محمد حسین سلمانی "به مناسبت دهه فجر در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان افزود: واردات استان اغلب ماشین آلات، لوازم و  قطعات یدکی و مواد اولیه خط تولید که در داخل کشور  قابل تامین نیست بوده است..

وی افزود: امسال تاکنون 88 هزار تن کالا به ارزش هفت هزار و440 میلیارد ریال به استان وارد شده است که به لحاظ وزن و ارزش 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد.

مدیر کل گمرک استان یزد  گفت: در 10 ماهه سالجاری دو میلیون و 510 هزار تن  کالا به ارزش 400 میلیون دلار معادل  41 هزار میلیارد ریال از یزد به خارج از کشور صادر شده است که به لحاظ وزن 58 درصد و به لحاظ ارزش 110 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در این مدت 41 هزار و 400 فقره اظهارنامه صادراتی داشته ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش دارد.

سلمانی با بیان اینکه به دنبال افزایش نرخ  ارز،  واحدهای تولیدی و صادر کننده به خصوص کاشی و سرامیک به دنبال واقعی کردن نرخ تولیدات خود بوده اند  گفت:  سال گذشته دو میلیون و  120 هزار تن  کالا به ارزش  26 هزار میلیارد ریال از یزد به خارج از کشور صادر و  59 هزار تن به ارزش هفت هزار و 540 میلیارد ریال وارد شده است.

وی میزان درآمد گمرک استان یزد در سالجاری را یک هزار و 21 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 161 میلیارد ریال آن موضوع معافیت  ماده 119  قانون امور گمرکی( ماشین آلاتی که برای اولین بار در خط تولید قرار می گیرد) می باشد.

وی از اجرایی شدن کلیه رویه های قانونی قابل اعمال در گمرکات کشور شامل صادرات، واردات، ورود موقت، خروج موقت، مرجوعی، متروکه، ترانزیت داخلی و خارجی خبر داد گفت: در صورتیکه آمار صادرات کالاهایی که  تولید آن در یزد است در عملکرد استان یزد قرار گیرد آمار تجارت خارجی استان دقیق تر خواهد بود و افزایش خواهد یافت.

مدیر کل گمرک استان یزد از فعالیت چهار گمرک در یزد خبر داد و گفت: این تعداد در آینده به 10 گمرک افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه به منظور توسعه صادرات و واردات، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است گفت: ارائه ضمانت نامه های بانکی، ارزیابی کالا در محل تولید و تسریع در ترخیص و ترخیص یکسره کالا های وارداتی از جمله این تسهیلات است.

مدیر کل گمرک استان یزد گفت: برای صادرات و واردات  سه مسیر  سبز، زرد و قرمز  تعریف شده است و  واحدهایی که زمینه تخلف ندارند در مسیر سبز  قرار می گیرند.

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا