انتقال اعضای یک فرد به فرد دیگری برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی وی را اهدا عضو گویند

مسوول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌گوید: اعضای بدن یک مرد ۳۷ ساله اهل و ساکن گیلان که دچار مرگ مغزی شده بود، به تعدادی از بیماران نیازمند در این شهر و شیراز پیوند زده شد و به این ترتیب امسال سی و هفتمین اهدا عضو در استان ثبت شد.

آیت الله قهرمانی افزود: با ایثار و فداکاری خانواده مرحوم مجید شکری  این عمل انسانی در بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد به وقوع پیوست.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد، وی تصریح کرد: با این اقدام خداپسندانه و رضایت خانواده اعضای بدن این ایثارگر در بیمارستان های شهید صدوقی یزد و ابوعلی سینای شیراز نجات بخش جان تعدادی از هموطنان شد.

معمولا در گزارش های ارسالی این دانشگاه به تعداد افرادی که عمل پیوند عضو دریافت کرده اند ، بنا به برخی ملاحظات اجتماعی و فرهنگی اشاره ای نمی شود.

به گفته پزشکان اعضای قابل‌ اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده، کلیه‌ها و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب است.

سال گذشته ۴۰ مورد اهدای عضو در استان یزد ثبت شد.

 

   اهدای عضو چیست؟

انتقال اعضای یک فرد به فرد دیگری برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی وی را اهدا عضو  گویند و اهدا عضو می تواند از افراد زنده (در مورد کلیه و یا اهدای قسمتی از کبد یا ریه بزرگسالان به فرزندانشان) یا از افراد مرگ مغزی و یا از افراد مرگ قلبی در شرایط خاص و با تجهیزات و تمهیدات ویژه انجام شود.

    چه اعضاء و بافت هایی قابل اهداست؟

اعضای قابل اهدا شامل  قلب ، ریه ها ، کبد ، روده ها ، لوزالمعده و کلیه هاست، علاوه بر این اعضا، برخی از بافت های بدن نیز قابل پیوند هستند.

با اهدای قرنیه می توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند، تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می شوند.

پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود، دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود.

پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید است، پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون است.

برخلاف عضو، بافت می تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می توان آن را برای مدت های طولانی ذخیره کرد.

خلاصه آنکه هر فرد مرگ مغزی می تواند با اهدای ارگان های حیاتی خود جان یک  تا هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای بافت و نسوج خود یک تا ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی بخشد.

     آیا در صورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد یا خیر؟

بله ؛ بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ ساعت نسوجی مانند قرنیه ، دریچه قلب ، استخوان و تاندون قابل اهداست.

 نکته : امروزه روشی به نام(Donation after Cardiac death)  ، DCD یا اهدای پس از مرگ قلبی نیز در برخی کشور ها رایج شده است که بر اساس این تکنیک می توان برخی ارگان های افراد مرگ قلبی را نیز با تکنیک های خاص و رعایت برخی محدودیت ها استفاده کرد.

     آیا فرد زنده هم می تواند اهدا کننده باشد؟

بله، در بعضی شرایط می تواند اهدا کننده باشد، کلیه یکی از معمولی ترین اعضای اهدایی افراد زنده است، زیرا یک فرد سالم با یک کلیه هم قادر است به زندگی طبیعی خود ادامه دهد، قسمتی از ریه والدین به کودک زیر ۶ سال، قسمتی از کبد به افراد دیگر و در موارد نادر قسمتی از روده کوچک نیز قابل اهداست.

    آیا اهدا کنندگان عضو از نظر بیماری های خاص غربالگری خواهند شد؟

همه اهدا کنندگان عضو از نظر ایدز ، هپاتیت ، ویروس های مشابه و یک سری بدخیمی ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

    آیا افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون و یا افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی مانند لوپوس و غیره می توانند اهدا کننده باشند؟

بله ، البته در صورت بروز حادثه برای این افراد و ایجاد مرگ مغزی سلامت تک تک اعضای بدن توسط تیم پزشکی به دقت بررسی می شود و در صورت عدم وجود مشکل، اهدای اعضایی که عملکرد مناسبی دارند انجام می شود.

    کدام بیماری های زمینه ای مانع اهدا عضو فرد خواهند شد؟

بیماری های عفونی مانند ایدز و اکثر بد خیمی ها مانع از اهدای عضو خواهند شد. البته همه این شرایط در زمان فوت شخص مجدداً ارزیابی می شوند.

    آیا جسد اهدا کننده مرگ مغزی پس از اهدای عضو تغییر شکل می دهد؟

به جای اعضای برداشت شده پروتز گذاشته شده و جای عمل فقط به صورت یک خط از بالای جناغ سینه تا ناف که به صورت پلاستیک دوخته شده دیده می شود.

جسد اهدا کننده پس از این ترمیم بسیار دقیق و ظریف به سرد خانه فرستاده می شود و روز بعد در هر نقطه ای از کشور که مد نظر خانواده باشد ، جهت خاکسپاری تحویل می شود.

 هماهنگ کننده تیم پیوند در مراسم سوم یا هفتم بیمار با یک دسته گل و لوح تقدیر حضور می یابد ، لوح و گل را تقدیم خانواده اهدا کننده می کند و متن لوح تقدیر را برای عموم، قرائت می کند تا همگان متوجه شوند ، این حرکت ایثارگرانه ، اهدای عضو بوده است نه فروش آن.

    آیا در قبال عضو اهدا شده پولی به خانواده اهدا کننده داده می شود یا خیر؟

خیر ؛ عضو پیوندی به صورت رایگان و به عنوان هدیه به خانواده گیرنده اهدا می شود و گیرنده نیز پولی بابت عضو پیوندی پرداخت نمی کند و برای تضمین این امر شما می توانید در مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) که هر ساله برگزار می شود شرکت کرده و با خانواده های دهنده و گیرنده صحبت کرده و سوالات خویش را در این مورد از آن ها بپرسید.

و چه زیباست لحظه ای که چندین انسان با اعضای یک انسان فوت شده ، جانی دوباره می یابند و زندگی خود را از سر می گیرند.

  • نویسنده : ایرنا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا