برخلاف تصور تازه‌ واردها و دانشجویانی که به تازگی در دانشگاهی در شهر دیگر قبول شده‌اند و به دنبال خوابگاه می‌گردند، خوابگاه با پانسیون و اقامتگاه یکی نیست

یزدفردا؛ جدا از آن‌هایی که تمایلی به درس خواندن در شهر دیگر و به دور از محیط خانه و خانواده را ندارند، دانشجویان زیادی هستند که پس از پذیرفته شدن در دانشگاه‌های شهرهای دیگر به قصد ادامه تحصیل و کار برای مدت زمانی به آن شهر مهاجرت کرده و در مدتی که در آن شهر هستند در خوابگاه یا پانسیون و اقامتگاه دانشجویی سکونت می‌کنند. اما برخلاف تصور تازه‌ واردها و دانشجویانی که به تازگی در دانشگاهی در شهر دیگر قبول شده‌اند و به دنبال خوابگاه می‌گردند، خوابگاه با پانسیون و اقامتگاه یکی نیست و هر یک از این مکان‌ها نسبت به دیگری تفاوت‌هایی دارند اگر شما هم به تازگی در دانشگاهی در شهر دیگر قبول شده‌اید و به دنبال خوابگاه هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید تا شما را با خوابگاه، پانسیون و اقامتگاه دخترانه همچنین تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر بیشتر آشنا کنیم.



خوابگاه دخترانه
در کل خوابگاه دخترانه، شامل ساختمانی است که از اتاق‌های 2، 4، 6، 8 و 10 نفره تشکیل شده است که گروهی از دانشجویان در آن سکونت دارند. البته خوابگاه به دو نوع کلی دولتی و خودگردان تقسیم می‌شود که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.


• انواع خوابگاه‌های دخترانه

 

o خوابگاه دخترانه دولتی


خوابگاه دولتی کاملا زیر نظر دانشگاه قرار دارد و شهریه آن خیلی کمتر از خوابگاه‌های خودگردان است. خوشبختانه خوابگاه دولتی از سطح امکانات و بهداشت خوبی برخوردار است. البته بدون مشکل هم نیست. مشکل بزرگی که خوابگاه‌های دولتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تراکم بالای دانشجویان است به این دلیل در برخی از خوابگاه‌های دولتی امکانات متناسب با تعداد بالای دانشجویان نیست از این‌رو دانشجویان مجبورند برای استفاده از امکاناتی نظیر حمام، سرویس بهداشتی و استفاده از اجاق گاز کمی معطل شوند و حتی گاهی‌اوقات باید صف بایستند.
به دلیل تعداد بالای دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی، سر و صدا و شلوغی نسبت به خوابگاه‌های خودگردان خیلی بیشتر است از این‌رو دانشجویان باید در طول ترم دروس را مطالعه کنند تا شب‌های امتحان در محیط شلوغ و پر سر و صدای خوابگاه دولتی با مشکلاتی نظیر عدم تمرکز دست و پنجه نرم نکنند. البته خوابگاه‌های دولتی در کنار برخوردار بودن از سالن‌های غذاخوری و امکانات دیگری مانند نمازخانه از کتابخانه نیز برخوردار هستند که شرایط مطالعه دروس را برای دانشجویان فراهم می‌کند اما ظرفیت اکثر آن‌ها متناسب با تعداد دانشجویان خوابگاه دولتی نیست به گونه‌ای که شب‌های امتحان نمی‌توانید در کتابخانه خوابگاه دولتی جایی را برای نشستن پیدا کنید از این‌رو مجبورید در اتاق خود همراه با سایر هم‌اتاقی‌های خود درس بخوانید البته اگر سر و صدا اجازه دهد.
جدا از تعداد بالای دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی، بهتر است کم‌ لطفی نکنیم و به مزایای خوابگاه دولتی نیز اشاره‌ای داشته باشیم. مهم‌ترین مزیتی که خوابگاه دولتی دارد این است دانشجویان متناسب با سن و رشته از یکدیگر تفکیک می‌شوند از این‌رو زمانی که به خوابگاه دولتی پای می‌گذارید متوجه می‌شوید که تمامی هم‌اتاقی‌های شما در بازه سنی شما قرار دارند، با شما هم رشته هستند و مانند شما ترم یکی و تازه واردند.


o خوابگاه دخترانه خودگردان


و اما دومین نوع از خوابگاه‌ دخترانه، خوابگاه خودگران است. در اصل خوابگاه‌های خودگردان به دلیل تعداد بالای دانشجویان و نبود ظرفیت کافی در خوابگاه‌های دولتی به وجود آمده‌اند. همانطور که می‌دانید شهریه خوابگاه خودگردان از خوابگاه دولتی بیشتر است چراکه از امکانات بیشتری برخوردار است. درواقع امکانات خوابگاه خودگردان متناسب با تعداد دانشجویانی است که در این خوابگاه اقامت دارند برای مثال اگر در خوابگاه دولتی برای 200 نفر دانشجو 20 حمام وجود داشته باشد که از این تعداد نیز کمتر است در خوابگاه خودگردان برای 200 نفر دانشجو 40 حمام وجود دارد. با وجود اینکه خوابگاه خودگردان از شهریه بالاتری برخوردار است اما متناسب با امکانات بیشتری که برای دانشجویان فراهم می‌کند، آسودگی خاطر بیشتری نیز برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد و نسبت به خوابگاه دولتی از محیط خیلی آرام‌تری برخوردار است از این‌رو مطالعه دروس را برای دانشجویان آسان‌تر می‌کند.


پانسیون دخترانه

بحث پانسیون کاملا از خوابگاه جداست. درواقع پانسیون دخترانه مکانی بین هتل و خانه است که تمامی امکانات مورد نیاز دانشجویان را در سطحی بالا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. زندگی در پانسیون هیچ یک از دغدغه‌ها و مشکلات خوابگاه را ندارد از این‌رو دانشجویانی که از بودجه بالایی برخوردار هستند بیشتر به دنبال یک پانسیون هستند تا خوابگاه. شیک‌ترین و بهترین پانسیون‌های دخترانه در کلان‌شهر تهران قرار دارند از این‌رو اگر قرار است برای ادامه تحصیل به تهران بیایید به شما پیشنهاد می‌کنیم به یکی از بهترین پانسیون‌های دخترانه که اجاره بهای آن نیز مناسب است، با نام پانسیون دخترانه سعادت نیز سری بزنید.


اقامتگاه دخترانه


اقامتگاه دخترانه نیز مشابه خوابگاه دخترانه است اما با این تفاوت که خوابگاه دولتی زیر نظر دانشگاه فعالیت دارد و کاملا وابسته به دانشگاه است اما اقامتگاه دخترانه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت دارد. اقامتگاه نیز مانند خوابگاه از اتاق‌های دو نفره تا 10 نفره تشکیل شده است و امکانات رفاهی خوبی را به افراد ارائه می‌دهد اما برخلاف خوابگاه دولتی، اتاق دانشجویان متناسب با نوع رشته و سن آن‌ها از یکدیگر تفکیک نخواهد شد.


همانطور که اشاره کردیم اگر به دنبال پیدا کردن پانسیونی شیک با امکانات و همچنین اجاره بهای مناسب هستید می‌توانید سری به پانسیون دخترانه سعادت بزنید. پانسیون دخترانه سعادت که در تهران ، سعادت آباد ، بالاتر از میدان کاج، خیابان علی اکبر(12)، بعد از تقاطع اول (بین بهزاد و مجد)، پلاک 7 قرار دارد متشکل از اتاق‌های 2، 4 و 6 تختی، سالن غذاخوری، سالن مطالعه و کتابخانه است که محیطی زیبا و آرام را برای شما دانشجویان عزیز فراهم نموده است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس‌های 22068823-021 و 09363371128 با این مجموعه در ارتباط باشید.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا