حداکثر حقوق ائمه جمعه 700هزارتومان است

 چهل سال از برگزاری  نماز جمعه در یزد به امامت آیت الله صدوقی می گذرد

یزدفردا: حجت‌الاسلام رضا شریفی  رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد با اشاره به برگزاری چهل ساله نماز جمعه در یزد خبر دارد و از برگزاری ویژه برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد نماز جمعه در یزد، ادر این هفته یزد خبر داد.

 حجت‌الاسلام رضا شریفی در نشست خبری که به  مناسبت چهلمین سال گرامیداشت اقامه نماز جمعه در انقلاب اسلامی ایران در محل  شورای سیاستگذاری  ائمه جمعه استان در یزد برگزار شد ،اظهار داشت: نهاد نماز جمعه در رابطه با پیشبرد انقلاب و ادامه اهداف آن موثر بوده و نماز جمعه یک نهاد عبادی سیاسی است که هم به مباحث دینی و هم به مباحث سیاسی روز جامعه می‌پردازد.

وی به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع ائمه جمعه اشاره کرد و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار تاکید کردند که نهادهای نماز جمعه باید به عنوان یک نهاد و قرارگاه فرهنگی و بصیرتی در جامعه تبدیل شود.

 

وی نشست با روابط‌عمومی‌های استان و رونمایی از پوستر چهلمین سال برپایی نماز جمعه توسط آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و سایر مسئولان در سالن همایش‌های امامزاده جعفر(ع) از جمله برنامه‌هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد تصریح کرد: گلباران قبر مطهر سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی(ره)، امام جمعه فقید یزد و 11 شهید نماز جمعه استان یزد، برنامه دوچرخه‌سواری استان، پخش زنده خطبه‌های این هفته نماز جمعه یزد از صدا و سیما، بازدید از خانواده شهدا و تجلیل از آنها از دیگر برنامه‌هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

شریفی با بیان اینکه 28 نماز جمعه در استان یزد برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: نمایشگاه کتاب، اهدای خون، برپایی فروشگاه عفاف و حجاب ویژه بانوان، مشارکت با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری برخی نهادهای دیگر را در کنار نمازهای جمعه داریم.

در در ادامه به سئوالات خبر نگاران در رابطه با ائمه جمعه و نماز جمعه پاسخ داد .

وی در رابطه با ساخت مصلی در یزد هم آن را مجتمع فرهنگی نامید و اظهار داشت :در رابطه با ساخت مصلی در یزد ،نظر آیت الله ناصری این بوده مه مجتمع فرهنگی که  که مصلی هم در این مجموعه است صورت بگیرد ، اقداماتی صورت گرفته و سند آن واگذار شده است و محل آن هم ترمینال سابق یزد که سند آن به نام نماز جمعه یزد زده شده است  و با ابلاغ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور که شروع ساخت و راه اندازی مصلی جدید در کشور را به واسطه مشکلات معیشتی مردم و وضعیت کشور ممنوع اعلام کرده است فعلا این پروژه متوقف شده است .

هرچند که نقشه آن هم از تهران آمده اند و تهیه شده است ولی دستور شروع آن را نداده اند و نظر آیت الله ناصری این بوده همانند دیگر استانهای کشور که محلی برای این منضور دارند یزد هم داشته باشد که البته فعالا شروع نشده است .

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان یزد در پاسخ به سئوال خبرنگار یزدی نیوز که ضرورت ساخت مصلی در حالی که مصلی کنونی پر نمی شود چیست؟خاطر نشان کرد:البتع ساخت مصلی مطرح شده بود و باید هم پیگیری می شد ونظر آیت الله ناصری هم محلی بود برای احیا نماز که معمولا باید در فضای باز انجام شود و در استان هم  در سال گذشته نامزهای عید را به صورت متمرکز احیا کرده اند مثال در مهریز و دیگر شهرستانها و الان ما شاهد هستیم که در محل های مخلف در همین شهر یزد نماز عید بپا داشته شده و نظر آیت الله ناصری این است که محل های برای تجمع ها داشته باشیم مثلا روز قدس و...ظرفیت خیلی کم است  نماز گزاران با مشکل روبرو می شوند از این جهت نظر آیت الله ناصری این است و در تهران هم قبل در دانشگاه تهران اقمه می شد ولی الان در مصلا انجام می شود .

وی در ادامه افزود:قطعا لزوم است و نیاز استان به این محل لازم است ویا محل هایی که برای تجمع های بزرگ لازم است مثل حضور رهبر انقلاب و رییس جمهور که نیاز است تجمع های بزرگ انجام شود .

البته بحث خیری هم صحبتی نشده است البته در این مکان محل های تجاری  و هتل هم دارد که افراد هستند که بیایند بسازند و مدتی بهره برداری کنند و البته هنوز نهایی نشده است .

شریفی در ادامه به بحث تغییر امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان هم اشاره کرد و گفت:البته بعضی از رسانه ها مطالبی را منتشر کرده بودند که با تهران صحبت شد که اصلا اینگونه مطالب صحت ندارد و آیت الله ناصری با قوت و قدرت به کار خود ادامه خواهند داد.

شریفی در رابطه با سئوال خبر نگار یزدفردا  که در رابطه با بازشستگی ائمه جمعه و اینکه آیا انها استخدام هستند ،حقوقشان چند و بیمه هستند یا نه نیز اظهار داشت :البته سئوال خوبی است چون بعضی ها فکر می کنند که ائمه جمعه با حقوق های بالا استخدام هستند هرچند که شاید درست هم نباشد مطرح شود ولی ما در سال گذشته از 180 هزار تا 220هزار تومان حقوق که نه شهریه ائمه جمعه داشتیم واز ابتدای سال ماهیانه همه به صورت یکنواخت 300هزار تومان شهریه می گیرند و با عنایت به اینکه در مواردی مشکل داشته اند پس از گزارش به تهران   در رابطه با معیشت به بعضی از آقایان   400 هزار تومان به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت می شود که در مجموع 700هزار تومان میشودو این بالاترین حقوق و مزایایی است که می گیرند.و ائمه مجترم جمعه بیمه مرکز خدمات حوزه هستند باستثناکسانی که در یکجایی استخدام بوده اند معمولا در آموزش و پرورش استخدام بوده اندو یا در بعضی از ارگانها استخدام بوده اند  وآنهایی که بیمه نبوده اند از مرکز خدمات حوزه بیمه شده اند .

وی در رابطه با حضور جوانان در نماز جمعه هم گفت:البته هرچه امام جمعه جوان باشد در حضور جوانان هم موثر است و در این رابطه اقداماتی صورت گرفته و میانگین سنی ائمه جمعه در حال جوان تر شدن است و البته این که می گوییم جوان به منزله انتخاب افرادزیر سی سال که با عنایت که شاخصه های افراد جوانتر را انتخاب  می کنند .

وی در رابطه با انتخاب ائمه جمعه در کشور نیز گفت:قبلا از افراد برای انتخاب امام جمعه دعوت می شد ولی الان دیگر به این گونه نیست افراد برای ائمه جمعه ثبت نام می کنند و در امتحانات شورای سیاستگذاری شرکت کرده و پس از قبولی از آنها تعهد گرفته می شود که در هر کجای کشور که نیاز بود بروند و بحث سیاسی تاثیری ندارد .

وی در رابطه با عدم ورود به مسائل جناحی هم اظهار داشت »معمولا ائمه جمعه به صورت جناحی برخورد نمی کنند و اگر مواردی هم بوده پس از انعکاس به آنها تذکر داده شده است و در یزد البته کمترین موارد بوده که با اعلان معاون سیاسی امنیتی موارد برسی و تذکرات لازم داده شده است .

وی تصریح کرد: برای نماز جمعه این هفته یزد هم 22 برنامه مختلف از جمله جشنواره فیلم و کلیپ، مسابقه کتاب‌خوانی،  مسابقه حفظ قرآن و موارد مختلف دیگر در نظر گرفته شده که با همکاری دستگاه‌ها اجرایی می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا