اعضای شورای نگهبان بسیار حساس هستند که حق کسی ضایع نشود،یعنی .آدمی که باید تایید شود ،ردنشود وآدمی که باید رد شود تایید نشود/

فیلم:نشست دبیران احزاب استان یزد با سید ناصر محمدی رییس دفتر شورای نگهبان در استان (قسمت دوم)-

در ابتدا حمید رضا مرامی مجری برنامه های نشست های خانه احزاب با مسئولین استان و عضو تحریریه یزدفردا با تشکر از حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر محمدی در این جلسه تشکر کرد .

وی در ابتدا برای شروع سئوال های عمومی که با پژوهش در فضای رسانه ای طرح شده بود به عنوان سئوال عمومی ومردمی مطرح نمود :

فرق بین عدم صلاحیت و عدم احراز را توضیح دهید:

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر محمدی  در ابتدا با اشاره به  اینکه ما مسئول دفتر نظارت و بازرسی هستیم و عضو شورای نگهبان نیستیم خاطر نشان کرد گاهی هم می گویند شورای نگهبان یزد که اینها درست نیست ویزد شورای نگهبان ندارد و ایران تنها یک شورای نگهبان دارد و  تنها دوازده نفر در ایران عضو شورای نگهبان هستند و ما دفتر شورای نگهبان در استان یزد هستیم و کمک حال شورای نگهبان هستیم مستند سازی ها و تحقیقات را انجام داده و تصمیم گیر نهایی تنها توسط شورای نگهبان است نه ما .

  اعضای شورای نگهبان بسیار حساس هستند که حق کسی ضایع نشود،یعنی .آدمی که باید تایید شود ،ردنشود وآدمی که باید رد شود تایید نشود.

این دو واژه عدم صلاحیت و عدم احراز زمانی که فردی ثبت نام می کند و پس از تحقیق مشخص می شود که مشکل دارد یا مدرک تحصیلی او قابل قبول نیست و یا التزام عملی به اسلام ندارد یا فساد اخلاقی و اقتصادی داشته و اگر ثابت شود می گویند ایشان رد صلاحیت یا به تعبیر شما عدم صلاحیت او اعلام می شود و گاهی مواقع افرادی را بررسی می کنیم و به نتیجه ای نمی رسیم مثلا فردی در استان ناشناسی ثبت نام می کنند و پس از تایید انتقالی به استان دیگری می گیرند و داشتیم مواردی که افراد آدرسی را اعلام کرده اند که زمانی دوستان برای تحقیق رفته اند آنجا زندگی نمی کرده و آدرس اشتباهی داده بوده اند و یا آدرسی را داده اند که سالها قبل آنجا بوده اند و یا آپارتمانهایی که هیچ کس ایشان را نمی شناسد .

یا آدم هایی که تحقیقات به نتیجه نمی رسد واینها را می گوییم عدم احراز صلاحیت ،که به نوعی آنهم به معنی رد صلاحیت است .و آنچه که کاملا تایید باشد شورای تگهبان تایید می کند .و عدم احراز صلاحیت آنهایی هستند که صلاحیتشان ثابت نشده است.

بعضی ها مغالطه می کنند و می گویند اصل بر صلاحیت است وهرکس که ثابت نشد و مشکوک بود شما بگویید صلاحیت دارد و ما می گوییم این چه مبنا و اصلی هست نه مبنای حقوقی و نه مذهبی  ندارد و مانند این می باشد که اگر قانون گفته مدرک باید لیسانس و تابعیت جمهوری اسلامی و التزام عملی به اسلام را داشته  باشد و وقتی نمی دانیم دارد یا نه بگوییم دارد اصل براین باشد که دارد !! و هیچکدام از اینها اصلی ندارد که بگوییم انشالله دارد ...بله ما در جامعه کسی را متهم نمی کنیم و به افراد اهانت نمی کنیم و آبروی هیچ کس را نمی بریم و حق هم ندارم ببریم و از لحاظ قانونی در مورد افراد به نتیجه ای نرسیم تاییدش هم نمی کنیم .

پس سه چیز داریم تایید ،رد و عدم احراز


کل این مطالب بالا را در فیلم زیر ببینید

ادامه را در خبرهای بعدی ببینید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا