سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از اجرای سیستم طعمه گذاری با هدف ردیابی و کنترل جمعیت تغذیه کننده موریانههای زیرزمینی در بقعه کمالیه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد،"علی اصغر صمدیانی" سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: به علت اهمیت بنا و موقعیت استراتژِیک بقعه کمالیه، سیستم طعمه گذاری با هدف ردیابی و کنترل جمعیت تغذیه کننده موریانههای زیرزمینی در حیاط مجاور و کف اصلی این بنا اجرا شد.

صمدیانی با اشاره به استفاده از ایستگاه های رو زمینی و زیر زمینی برای مبارزه با موریانه ها بر پایه رفتار فیزیولوژیکی این موجودات افزود: این بنا به دلیل همجواری با حمام کمالیه و همچنین نوع مصالح در تزئینات و استحکام بنا که بیشتر از خشت و گل است مورد آسیب شدید موریانههای زیرزمینی قرار گرفته است.

این مقام مسئول اظهار داشت: این روش طعمه گذاری نیازمند پایش ماهانه برای جایگذاری طعمههای جدید و هم چنین آماربرداری از ایستگاههای تغذیه شده است.

 بقعه کمالیه بنای مربوط به دوره ایلخانی با تزئینات و گچبریهای زیبایی است، که در عرصه میراث جهانی بافت تاریخی یزد در نزدیکی مسجد جامع قرار دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا