مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۶۹۷ عنوان کتاب به دبیرخانه دوره سوم جایزه کتاب این استان ارسال شده است، گفت: از این تعداد ۴۰۲ عنوان توسط هیات داوران پذیرش شد که در نهایت ۲۷ اثر به مرحله نهایی راه یافت.

‌مجید جوادیان زاده افزود: مراسم اختتامیه این دوره از کتاب ۱۶ تیر ماه جاری با حضور مسئولان و شخصیت‌های فرهنگی و اهالی قلم، دانشگاهیان و حوزویان همزمان با روز قلم و به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله محمد صدوقی امام جمعه سابق برگزار می‌شود.
وی اظهار داشت: در این مراسم علاوه بر تجلیل از برگزیدگان کتاب، سخنرانی علمی، تقدیر از یک ناشر برگزیده و همچنین رسانه‌های برتر و فعال در حوزه نشر اخبار حوزه کتاب نیز قدردانی می‌شود.
جوادیان زاده برگزاری این رویداد را از برنامه‌های فرهنگی در راستای انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۹۸ بیان کرد و یادآور شد: پس از انتخاب این برند بسیاری از برنامه‌های فرهنگی این اداره کل با این رویکرد برپا می‌شود و در تلاش هستیم در سال جاری این نشان فرهنگی را در استان تثبیت کنیم تا این نام و نشان برای همیشه در تاریخ جاودان بماند.
وی با بیان اینکه برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در چارچوب پایتخت کتاب دنبال می‌شود افزود: جشنواره آثار مکتوب رضوی با موضوع کتاب و کتابت در استان به همین علت در سه بخش مقاله، کتاب و پایان نامه برپا می‌شود
جوادیان زاده ایجاد اولین باغ کتاب ایران با همکاری دانشگاه یزد، احداث پارک کتاب با همکاری شهرداری، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب‌های دینی، برپایی جشنواره بازآفرینی متون کلاسیک جایزه آذر یزدی، آغاز هفته کتاب جمهوری اسلامی از یزد و ارائه تسهیلات به باشگاه‌های کتابخوانی را از دیگر برنامه‌های این اداره کل در سال جاری بیان کرد و اظهار داشت: هم اکنون یکهزار و ۸۳۳ باشگاه کتابخوانی در استان فعالیت دارد.
دبیر سومین دوره جایزه کتاب سال یزد هم در این نشست گفت: جایزه کتاب سال استان یادمان شهید آیت الله صدوقی بر اساس رویکرد توسعه فرهنگی – اجتماعی بنا نهاده شده است و هر ساله توسط خانه فرهنگ صدوقی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و مؤسسه خانه کتاب ایران به اهالی قلم یزد اهدا می‌شود.
شهاب الدین وحیدی مهرجردی افزود: تاکنون ۲ دوره جایزه کتاب سال یزد برگزار شد که خوشبختانه با استقبال ناشرین و اهالی قلم مواجه شد و آثار نسبت به دوره قبل ۶۲ درصد رشد داشته است.
وی اضافه کرد: سومین دوره کتاب در ۱۲ عنوان شامل حوزه دین، ادبیات، فسلفه و روان شناسی، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، هنر و معماری، زبان و زبان شناسی، علوم خاص، کلیات، کودک و نوجوان، علوم کاربردی و یزدشناسی برگزار می‌شود.
دبیر سومین دوره جایزه کتاب سال استان یزد خاطر نشان کرد: از مجموع ۶۹۷ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه ۲۹۵ عنوان آن به علت کمک آموزشی مورد پذیرش هیأت داوران قرار نگرفت.
وحیدی مهرجردی از مهمترین اهداف جایزه کتاب سال استان را شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص کتاب و تلاش برای توسعه آموزشی در عرصه نویسندگی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال دوره سوم پذیرش کتاب‌ها تا دهم خرداد ماه اعلام شده بود و کتاب‌هایی قابل ارزیابی در دوره سوم خواهند بود که از فروردین ۱۳۹۶ لغایت خرداد ۱۳۹۸ چاپ و برگه اعلام وصول داشته باشند. همچنین آثار مذکور نباید در دو دوره قبلی جایزه کتاب سال یزد شرکت کرده باشد./ منبع خبر: ایرنا یزد

عکس از: مجید دهقانی زاده










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا