معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 100 میلیون تومانی اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به قنات جهانی زارچ خبر داد و گفت: نامه‌ای به سازمان فائو به منظور دریافت حمایت ‌های مالی و معنوی به قنات جهانی زارچ ارسال شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "علیمراد اکبری" در نشستی که با موضوع قنات جهانی زارچ با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی یزد برگزار شد، با بیان این‌که قنات جهانی زارچ متعلق به جامعه بشریت است، اظهار کرد: باید لیستی از قنوات و آثار جهانی یزد تهیه و کمک‌ها و حمایت‌های جهانی را برای این ظرفیت گردشگری بویژه قنات زارچ را پیگیری کرد.

وی پیگیری به منظور ارسال نامه‌ای به سازمان فائو به منظور دریافت جمایت‌های مالی و معنوی به قنات زارچ را از جمله اقدامات انجام شده دانست و وعده داد: حمایت سازمان جهان کشاورزی استان یزد از قنات زارچ افزایش می یابد.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: سازمان جهاد کشارزی استان یزد امسال، اعتبار 100 میلیون تومانی به منظور مشارکت در امر احیای این قنات را پیش‌بینی کرده که به منظور حمایت بیشتر این سازمان 100 میلیون تومان دیگر از اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی به این قنات تخصیص داده می شود.

اکبری خاطرنشان کرد: جمعاً سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در سال جاری با اعتبار 200 میلون تومانی از  قنات جهانی زارچ حمایت می‌کند. 

پیش‌بینی اعتبار 500 میلیون تومانی میراث فرهنگی برای قنات زارچ 

"ابراهیم کاظم‌نژند" رییس پایگاه میراث جهانی قنات زارچ نیز در این نشست با اشاره به پرونده ثبت جهانی 11 قنات اظهار کرد: از مجموع قنوات ثبت شده در فهرست آثار جهانی یونسکو، دو مورد متعلق به یزد است که از این میان قنات زارچ با طول  90 کیلومتر طولانی‌ترین قنات جهان محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که قنات زارچ در اصل 240 کیلومتر است، تصریح کرد: این قنات با  2000 سال قدمت و میانگین 240 کیلومتر حفاری شکل گرفته و دارای مادر چاهی به عمق 86 کیلومتر است که در سال 94 به ثبت رسید.

این مسئول با تاکید بر اولویت ‌بندی عملیات احیای قنات جهانی زارچ در سه محور تصریح کرد: ضرورت احیای این قنات به عنوان تنها قنات زنده در سه فاز مرمت و احیای سازه‌های وابسته به آن شامل 31 پایاب و یک آسیاب و در نهایت احیای قنات جهانی زارچ در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: زمانی که این قنات ثبت شد میانگین جریان آب در آن به میزان بسیار کم و کمتر از 5 لیتر بر ثانیه بود اما سال گذشته پس از انجام اقداماتی بویژه حفاری یک مادرچاه، جریان آب در این قنات به 60 لیتر در ثانیه رسیده است.

این مسئول با اشاره به 50 میل مادر چاه قنات در این قنات جهانی بیان کرد: حدود 20 سال از عدم جریان آب در این قنات می‌گذشت و به جریان افتادن آب در این قنات و تصویب آبدهی در این سازه اقدام بزرگی بود که البته تا امروز هزینه‌ای حدود 1 میلیارد تومان در برداشته است که البته اعتبار 500 میلیون تومان از اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی نیز به منظور احیای آن پیش بینی می ‎شود.

کاظم ‌نژند با اشاره به حمایت ‌های جهانی و فرهنگی از قنات زارچ تصریح کرد: سال گذشته یک بانوی گردشگر متعلق به کشور آلمان، پس از بازدید از قنات زارچ کتابی را با هزینه خود منتشر کرده است که در آن به فرآیند استحصال آب و سیر تکامل در این قنات پرداخته است که میتوان ان را یکی از حمایت‌های جهانی برشمرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا