استاندار یزد در نشست مجمع نمایندگان استان با نمایندگان بانک مرکزی کشور گفت: شاهد حضور صاحب‌نظران و فعالان زیادی در بخش خصوصی هستیم که شنیدن نظراتشان می‌تواند در تصمیم گیری‎‌های ارزی بانک مرکزی موثر باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در نشست مجمع نمایندگان استان که روز شنبه ٢٢ تیرماه ۹۸ در سالن کوثر استانداری و با حضور "سیدامیرحسین طیبی‌فرد" معاون حقوقی و امور مجلس و "مهدی کسرایی پور" مدیرکل سیاست‌ها و مقررات بانک مرکزی و جمعی از صنعتگران استان برگزار شد، گفت: امیدوارم این سفر باعث گشایش در بسیاری از حوزه ها و رفع مشکلات ارزی صنعتگران و صادرکنندگان استان شود.
"طالبی" با اشاره به انتقادات صنعتگران از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، خاطر نشان کرد: تغییرات فراوان در دستورالعمل‌ها و سیاست های ارزی دولت در حوزه مسائل ارزی باعث ایجاد مشکل برای صادرکنندگان شده که البته خوشبختانه این روند در ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده است.
استاندار یزد همچنین دیگر مشکلات موجود در تصمیمات بانک مرکزی را عدم حضور ذینفعان در روند تصمیم گیری‌ها دانست و افزود: جای خوشحالی است که در استان شاهد حضور‌ صاحب‌نظران و فعالان بسیاری در بخش خصوصی هستیم که در سطح کشور می‌توانند نظرات ارزشمندی برای ارائه داشته باشند و در این جلسه به‌صورت اجمالی با تعدادی از این نظرات آشنا شدید.  
عالی ترین مقام اجرایی استان در ادامه با اشاره به نظرات صنعتگران در این جلسه به عنوان عصاره‌ ای از دیدگاه‌ها و پیشنهادات بخش صنعتی و خصوصی در خصوص مسائل ارزی، افزود: از بانک مرکزی درخواست می‌کنم تا در فضایی مناسب، پذیرای این عزیزان باشد تا نظرات خود را به صورت مبسوط بیان کنند و در نهایت منجر به پاسخگویی به این مشکلات شود.
"طالبی" با اشاره به پیشنهاد صنعتگران استان نسبت به معرفی و حضور نماینده ای در بانک مرکزی، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی هم یک نماینده در استان برای پاسخگویی و پیگیری سوالات و ابهامات صادرکنندگان و واحدهای تولیدی در استان داشته باشد.
استاندار یزد با اشاره به بسته بودن چارچوب دستورالعملها و آئین‌نامه‎‌های بانک مرکزی در برخی از موارد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد خاص و استثنایی، در جهت گشایش مشکلات با بانک مرکزی مکاتبه کرده ایم اما دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌‌های موجود، آنچنان که باید فضا را برای حل مشکل فراهم نمی‌کنند که برای حل این مساله پیشنهاد می‌کنم بانک مرکزی با طراحی مکانیزمی ویژه و اعطاء اختیارات خاص در جهت حل بعضی مشکلات موردی حرکت کند.
"طالبی" همچنین به موضوع پیگیری مطالبات معدنکاران استان پرداخت و ضمن تقدیر از مجمع نمایندگان استان نسبت به همکاری و پیگیری‌های انجام شده در این رابطه، گفت: برای پیگیری مطالبات معدنکاران در قالب کمیته‌ ای که در استان تشکیل شده، اقدامات لازم را با هماهنگی نمایندگان انجام می‌دهیم.
وی خواستار مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت شفاف شدن اختیارات استان شد و افزود: خوشبختانه‌ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر هفته گذشته به استان یزد نسبت به اجرایی شدن مطالبات و پرداخت بودجه‌های معین شده استان تاکید داشت.
استاندار یزد در پایان سخنان خود همچنین از برگزاری جلسه‌ مشترکی برای هماهنگی و ایجاد وحدت نظر با استانداران منطقه ۶  کشور که دارای مطالبات مشترکی در حوزه معدنی هستند، خبر داد.


در جنگ اقتصادی همه باید در کنار هم باشیم


معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی نیز در این نشست گفت:‌ با توجه به شرایط کشور و تحریم های ظالمانه همگی به این باور رسیده ایم که امروز در سخت ترین شرایط و جنگ اقتصادی به سر می‌بریم ‌و باید در این جنگ همه در کنار هم باشیم.
"‌سیدامیرحسین طیبی فرد" با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی به‌عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی هستند، ادامه داد: تمامی فرماندهان جنگ اقتصادی که وارد این عرصه شده‌اند باید نسبت به سختی شرایط با توجه به وجود تحریم ها آگاه باشند و نباید به بانک مرکزی به چشم متهم نگاه کرد.
طیبی فرد با درخواست از فعالان اقتصادی برای وحدت و همراهی همگانی در این جنگ اقتصادی، ‌خاطرنشان کرد: بانک مرکزی سیاست‌گذار است ولی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی به وجود آمده در کشور، مشغول فعالیت اجرایی شده است و نمی‌شود تنها بانک مرکزی را مقصر مشکلات ارزی کشور دانست و مابقی هیچ مسئولیتی نداشته باشند.
وی با اشاره به سخنان فعالان اقتصادی استان یزد و گلایه های آنها نسبت به اینکه صنعت نمی‌تواند هزینه سیاست را بپردازد، بیان کرد: اگر بانکداری را یک شاخه از صنعت بدانید، بانک مرکزی هم نمی‌تواند به تنهایی هزینه سیاست را پرداخت کند اما اگر امروز بازار دچار ثبات ارزی شده است میزان تاثیر بانک مرکزی و کمک فعالان اقتصادی و صادرکنندگان برابر است.
معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی با اشاره به مصوبه‌ سران سه قوه در بحث ارز صادراتی، افزود: اگر این مصوبه ابلاغ نمی‌شد، امروز قیمت ارز پائین نمی‌آمد و دچار ثبات ‌حال حاضر نمی‌شد.
وی با اعلام حضور نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن به همراه تعاونی ها در شورای پول و اعتبار از فعالان اقتصادی استان یزد درخواست کرد تا نظرات و انتظارات خود را از طریق این افراد به شورا و بانک مرکزی متتقل کنند تا ضمن بررسی پاسخ های لازم داده شود.
طیبی فرد در پایان ‌سخنان خود از دیگر دلایل ثبات بازار ارز در ماه‌های اخیر را بررسی فعالیت‌های بازرگانان و صادرکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: اسامی بازرگانانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند به بازپرس ویژه اقتصادی معرفی و طبق مراحل قانونی احضار و احکامی برای آنها صادر شده است.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا