مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به این که تعرض به رودخانه ها بارزترین نشانه غفلت از سیل است، گفت: آموزش راهکار خروج از این غفلت و بی توجهی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدمهدی جوادیان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، در نشست تخصصی سیل و سیل خیزی که با حضور «دکتر هدایت فهمی» رییس مرکز پژوهشی پژوه آب گستر، کارشناسان شرکت آب منطقه ای یزد، اعضای گروه کار گروه سیل، مدیریت بحران، شهرداری، منابع طبیعی و بنیاد مسکن یزد برگزار شد با بیان این که در همه سخنرانی ها، جلسات و حتی محافل عمومی همیشه سخن از خشک ترین بودن یزد نسبت به دیگر استان های کشور است، اظهار کرد: این نتیجه گیری که متاثر از میزان بارش ها است افراد و مسئولین را از خطرات و آسیب های مخرب سیل غافل کرده است.

وی با اشاره به این که تعرض به رودخانه ها بارزترین نشانه این غفلت و بی توجهی است، گفت: این عوامل است که اکنون شاهد مرگ افراد در اثر وقوع سیل و سیلاب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  آموزش را راهکار خروج از این غفلت و بی توجهی دانست وافزود: وقتی دلایل مرگ دو کودک میبدی در اثر جاری شدن سیل را بررسی کنیم می فهمیم این اتفاق تلخ ناشی از ضعف آموزش و آگاهی است که سیل را دست کم می گیرند، در محل رودخانه جاده ساخته شده و مهمتر از آن نام «آبنما» برای این مکان انتخاب شده است.

وی با بیان این که نام گذاری آبنما به افراد حس زیبایی شناختی را القا می کند نه حس ترس و خطر، خاطرنشان کرد: جاده محل گذر است و رودخانه مغایر با گذر و رفت و آمد است.

جوادیان زاده اظهار کرد: سعدی شیرازی هشت قرن پیش با امکانات و اطلاعات آن زمان از خطرات سیل و ساخت و ساز در مسیر آن سخن می گوید اما ما از گذشته درس نمی گیریم و طبیعت را دست کم می گیریم و فکر می کنیم با امکانات و قدرت کاذبی که بشر به آن دست یافته می توانیم برطبیعت غلبه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که تا کنون120 نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است، افزود: 80 درصد این نقاط همین آبنماها هستند.

این  مسئول با بیان این که حفاظت، حراست و ساماندهی رودخانه ها کار بسیار سنگینی است، گفت: رسیدگی به این امر همکاری همه دستگاه ها را می طلبد تا در آینده دیگر شاهد جنبه های مخرب و خطرناک سیل نباشیم.

«محمدرضا عارف» مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به این که استان کویری یزد نیز از بارندگی های فروردین ماه سال جاری و جاری شدن سیلاب ناشی از آن بی نصیب نبوده است، اظهار کرد: این بارندگی ها و خسارات ناشی از آن تلنگری بود که هیچگاه نباید از سیل و خطرات آن حتی در نقاط خشک غافل بود.

وی با اشاره به این که نقاط خشک به دلیل عدم برخورداری از پوشش گیاهی همواره در تهدید سیل ناشی از بارندگی های کم و زیاد هستند، تصریح کرد: بنابراین نباید در محل رودخانه ها و گذر آب ساخت و ساز کرد.

عارف  با تاکیدبر لزوم پاکسازی حریم و بستر رودخانه ها در استان یزد، گفت: همه دستگاه ها باید این اقدام را جدی بگیرند و در این زمینه همکاری همه جانبه داشته باشند.

وی با بیان این که پذیرش رودخانه ها و توجه به حریم و بستر آن به عنوان یک پدیده طبیعی ضروری است، تاکیدکرد: همه افراد باید دانش این را داشته باشند که در محل حریم و بستر رودخانه اقدام به فعالیت نکنند.

«هدایت فهمی» رییس مرکز پژوهشی پژوه آب گستر نیز در ادامه با اشاره به این که اتفاقات اخیر کشور ،برداشت و نحوه برخورد با مسئله سیل و خشکسالی را تغییر داده است، گفت: تا زمانی که این اتفاقات جدید عوارض خود را نشان ندهند هرگونه صحبت کردن در مورد دوره بازگشت سیل بی معنا است.

وی با بیان این که سیل و خشکسالی دو روی یک سکه هستند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد، اظهار کرد: شاید در باور غلط افراد در سرزمینی که خشکسالی حاکم است خطر سیل وجود نداشته باشد اما باید تذکر داد که مناطق خشک بیشتر از سایر نقاط در معرض سیل و خطرات آن قرار دارند.

فهمی یادآور شد: نبود پوشش گیاهی زمینه جاری شدن و سرعت بخشیدن به آب را فراهم می کند و بارش های کم نیز همانند سیلاب هايي که در اثر بارش زیاد اتفاق می افتند خطرناک هستند درست همانند سیل های سال جاری در یزد.

وی در پایان با بیان این که سیل های خطرناکی نقاط مرکزی کشور را تهدید می کند، تصریح کرد: ضروری است مسئولین به فکر انجام اقدامات پایه ای و درست باشند تا در صورت مواجهه با این خطر بتوانند مدیریت صحیحی داشته باشند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا