شهردار یزد می‌گوید: به خاطر حفظ هویت اصیل شهر یزد آماده هر نوع پشتیبانی و حمایت برای اصلاح فرایند ساخت و ساز است . به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان در دیدار دکتر سالاری و هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به همراه تنی چند از مدیران با مهندس عزیزی شهردار جدید یزد، چگونگی اصلاح روند ساخت و ساز مورد بررسی قرار گرفت .

در آغاز جلسه رئیس سازمان  توضیحاتی در مورد فرایند طراحی، اجرا و نظارت بر ساختمان سازی و نحوه تعامل سازمان نظام مهندسی ساختمان با شهرداری ارائه کرد و گفت : امور ساخت وساز سالها رها بوده و طرح تفصیلی فعلی نمی تواند به لحاظ مشکلات موجود حاکمیت پیدا کند.
 رئیس سازمان با اشاره به اینکه روزهای دوشنبه هر هفته جلسات مشترکی با راه و شهرسازی و شهرداری در سطح مقامات ارشد این سه نهاد برگزار می‌شود، هماهنگی‌های انجام شده را کلید حل مشکل ساخت و ساز در وضعیت فعلی یزد اعلام کرد .
وی گفت :متاسفانه شهر یزد و ساخت و ساز آن در حال حاضر توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ که باید صرفا به تخلفات رسیدگی کند، اداره می‌شود.
در ادامه این جلسه آقایان مهندس علاقه بند ، دکتر فلاح و مهندس زحمتکش اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان در موارد مرتبط با  روند ساخت و ساز توضیحاتی بیان کردند و اظهار داشتند: اهل حرفه بازوی علمی و فنی امور شهری به حساب می آیند. لیکن آفات ساخت و ساز روزمره به مرحله بحرانی رسیده و به لحاظ حیثیت و سرمایه اجتماعی و کیفیت، نتایج کارها را تحت تاثیر قرار داده است. اعضای هیئت رئیسه سازمان برای حل مشکل خلاف سازی ها مراحل مختلفی را پیشنهاد کردند که از جمله آنها ورود شهرداری به لحاظ حاکمیتی ، اصلاح فرآیندهای غیر واقعی و پیشگیری از اقدامات صوری و غیر واقع بینانه است. در گزارش هیات رئیسه این سازمان همچنین اقدامات مربوط به امور رفاهی و رسیدگی به امور مهندسین به عنوان سرمایه های اجتماعی استان خاطر نشان شد.
 در این دیدار مهندس معتمد راد مدیر واحد خدمات مهندسی سازمان گزارشی در مورد  حوزه تحت مسئولیت خود بیان داشت  و سپس مهندس فرهمند معاون معماری و شهرسازی شهرداری با اشاره به اینکه با هماهنگی انجام شده با دستگاه‌های مختلف ،هم اکنون برای اراضی مشاعی و قولنامه‌ای نیز امکان صدور پروانه فراهم شده است،اظهار داشت: ما حرکت رو به جلو را داریم و با همکاری ثبت اسناد از تفکیک های غیرمجاز پیشگیری کرده ایم و با مجوز شورای اسلامی شهر پروانه ساختمان را به صورت مرحله‌ای نیز صادر می‌کنیم که شامل پروانه برای گودبرداری، پروانه برای اسکلت، دیوار چینی و نما می‌باشد و عملاً مورد استقبال مالکان قرار گرفته است.
 در این جلسه مهندس عزیز شهردار یزد  با تأکید بر اینکه هدف وی پاسداری از هویت شهر یزد است،  گفت : خلاف سازی ها نه فقط باعث هرج و مرج در ساخت ساز می شود، بلکه هویت شهری  را از بین می برد. به عقیده وی ملاحظه ساختمان‌های دهه های قبل به لحاظ نوع نقشه و معماری می تواند هویت آنها را نشان دهد، اما در حال حاضر ساختمان سازی مقوله کاملا رها شده است .
وی ابراز امیدواری کرد در مقوله های فنی، قانونی، معماری و هویتی، زمینه برای اصلاح ساخت و ساز فراهم شود.
شهردار جدید یزد با انتقاد از اینکه در گذشته مسیرهایی برای موارد خاص در ساخت ساز پیش بینی شده اما به تدریج این موارد خاص به اموری عام تبدیل شده اند، کمیسیون ماده ۱۰۰ را مصداقی برای این شیوه دانست و گفت:در این زمینه اقدامات قاطعی باید صورت پذیرد.
وی خطاب به رئیس و اعضای هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: من در کارهای خود دیدگاه غالب و مغلوب شدن را در روابط کاری ندارم و صادقانه برخورد خواهم کرد و متقابلاً در جهت مطالبه عمومی مایلم وحدت رویه کامل با سازمان نظام مهندسی ساختمان و سایر دستگاههای مرتبط با ساخت و ساز ایجاد شود .
در پایان دکتر سالاری رئیس سازمان با ابراز خوشنودی از دیدگاه های شهردار یزد و توضیح روند امور انجام شده در این باب ، از وی برای حضور در جلسات هفتگی سازمان نظام مهندسی ساختمان در جهت تعامل سازنده با دستگاههای دخیل در این مهم دعوت کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا