مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از آغاز بخشی دیگر از عملیات مرمت و بازسازی خانه تاریخی فرخی یزدی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی" در این خصوص گفت: مرمت و بازسازی بخشی از این خانه تاریخی که شامل جمع آوری آجرهای کف پشت بام و اجرای مجدد کف‌ سازی پشت بام با آجر فرشی، اجرای کاهگل و سیمگل حیاط ، اجرای آجرفرش حیاط، ساخت و نصب درب های چوبی، حفر چاه جذبی و اجرای تاسیسات می باشد توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در سالهای گذشته انجام شده و اکنون فصل دیگری از مرمت آن آغاز شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه افزود: به منظور تکمیل اقدامات مرمتی بنا در سالجاری، گچ کاری اتاقها، اجرای کاهگل و استحکام بخشی حیاط انجام می شود.

فاطمی اظهار داشت: خانه فرخی یزدی در خیابان امام خمینی و بافت تاریخی شهرجهانی یزد واقع شده که در تملک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است. این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می باشد که از ویژگی‌های معماری خانه‌های ایرانی برخوردار است، به طوری که دو ورودی در شمال، دو حیاط مرکزی و اتاق‌هایی در اطراف حیاط و زیرزمینی به وسعت کل بنای همکف از قسمتهای مختلف این بنا هستند. روی دیوار ضلع جنوبی این خانه تزئینات گچ‌کاری مختصری دیده می‌شود.

گفتنی است: این بنای ارزشمند در سال ۱۳۹۱ با شماره ۳۰۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا