مدیران حوزهٔ فرهنگی اجتماعی و بهداشت و سلامت استان با بازدید از دو مرکز کاهش آسیب، شنوای دغدغه ها و مشکلات این مراکز شده و برای رفع آنها، همدل شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد به همراه جمعی از مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت استان، بهزیستی، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری، کمیته امداد، شورای شهر و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر از دو مرکز «رفرانس و مشاوره بیماری های رفتاری و مرکز کاهش آسیب(DIC) بازدید کردند.


توضیحی درباره مراکز


مرکز مشاوره بیماری های رفتاری ارائه دهنده خدمات آموزشی، مشاوره، پیشگیری، مراقبت و درمان به گروه های پرخطر، افراد آلوده و مبتلا به بیماری های رفتاری(ایدز، عفونت های آمیزشی و هپاتیت های منتقله از راه خون) و عموم مردم است.
این مرکز امکان دسترسی مبتلایان بیماری های رفتاری به خدمات آموزش، مشاوره، مراقبت، درمان و کاهش آسیب (توزیع سرنگ یکبار مصرف، کاندوم و متادون درمانی)، امکان دسترسی افراد دارای مواجهه شغلی به خدمات تشخیصی و پیشگیری از ابتلا به ایدز و هپاتیت های منتقله از راه خون، انجام خدمات دندانپزشکی ویژه افراد آلوده و مبتلا و نیز انجام آزمایش HIV و هپاتیت جهت افراد دارای رفتار پرخطر را فرآهم می کند.
لازم به ذکر است که تمامی اقدامات انجام شده جهت مراجعین در این مرکز به صورت رایگان بوده و اطلاعات افراد کاملاً محرمانه می باشد.

DIC


نیز به معنای مرکز گذری کاهش آسیب و مکان مخصوص برای معتادان تزریقی است که امکان ترک اعتیاد در آنها بسیار کم است.
هدف از ایجاد این مراکز کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد است و از آنجا که برخی معتادان تزریقی به بیماری‌هایی مانند هپاتیت، ایدز و HIV مبتلا هستند با مراجعه به این مراکز از امکانات رایگانی همچون سرنگ برخوردار می‌شوند تا از شیوع این گونه بیماری‌ها جلوگیری شود.
ارائه‌ اقدامات مشاوره، مددکاری و توزیع برخی اقلام بهداشتی مانند سرنگ، سوزن، پد الکلی و کاندوم از دیگر اقدامات اینگونه مراکز در راستای کاهش احتمال انتقال بیماری است.
عکاس: مریم بهرامی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا