رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در نشستی که دوشنبه شب 26/9/1397 به منظور تجلیل از دانش‌آموزان برتر و حافظ قرآن و معلمان مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) و عوامل اجرایی تعاونی مسکن جامعه فرهنگیان یزد به عنوان تعاونی برتر استان که در سالن سبز حضرت مجتبی(ع) واقع در خیابان عدالت صفائیه یزد تشکیل شد نگارنده این سطور گزارشی به شرح زیر به اطلاع حاضران در جلسه رساند:
به نام خداوند بخشنده مهربان- بیست و هفتم آذر ماه هر سال یادآور عروج عالِم ربانی و اندیشمند بزرگ آیت‌ا... دکتر محمد مفتح می‌باشد که در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه و همکاری و همگامی این دو قشر پر توان و کوشا نام و یاد خود را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران جاودانه کرد و در نهایت سالروز شهادت این بزرگوار روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد. گاه دیده می‌شود در برابر بسیاری از بزرگان حوزه و دانشگاه که در راه وحدت این دو نهاد گام‌های موثر و مفیدی برمی‌دارند، هستند افرادی که رفتار و گفتارشان باعث ایجاد فاصله و تفرقه بین دانشگاهیان و روحانیان می‌گردد. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه استکبار می‌دانند و می‌گویند: «من بزرگترین پیروزی را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمی حوزه‏های علمیه‏ می‏دانم. اگر ما هیچ پیروزی پیدا نکرده بودیم الّا همین معنا که بین دانشگاه و طبقه روحانی نزدیک کردیم و تفاهم حاصل شد... و این دست خیانتی که سال‌های طولانی جدایی انداخته بود بین این دو طبقه قطع شد. و بحمداللّه، هم روحانی فهمید که دانشگاهی آنچه اجانب گفته‏اند نبود و هم طبقه جوان و دانشگاهی فهمیدند که روحانی آن طور که برای اینها توصیف کرده بودند نبود. همین کافی بود.»(1)
مقام معظم رهبری می‌گویند: «در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص‌های حوزه‌ای در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش‌بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسّسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه‌های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند...»(2)
فعالان سیاسی، دارندگان تریبون‌های رسمی به یقین می‌دانند در آن روزگار که عده‌ای، کشورهای غربی و آمریکا را الگوی خود می‌دانستند و یا گروهی کعبه آمال و آرزوهایشان چین و شوروی بود یا روحانیونی بودند که با سخنرانی یا به عنوان سیاهی لشکر برای سلامت محمدرضا و بقای دودمان پهلوی در جلسات دعا و نیایش شرکت می‌کردند و در ردیف آخوندهای درباری قرار گرفته بودند امّا در آن روزگاران بزرگانی چون آیات عظام حسینعلی منتظری فقیه عالیقدر و متبحّر و استاد برجسته حوزه‌های علمیه، سید محمود طالقانی مجاهد و مفسر قرآن کریم و ابوذر زمان، دکتر علی شریعتی انقلابی مبارز و نویسنده و سخنور توانا، مهندس مهدی بازرگان سیاستمداری صادق، مسلمان و میهن‌دوست، دکتر یدا... سحابی دانشمندی آگاه و متعبد و بسیاری از علما و طلاب و دانشگاهیان انقلابی که عده‌ای از آنان چون مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی در 16 آذر ماه 1332 حدود چهار ماه پس از کودتای امریکایی و سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند و یا تعداد زیادی از فعالان سیاسی طی سالیان متمادی شکنجه و زندان و تبعید را به جان خریدند و زمینه را برای قیام مردم و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 57 به رهبری امام گران‌قدر فراهم نمودند.
با تعظیم و تکریم در برابر خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر و آزاده که امنیت و آزادی برای مردم این سرزمین به ارمغان آوردند و با سپاس و تشکر از این‌که دعوت برگزارکنندگان این نشست را پذیرفته‌اید اینجانب به عنوان خدمتگزاری کوچک در این 24 سال همراه با اعضای محترم هیات مدیره از خداوند متعال درخواست نموده‌ایم تا این مجموعه که در حال حاضر 4800 نفر سهامدار دارد و در بخش‌های مختلف آموزشی و ساختمان‌سازی و در زمینه‌های کشاورزی و غیره فعالیت نموده و چندین سال تاکنون به عنوان تعاونی برتر در امور آموزشی و مسکن معرفی شده در مسیری گام بردارد که مورد قبول حق تعالی و ائمه معصومین صلوات‌ا... علیهم اجمعین قرار گیرد. بنابراین در این جلسه وظیفه می‌داند از عموم همکاران محترم در تمام مقاطع تحصیلی و در بخش ساختمان‌سازی از کارگران، استادکاران، پیمانکاران و مهندسان که تاکنون 949 واحد آپارتمان را تکمیل و تحویل نموده‌اند و در حال احداث 288 واحد که بیش از پنجاه درصد عملیات ساختمانی آنها نیز انجام شده است سپاسگزاری نماید. مرقومه‌های هشت نفر از وزرای جمهوری اسلامی ایران و عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران و مقامات کشوری و استانی که از این مجموعه‌ها بازدید نموده‌اند و از همه مهم‌تر شواهد موجود نشانگر کاری خداپسندانه و مفید می‌باشد که در منظر و دید همگان قرار گرفته است. خانم‌ها، آقایان و حضار گرامی لازم به تذکر است که این مجتمع آموزشی بر روی زمینی به مساحت 16300 مترمربع با بیش از پانزده هزار مترمربع ساختمان و 70 کلاس از معدود مراکز غیردولتی است که به صورت ملکی خریداری و احداث و سند ثبتی آن صادر شده و به جز شهریه مصوب از اولیای دانش‌آموزان و یا افراد خیر وجهی برای کمک و یا تجهیز مؤسسه دریافت نگردیده والی الابد کاربری آموزشی دارد و بعد از تاسیس 3 شرکت تعاونی مسکن و آموزشی و مجتمع تولیدی فرهنگیان همه ساله نیز سود به سهامداران پرداخت گردیده است علاوه بر آن زمینه‌هایی آماده شده تا جدای از سرمایه شرکت، اعضای هیات‌مدیره با ایجاد و راه‌اندازی «طرح علوی» به منظور ثبت‌نام دانش‌آموزان مستعد که از توانایی مالی برخوردار نیستند و یا از نعمت سرپرستی پدر یا مادر محروم می‌باشند با تخفیف تا صددرصد شهریه در این مجتمع که به نام حضرت مجتبی(ع) سبط نبی‌اکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نامگذاری شده ثبت‌نام نموده و ادامه تحصیل بدهند و با راه‌اندازی امر خیر و خداپسندانه‌ای به نام «طرح معین» که تنها در دو سال اخیر برای عده‌ای از دانش‌آموزان مدارس دولتی شهر یزد و یا اعضای خانواده آنان بیش از پانصد میلیون تومان هزینه شده و اقداماتی صورت گرفته است. ضمناً مقدمات امر فراهم گردیده تا مؤسسه خیریه‌ای به نام حضرت مجتبی(ع) و با نام اختصاری «حامیم» که عنوان هفت سوره از سور قرآن مجید می‌باشد به ثبت برسد و در امور زیر به خواست خداوند یکتا در حد توان انجام وظیفه نماید. باشد که در پیشگاه پروردگار منّان مورد قبول قرار گیرد. درخواست هیات مؤسس از همراهان و یاران بویژه حاضران در جلسه این است که در هنگام عبادت و راز و نیاز با پروردگار رحمان اگر مؤسسه خیریه حضرت مجتبی(ع) را به یاد آوردند پایه‌گذاران و گردانندگان آن را از دعای خیر فراموش نفرمایند. مناسب می‌داند اهداف مؤسسه جدید را به شرح زیر اعلام نماید:
مساعدت به خانواده فرهنگیان شاغل یا بازنشسته و مستمری‌بگیر، پرداخت کمک هزینه برای درمان آنها، پرداخت هزینه دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی دبستان/ هنرستان/ دبیرستان، پرداخت کمک هزینه به دانشجویان غیربرخوردار دانشگاه، پرداخت دیه زندانیانی که فرزندشان در یکی از آموزشگاه‌های استان به تحصیل اشتغال دارد، پرداخت هزینه بیماری دانش‌آموزان مریض و اعضای خانواده درجه اول آنان، پرداخت کمک هزینه برای ازدواج و اجاره خانه نیازمندان و پرداخت کمک هزینه به خانواده‌های بدسرپرست یا بی‌سرپرست، احداث موسسات آموزشی و درمانی و واگذاری آن به آموزش و پرورش و وزارت بهداشت. ای کاش در این چند دهه در کنار پیشرفت‌های عظیم و قابل توجه در زمینه‌های مختلف اقداماتی صورت گرفته بود تا وضعیت معیشت و اقتصاد نابسامان مردم صبور و انقلابی و مؤمن این مرزوبوم بهبود و ناهنجاری‌های جامعه نظیر فقر و فساد و اعتیاد و حاشینه‌نشینی کاهش یابد. بدان امید که محدودیت‌های اعمال شده برای فرزانه ارجمند و مبدع گفتگوی تمدن‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی برداشته شود و رئیس‌جمهور محترم دکتر حسن روحانی همانگونه که در سال 1394 در سفر استانی به یزد در حضورشان گفتم و درخواست نمودم به وعده انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند و برای رفاه و آسایش عموم شهروندان و حل مشکلات کارگران و معلمان بویژه معلمان حمایتی و رفع حصر محصورین کوشش کند. حسام‌الدین آشنا اخیراً گفته است تا رفع حصر یک پوسته بیشتر باقی نمانده است و نماینده شجاع و صریح‌اللهجه مجلس دکتر علی مطهری می‌گوید: ادامه حصر خانگی کروبی و موسوی به صلاح کشور نیست و تنها راه قانونی اینست که مجلس خبرگان وارد موضوع شود و با مقام رهبری صحبت و بحث کنند تا موضوع حل شود. بنابر فرمایش مولای متقیان حضرت علی‌بن ابی‌طالب(ع) خطاب به مالک اشتر با تاسیس این مجتمع آموزشی و احداث ساختمان‌ها و آن‌چه که در قالب طرح علوی و طرح معین انجام گردیده و در پی آن با تشکیل مؤسسه خیریه در حال تأسیس حضرت مجتبی(ع) «حامیم» اقدام خواهد شد از درگاه با عظمت پروردگار یکتا آرزو می‌کنیم اگر احسانی به مردم می‌شود ما را از منت‌گزاران به آنان دور گرداند و اگر وعده‌ای داده شد و از انجام آن تخلف کردیم ما را ببخشاید. آمین یا رب‌العالمین.

مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1-صفحه 21 صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 6
2-پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، 22/1/1391

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا