سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری ابرکوه از افتتاح و بهره‌ برداری نخستین نمایشگاه و مرکز آموزش صنایع‌دستی این شهرستان در دهه فجر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "مجاهد کرباسی" ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: در راستای معرفی و توسعه ظرفیت ‌ها و پتانسیل‌های شهرستان در حوزه گردشگری، با پیگیری‌های صورت گرفته نخستین مرکز آموزشی، فروشگاه و نمایشگاه صنایع‌دستی در ابرکوه راه ‌اندازی می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه ادامه داد: در حال حاضر برنامه ‌های آماده‌ سازی این مرکز در محل خانه تاریخی قیومی واقع در محله درب‌ قلعه شهرستان با همکاری بخش خصوصی، در دست اقدام است تا در ایام‌الله دهه فجر به بهره ‌برداری برسد.

کرباسی گفت: با توجه به گنجینه میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی ابرکوه، دوره ‌های آموزشی در رشته ‌های چنته بافی، نمدمالی، بافت سفره خمیر، عاروسک جلی، معرق چوب و چرم، در این مرکز با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به ثبت ملی 8 اثر نا ملموس شهرستان افزود: چنته بافی، قفل‌سازی، گیوه‌دوزی، عاروسک جلی، موسیقی مراسم محرم، آیین زنجیرزنی، مراسم آیینی جوش دور با آوای عمه کبارم (نوعی عزاداری مختص شب عاشورا) ازجمله آثار ناملموس ابرکوه است که در فهرست ‌آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه در پایان خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند پس از افتتاح رسمی مرکز آموزش، با مراجعه حضوری جهت شرکت در دوره‌های آموزشی ثبت ‌نام کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا