...

محمد مهدی جوادیان زاده  در نشست با کشاورزان شهرستان بافق خطاب به کشاورزان و مسئولین ذیربط تأکید نمود :  نباید شرکت آب منطقه ای یزد را در مقابل خود بدانید ما در کنار شما هستیم  ،ما منافع ملی را در نظر میگیریم  چرا که باید آب برای نسل امروز و فردا حفظ شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهارداشت :  شرایط دشت بافق ، کویر  دره انجیر ودشت  کوهبنان که بخشی از آن در شهرستان بافق  قرارگرفته  وضعیت مناسبی ندارد ، بخصوص در دشت بافق شرایط  بسیار بحرانی وجود دارد و دیگر جای تأمل  نیست چرا که حاصل  این تأملها  حفر 300  هزار حلقه چاه غیر مجاز وکاهش سطح آب زیرزمینی درهمه دشتهای کشور می باشد.

وی افزود:  .  اکنون ما  باید برای مردمی تصمیم گیری نمائیم که   گذشتگان آنها هزاران سال در این شهر ها زندگی کرده اند و با امکانات کم آن را حفظ نموده اند  ونمی توان این تمدن چندین هزارساله را نادیده گرفت.

جوادیان زاده ادامه داد : وقتی آبهای زیرزمینی به پایان برسد  تنها کشاورزی از بین نمی رود  بلکه  حیات مردم هم به خطر افتاده و دیگر جائی برای زندگی باقی نمی ماند .

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  گفت : ما راضی به  خشک شدن  حتی یک درخت نیستیم، می دانیم که کشاورزی باعث رونق ، تولید و اشتغال ، طراوت و بهسازی محیط زیست می شود اما  به چه قیمتی ؟ تا کی می توان اینچنین بی رویه  ادامه داد ؟ 

 وی اظهارداشت:  باید کشاورزان و مسئولین  با همفکری  زمان خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی  را اعلام نمایند . و بر خلاف نظر برخی از افراد که معتقدند اجرای این طرح موجب از بین رفتن محصولاتشان  شده است، جهاد کشاورزی اعلام نموده است  که خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی  هیچ نقشی در کاهش یا از بین رفتن  محصولات کشاورزی ندارد.

محمدمهدی جوادیان زاده تأکید کرد :  اجرای طرح خاموشی زمستانه  چاه های کشاورزی حرکت مثبتی است که  با حمایت کشاورزان  با موفقیت در سالهای گذشته  اجرا شد و  اولین منفعت اجرای این طرح  برای شخص کشاورزان است.

این مقام مسئول اعلام کرد :  با اجرای این طرح درشهر مروست افت سطح آب زیرزمینی کاهش یافت  و کیفیت آب  در بعضی از مناطق شیرین شد.

 وی در پایان سخنانش   در مورد زمان خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی اظهارداشت:  باید با بررسی و کار کارشناسی  به شکلی برنامه ریزی نمود  تا ما به اهداف خود رسیده  و هم کشاورزان ضرر و آسیب نبینند و منافع  آنها حفظ شود و با اجرای این طرح ،  کشاورزان با  تحویل حجمی آب آشنا  شده و آمادگی لازم در آنها ایجاد می شود.

 همچنین فرماندار شهرستان بافق در این جلسه  اظهارداشت : در شهرستان بافق  برای مدیریت مصرف آب  در بخش کشاورزی   اقدامات مثبتی انجام شده است از جمله  جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب ،  استقرار صنایع کم آبخواه ،  تبدیل چاه های کشاورزی به چاه های صنعت و کشت گیاهان کم آبخواه .

 زاده رحمانی تأکید نمود : برای اجرای طرح زمستانه  خاموشی چاه های کشاورزی  باید نوع کشت و محصولات زراعی مورد توجه قرارگیرد تا مانند سالهای گذشته این طرح با موفقیت اجراشود  و اجرای این طرح  هم به نفع کشاورزان و هم به نفع سفره هاي آب زیرزمینی می باشد.

 دراین جلسه رئیس اداره منابع آب بافق توضیحاتی در مورد وضعیت منابع آب این شهرستان ارائه نمود و همچنین در پایان جلسه به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 گفتنی است اولین جلسه  با کشاورزان  شهرستان بافق در سالجاری با حضور فرماندار شهرستان بافق ، مدیرعامل ، معاون حفاظت و بهره برداری، مدیر روابط عمومی  شرکت آب منطقه ای یزد وسایر اعضاء  در فرمانداری  شهرستان بافق برگزارگردید.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا