استاندار يزد در نشست ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي استان كه به رياست وزير كشور برگزار شد با اشاره به توانمندي هاي شاخص و لزوم توجه به دوام و جايگاه مثبت يزد در اقتصاد ملّي، گفت: ستاد اقتصاد مقاومتي استان بر استوارسازي زيرساخت ها و بهبود محيط كسب و كار تمركز دارد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز پنج شنبه 18 مرداد ماه، شانزدهمين نشست ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي استان به رياست «عبدالرضا رحماني فضلي» وزير كشور و با حضور «محمود زماني قمي» استاندار يزد، معاونان وزير، معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، فرمانداران، دبير و اعضاي اين ستاد در سالن كوثر استانداري يزد برگزار شد.
استاندار يزد در اين نشست بيان كرد: يزد به عنوان استاني تاريخي و فرهنگي با نخبگان بسيار بزرگ در عرصه هاي مختلف و تاريخ اين سرزمين افتخار آفرين بوده و ايفاي نقش موثري نيز داشته است.
«محمود زماني قمي» ادامه داد: امروز دوام و جايگاه مثبت يزد در اقتصاد ملي  داري نقش پر اهميت و نيازمند توجه و همراهي براي توسعه و پايداري است كه توليد ناخالص داخلي استان بالغ بر 23 هزار ميليارد تومان و  سهم  22 ميليون توماني هر يزدي  با توجه به سرانه توليد نشاني بر اين مدعا مي باشد.
زماني قمي افزود: عمده ترين بخش هاي ارزش‌آفرين استان در زمينه معدن، كاني هاي فلزي، منسوجات، حمل و نقل و بهداشت و درمان  است كه بخش درمان به دليل كيفيت و اخلاق شايسته مردم در رديف خوشنام ترين هاي كشور قرار دارد.
عالي ترين مقام اجرايي استان با اشاره به پيشگامي يزدي ها در ابداع روش هاي مناسب استفاده از آب، خاطرنشان كرد: در برابر هر مترمكعب آبي كه در صنعت استان يزد مورد استفاده قرار مي گيرد 22 ميليون تومان ارزش افزوده حاصل مي شود و اين تناسب در استان هاي ديگر فلات مركزي ارزش آفريني بسيار كمتري به همراه دارد.
وي به تدبير يزدي ها در انتخاب خوشه صنعت نساجي به عنوان گزينه سازگار با اقليم و مناسب براي آغاز صنعتي شدن اشاره كرد و گفت: سهم يزد در صادرات غيرنفتي نزديك به500 ميليون دلار است كه اميدواريم به رغم همه فشارها عليه جمهوري اسلامي اين وضعيت بهبود يابد.


شناسايي دقيق وضعيت كشور  براي مديريت تنش ها و عبور از تحريم


زماني قمي تصريح كرد: كاشي و سراميك، انواع نايلون، پسته، شيشه ساختماني، سيم وكابل، محصولات فولادي، هيدرو كربن، ظروف شيشه اي و مواد شوينده از عمده ترين محصولات صادراتي استان محسوب مي شوند.
استاندار يزد ادامه داد: 50 درصد كاشي و سراميك، 27 درصد نساجي و  15 درصد فولاد كشور در يزد توليد مي شود و از سوي ديگر نيز 51 درصد سنگ آهن كشور در اين استان استخراج مي شود و به واحدهاي فرآوري ساير استان ها از جمله اصفهان انتقال مي يابد.
رئيس ستاد راهبري و مديريت اقتصاد مقاومتي استان افزود: بالغ بر 5 ميليارد تن ذخائر شناسايي شده و متنوع معدني، 19 خوشه صنعتي و صنفي مورد مطالعه، قرار داشتن در رديف دوم كشور در موضوع پارك علم و فناوري، تداوم 24 ساله رتبه نخست استان در كنكور سراسري و منابع انساني متخصص و كاردان از قابليت هاي ديگر اين استان است.
زماني قمي خاطرنشان كرد: ستاد اقتصاد مقاومتي استان بر استوارسازي زيرساخت هاي موثر در بهبود محيط كسب و كار، رفع بيكاري و حل مشكلات اقتصادي تمركز دارد و علاوه بر مركز استان، جلسات اين ستاد در شهرستان ها، معادن و واحدهاي صنعتي مختلف نيز تشكيل و مبتني بر نظرات صاحبان تجربه و انديشه مسائل براي رفع يا انعكاس به ستاد مركزي دسته بندي مي شوند.
وي با اشاره به احصاي ميزان وابستگي صنعت استان در مواد اوليه به خارج از كشور و ارائه به تيم اقتصادي دولت گفت: اقداماتي از جمله حركت به سمت توليد برخي مواد اوليه در استان براي عبور از تحريم هاي ظالمانه عليه كشور در حال انجام و شناسايي وضعيت براي فاصله گرفتن از تنش هاي پيش رو داراي اهميت فراوان است.
استاندار يزد در پايان بيان كرد: با قضاوت متوليان امر، استان يزد جزو كم آب ترين مناطق كشور است اما علاوه بر انجام اقدامات حقوقي لازم براي حفظ منابع انتقال آب فعلي؛ تامين منابع جديد با مشاركت بخش خصوصي و دولت را نيز رها نكرده ايم و از سوي ديگر فرهنگ سازي و اصلاح الگوي مصرف براي مديريت بخش هاي مختلف در دستوركار  قرار دارد.
گفتني است در ادامه اين نشست نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان بخش خصوصي، كارآفرينان، صاحبان صنايع و تعدادي از مديران دستگاه هاي اجرايي استان نظرات و پيشنهادات خود را در رابطه با مسائل مربوط به حوزه اقتصاد كشور و استان يزد مطرح كردند.  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا